סגור
גג עמוד techtalk דסק

מנהלים AI: השלבים להטמעה נכונה של בינה מלאכותית בארגון

אי אפשר להתעלם יותר מה-AI. מאז השקת ChatGPT בשלהי 2022, תחום הבינה המלאכותית התפשט במהירות מסחררת אל כמעט כל ענף אפשרי. מנהלים רבים שואלים את עצמם איפה ה-AI פוגש אותם. הם תוהים מה המשמעות של ה-AI לעסק שלהם, באיזה קצב להיכנס לנושא ומה העיתוי המתאים לאמץ יישומים מבוססי AI?
ל-AI יש השלכות מרחיקות לכת על החיים שלנו – על חיי היומיום, על העיסוקים שלנו, על מקצועות העתיד והוא בעל השפעה תפעולית, ארגונית ואסטרטגית משמעותית ביותר על העסקים שלנו.
תפעולית – תהליכים הנעשים על ידי עובדים, ולא רק רוטינות טכניות, אלא תהליכי חשיבה וניתוח יוחלפו בהדרגה במכונות. הדבר יביא לאוטומציה וייעול התהליכים, קיצור שרשרת האספקה ומתן שירות טוב יותר ללקוחות.
אסטרטגית – ל-AI השפעה על הכיוון האסטרטגי של הפעילות, על המוצרים, על המודל העסקי. במקרים מסוימים, סף הכניסה למתחרים עלול לרדת משמעותית, ובמקרים אחרים הוא בעל השפעה על בניית מוצרים ושירותים חדשים או שכלול מוצרים ושירותים קיימים.
הוא גם משפר את היכולת לבצע ניתוח אסטרטגי והשוואתי של הפעילות העסקית ולקבל מידע תומך החלטה בעל ערך.
ארגונית – ל–AI יש השלכה על העיסוקים של העובדים, ויש צורך בחשיבה מחודשת על המבנה הארגוני, גיוס כוח אדם בעל מיומנויות עדכניות, ובמקרים מסוימים יהיה צורך בהסבת עובדים, מכיוון שהבינה המלאכותית תספק תחליף ראוי.
לצד כל התועלות והתרומה של בינה מלאכותית לארגונים, היא יכולה להביא עמה גם סיכונים ואיומים. על הנהלות חברות המבקשות להשתמש ב-AI בארגון שלהם, לשים לב לסכנה להטיות ואפליה במודלים, שעלולות להוביל להחלטות מוטות או לא הולמות, ולהזיק למותג החברה ולאמון הציבור בה. הנהלות החברה חייבות לוודא כי נעשה תהליך של בדיקה ואימות של המודלים בעת הפעלתם, וכן באופן שוטף באופן ידני או ממוכן.
כמו כן, יש להיזהר מפגיעה בפרטיות העובדים והלקוחות בעת איסוף הנתונים והשימוש ב-AI. יש לוודא שקיימת מדיניות ברורה לגבי איסוף הנתונים, שימוש בהם רק למטרות חוקיות ולגיטימיות, והגנה על המידע האישי מפני דליפה או שימוש לרעה.
בנוסף, על הנהלת החברה לוודא כי AI היא כלי ולא מטרה, וכי הטכנולוגיה נמצאת תחת פיקוח ובדיקות רציפים. הסתמכות עיוורת על AI, ללא הבנה מעמיקה של המגבלות שלה והאופן שבו היא עובדת - יכולה להוביל להחלטות שגויות ולפגיעה מהותית בארגון.
אלה הפעולות שעל מנהלות ומנהלי חברות לבצע לפני שמטמיעים כלי AI בארגון:
1. לימוד והעמקה בנושא והכשרת הדרג הבכיר וגורמי מפתח בתחום, במטרה להבין את היכולות והמגבלות של AI.
2. היערכות ארגונית – מינוי בעל תפקיד שיהיה אחראי לקידום הנושא ומיפוי ההשלכות של אימוץ יישומים שונים על המבנה הארגוני, תיאום ציפיות עם הנהלת משאבי האנוש והגיוס בדבר גיוס עובדים עם מיומנויות מתאימות, ביצוע הכשרות לעובדים, ובהדרגה הסבת עובדים למקצועות חדשים שיוחלפו על ידי ה-AI.
1 צפייה בגלריה
רו"ח ירון פלד שותף מנהל BDO Consulting
רו"ח ירון פלד שותף מנהל BDO Consulting
רו"ח ירון פלד, שותף, מנהל BDO Consulting
( צילום: נתנאל חדד)
3. קביעת יעדים ריאליים ובניית מפת הזדמנויות רלוונטיות לעסק ולענף. ניתן לחלק את המפה ליישומים שניתן לשלב במוצרים/שירותים שמספק העסק ללקוחותיו וליישומים שניתן לשלב בתהליכים מול בעלי העניין השונים – לקוחות, עובדים, ספקים.
4. בדיקת היתכנות - יש לבחון כל רעיון לפי כמה מדדים: השקעה נדרשת, קיום דאטה מתאים, Impact/ערך פוטנציאלי, סיכוני אבטחת מידע, אתיקה ופרטיות וסיכונים אחרים.
