סגור
גג דו"ח טכנולוגי עומר כביר דסקטופ

דוח טכנולוגי
אל תתנו להם שבבים: הגבלת היכולת של רוסיה לייבא אותם היא נשק עוצמתי

להבדיל ממעצמות הטכנולוגיה המערביות, רוסיה לא מחזיקה בתעשיית שבבים וחייבת להסתמך על ייבוא כדי להתקדם טכנולוגית וצבאית. במידה שהסנקציות על הקרמלין תימשכנה, רוסיה תישאר הרחק מאחור וייקח לה שנים להדביק את הפיגור, אם בכלל

שבבים מסובבים את העולם. בעידן דיגיטלי שבנוי על מוצרים טכנולוגיים שמלווים אותנו בכל שלב בחיים, שבבים הם הרכיב הבסיסי החשוב ביותר וכל מעצמה שרוצה עצמאות אמיתית, כוח בלתי תלוי לחלוטין, חייבת לבנות מערך ייצור שבבים עצמאי ובלתי תלוי. לארה"ב יש כזה, טאיוואן וקוריאה הדרומית נחשבות למובילות עולמית, סין מובילה מהלך התעצמות משמעותי בתחום ואפילו ישראל נחשבת לשחקנית חשובה ביחס לגודלה, הודות למרכז המו"פ ומפעלי הייצור המקומיים של אינטל.
לרוסיה אין תעשיית שבבים מפותחת, או אפילו לא מפותחת. ועכשיו, הסנקציות הבינלאומיות שהוטלו עליה בעקבות הפלישה לאוקראינה, שבין השאר מגבילות את יכולתה לייבא שבבים ובפרט שבבים מתקדמים, מחבלות ביכולתה לפתח מוצרים ותשתיות דור חמישי, בינה מלאכותית, מערכות נשק מתקדמות ורובוטיקה, באופן שעלול להתברר כאיום משמעותי על יציבותה הכלכלית לא פחות מסנקציות כלכליות אחרות, אם לא יותר.
ב-2020, לפי נתונים של הוול-סטריט ג'ורנל, ייבאה רוסיה רכיבי מוליכים למחצה, כמו דיודות וטרנזיסטורים, בשווי של 440 מיליון דולר. במקביל, היא ייבאה שבבים בשווי של 1.25 מיליארד דולר. ואף שמרבית המוצרים האלו מיובאים ממדינות באסיה שלא הצטרפו לסנקציות על רוסיה, בכל הנוגע לשבבים מתקדמים או לייצור עצמי רוסיה בבעיה חמורה: רוב השבבים המתקדמים והחדשניים ביותר מיוצרים בטאיוואן וכמעט כל השאר בקוריאה הדרומית, שגם מייצרת את רוב שבבי הזיכרון. מדינות אלה, או יצרניות שבבים מובילות כמו סמסונג, הצטרפו לסנקציות על רוסיה.
2 צפייה בגלריה
מפעל טאואר שבבים מגדל העמק אינטל
מפעל טאואר שבבים מגדל העמק אינטל
מפעל השבבים של טאואר מבית אינטל במגדל העמק. רשת ביטחון טכנולוגית
(צילום: ויקיפדיה)
בכל הנוגע לייצור עצמי, רוסיה מפגרת ביותר מ-15 שנה אחרי יכולות הייצור של TSMC הטאיוואנית, שנחשבת למובילה העולמית בתחום. עשור וחצי הם נצח בעולם השבבים: האייפון הראשון הושק לפני 15 שנה ולא הייתם רוצים להסתובב היום עם מכשיר בכוח עיבוד דומה לשלו. בנוסף, שבבים שמעוצבים ומתוכננים ברוסיה מיוצרים מחוץ למדינה, לרוב על ידי TSMC. מעבדי Baikal, שנמצאים בשימוש במחשבים ושרתים מתוצרת רוסיה, מיוצרים על ידי החברה, וכך גם שבבי Elbrus.
אף שהסנקציות נכנסו לתוקף מיידי, בכל הנוגע לבלימת ייבוא השבבים לרוסיה ההשפעות יורגשו רק בעוד חודשים או אפילו שנים. תחום בולט אחד הוא תעשיית הנשק הרוסית, שמהווה מקור הכנסה ועוצמה מרכזי עבור המדינה. לדברי סמואל בנט ממכון המחקר העצמאי Center for Naval Analyses בווירג'ינה, רוסיה היא יצואנית הנשק השנייה בגודלה בעולם אחרי ארה"ב, ומערכות הגנה אוויריות וטילים מתוצרתה מייצגים 20% ממכירות הנשק העולמיות. שבבים נחוצים לפיתוח מערכות אלה וגם נמצאים בתוכן.
בנוסף, מציין הוול סטריט ג'ורנל תחומי מחקר והשקעה כמו בינה מלאכותית, דור חמישי ורובוטיקה, שנמצאים בעדיפות עליונה במאמצי המודרניזציה של הממשל הרוסי וגם הם זקוקים לשבבים מתקדמים. "השאיפות הרוסיות להתמקדות טכנולוגית תיבלמנה בלי שבבים מתקדמים", אמר קווין וולף, בכיר לשעבר במשרד ההגנה האמריקאי.
2 צפייה בגלריה
Nvidia- מספקיות השבבים המובילות בעולם
Nvidia- מספקיות השבבים המובילות בעולם
אנבידיה, מספקיות השבבים המובילות בעולם. לא מדברים פרוסקי
(באדיבות אנבידיה)
הסנקציות העולמיות לא חלות על מוצרים צרכניים ורוסיה יכולה בעיקרון להוציא שבבים ממחשבים וסמארטפונים. אבל מדובר בהליך יקר ומורכב מבחינה טכנית, וגם כך יצרניות בולטות הצטרפו וולונטרית לסנקציות ועצרו את מכירות מוצריהן במדינה. ג'יימס לואיס ממכון המחקר העצמאי Center for Strategic and International Studies גם הטיל ספק באפשרות שסין תמלא את החלל שייווצר - הן מכיוון שיצרניות מקומיות מפגרות אחרי מתחרות במדינות אחרות ולא יכולות לייצר שבבים מתקדמים בהיקפים משמעותיים, והן מכיוון שחברות סיניות עלולות לחשוש מהחרפת המתחים מול ארה"ב – לקוחה מרכזית שלהן.
רוסיה, שגם כך סובלת מפיגור טכנולוגי אחרי המערב, חייבת שבבים על מנת לייצב ולפתח את תעשיית הטכנולוגיה המקומית שלה. המלחמה, נכון לעכשיו, קוטעת את אספקת השבבים הקבועה שלה וככל שהסנקציות יתארכו משבר השבבים במדינה יעמיק והפער יתרחב. בלי שבבים מתקדמים, אי אפשר לפתח מוצרים חדשניים, אי אפשר לייצר ולהרכיב טכנולוגיות עדכניות ואי אפשר ליצור מוקד ידע או בסיס ייצור. שבבים נמצאים בבסיס של הכל.
ייקח לרוסיה הרבה זמן להתאושש מסנקציות ארוכות טווח על ייבוא שבבים. פערים שיווצרו כתוצאה מהיעדר פעילות מחקר ופיתוח, או מחסור בתשתיות מחשוב מתקדמות, יתרחבו בצורה מערכתית ככל שיחלוף הזמן. ורוסיה, מדינה שגם כך נמצאת בפיגור טכנולוגי לעומת ארה"ב, סין וכלכלות מפותחות אחרות, תישאר עוד יותר מאחור.