5. בניית תשתית נתונים איכותית. נתונים איכותיים בנפח גדול הם מפתח להצלחת פרויקט בינה מלאכותית. ניתן גם להעשיר דאטה קיימת באמצעות כלי AI.
6. קביעת מדדי תוצאה ומדדי ביצוע לבחינת ROI מהיישומים שנבחרו למימוש. מדדים כאלה יכולים להיות: חיסכון בזמן, שביעות רצון, שיפור במכירות.
7. איתור שותפים טכנולוגיים ליישום ויועצים לליווי, והסתייעות בגורמים בעלי ניסיון שעשו פרויקטים דומים בעבר.
8. התחלה עם פרויקטים קטנים וביצוע POC למספר מצומצם של הזדמנויות בשלב ראשוני.
9. יישום כלים שהצליחו והטמעתם בארגון.
10. מדידת התוצאה והתקדמות הדרגתית במימוש יישומים מבוססי AI ככל שיתברר הערך העסקי הממשי.
טבלת יישומי AI לדוגמה לפי ענפים:
בריאות - כלי דיאגנוסטיקה, תוכניות טיפול מותאמות אישית, AR/VR, אבחון רפואי ממוחשב, זיהוי מוקדם של מחלות, ייעוץ רפואי אוטומטי, אלגוריתמים לסיווג סריקות ו-MRI, רובוטים לסיוע בניתוחים, פיתוח תרופות מותאם אישית.
פיננסים - איתור מעילות והונאות, כלים תומכים לביצוע השקעות ומסחר בני"ע, אישור הלוואות, ניתוח השקעות וסיכונים, חיזוי שוק ההון, אוטומציה של דיווחים פיננסיים.
תעשיה - תחזוקה מונעת, עיתוד מלאי, רובוטיקה מתקדמת לייעול תהליכי ייצור, בקרת איכות חכמה, תחזוקה חזויה של ציוד, מערכות ראייה ממוחשבת לבדיקת מוצרים, אופטימיזציה של תכנון מפעל וקווי ייצור.
תחבורה - ניהול תחבורה חכמה, רכבים אוטונומיים, אופטימיזציה של מסלולי נסיעה ותכנון לוגיסטי, בקרה עצמית של רכבים, תיאום אוטומטי של שירותי שינוע, ניתוח תנועה בכבישים.
טכנולוגיה - פיתוח תוכנה ואלגוריתמים מתקדמים, מוצרים טכנולוגיים משולבי AI, בדיקות תוכנה אוטומטיות, אבטחת סייבר, אופטימיזציה של ארכיטקטורת מערכות.
נדל"ן - תכנון אדריכלי, בטיחות, השקעות בנדל"ן, AR/VR, הערכת שווי נכסים, אופטימיזציה של ניצול שטחים, מידול וסימולציה של פרויקטי בנייה, איתור מיקומים אופטימליים לפיתוח.
חקלאות - ניטור ואופטימיזציה של גידולים, רובוטיקה לקטיף, זיהוי מזיקים ומחלות צמחים, מערכות השקיה חכמות, זיהוי עשבייה בשטחים חקלאיים, ניתוח תנאי קרקע ואקלים.
קמעונות ומסחר - המלצות מוצרים אישיות ללקוחות, ניתוח העדפות קנייה ומיקום סניפים, מנועי המלצה באתרי קניות, ניתוח נתוני מכירות, ניתוח העדפות והרגלי צריכה של לקוחות, ניבוי ביקושים, אופטימיזציה של מלאי, אוטומציה של תהליכי הזמנה ואספקה.
חינוך ואקדמיה - למידה מותאמת אישית לתלמידים, הערכת ידע וציונים, איתור קשיי למידה, סיוע במחקר אקדמי.
כלל הענפים - כלי הכשרה והדרכה, בוטים אוטומטיים לתמיכה, שירות לקוחות ועובדים. ארגון ותמצות טקסט, תמיכה בקבלת החלטות, בקרה והבטחת איכות.
לסיכום, מהפכת ה-AI מחייבת את הנהלות החברות להיערך בהתאם. יש להבין את הפוטנציאל והסיכונים של הטכנולוגיה החדשה, ולגבש אסטרטגיה ברורה להטמעתה בארגון. על ההנהלה להקצות משאבים ליוזמות בינה מלאכותית, למנות צוות מוביל לתהליך ולהכשיר את העובדים בהתאם. כמו כן, על הנהלת החברה להבטיח שהארגון יאמץ גישה אתית ואחראית ביישום ה-AI, לשים לב להיבטים של פרטיות, שקיפות והטיות אפשריות בנתונים ובאלגוריתמים. ניהול נכון יאפשר להנהלת החברה להפוך את הבינה המלאכותית לכלי אסטרטגי שיקדם את הארגון ויביא להצלחה עסקית משמעותית.
רו"ח ירון פלד הוא שותף, מנהל BDO Consulting, בפירמת הייעוץ וראיית החשבון BDO