סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
שביל של קבוצת לווייני סטארלינק starlink של SpaceX עוברים מעל אורוגוואי
שביל של קבוצת לווייני סטארלינק (צילום: איי אף פי)

מאסק רוצה להעמיד את לווייניו לטובת ארגוני סיוע בעזה, אך עלול לעזור לחמאס

המיליארדר הצהיר שהוא מעוניין להפעיל את רשת לווייני התקשורת שלו למען ארגוני הסיוע ההומניטרי ברצועה לאחר שהאינטרנט שם נותק; אבל בפועל לא תהיה לסטארלינק אפשרות לשלוט על זהות המשתמשים במערכת, וחמאס לא יתקשה להחרים את תחנות הקרקע לשימושו הפרטי

המיליארדר אלון מאסק הצהיר היום (שבת) שהוא מעוניין להפעיל ברצועת עזה את מערכת האינטרנט הלווייני של SpaceX, לטובת ארגוני סיוע. זאת, אף שהוא צריך לדעת היטב שלא ניתן יהיה למנוע מחמאס גישה למערכת מרגע שתוכנס לרצועה, ושהכנסתה תספק סיוע משמעותי לארגון הטרור הרצחני במלחמה עם ישראל.
אתמול, כחלק מההיערכות לכניסה קרקעית רחבה לרצועה, פגעו תקיפות צה"ל באינטרנט ובתקשורת ברצועה. זאת, בין השאר, על מנת להקשות על מחבלי חמאס לתקשר ביניהם, להיערך, לתאם ולהגיב לפעולות הכוחות הישראליים ברצועה. אף שמדובר בצעד בעייתי שעשוי לפגוע גם בחפים פשע, מבחינת הכוחות הלוחמים מדובר בחסימה שיכולה להציל חיי חיילים ישראלים ולסייע משמעותית במתקפה הקרקעית.
ואולם, המהלך עורר ביקורת מצד גורמים שונים, ובהם גם חברת הקונגרס האמריקאית אלכסנדריה אוקסיו-קורטז. "ניתוק כל התקשורת לאוכלוסייה של 2.2 מיליון איש הוא בלתי מתקבל", היא כתבה ב-X (לשעבר טוויטר), "אני לא יודעת איך ניתן להגן על מעשה שכזה". אגב, שלושה שבועות אחרי מעשי הטבח המחרידים של חמאס, אוקסיו-קורטז התייחסה אליהם בחשבון ה-X בעיקר בהקשר של תגובת ישראל ולא מצאה לנכון לגנות אותם בצורה חד-משמעית אוו נטולת הסתייגויות.
לעזרתה של אוקסיו-קורטז הגיע מאסק, הבעלים של X, טסלה ו-SpaceX, שהבטיח להפעיל בעזה את מערכת האינטרנט הלווייני של SpaceX, סטארלינק (Starlink): "סטארלינק תתמוך בקישוריות לארגוני סיוע בינלאומיים בעזה".

בעזרת צי של אלפי לוויינים קטנים שטסים במסלול נמוך היקפי סביב כדור הארץ, סטארלינק מסוגלת לספק אינטרנט מהיר כמעט לכל מקום בעולם, בלי צורך בתשתית מקומית פרט לתחנת ממסר קטנה יחסית שמתקשרת עם מערך הלוויינים. הלוויינים הראשונים של המערכת שוגרו לחלל ב-2019 ומשוגרים מאזכמעט מדי שבוע. כיום יש למאסק יותר מ-4,500 לווייני אינטרנט פעילים במסלול היקפי סביב כדור הארץ, 50% מכלל הלוויינים, שמספקים חיבור לווייני לכ-60 מדינות. השאיפה היא להגיע ל-42 אלף לוויינים, שיספקו כיסוי כלל-עולמי. המערכת זכתה לתשומת לב בינלאומית אחרי שצבא אוקראינה החל להשתמש בה בעקבות הפלישה הרוסית בשנה שעברה, במסגרתה הרסו הכוחות הרוסיים את התשתית המקומית באזורים שאליהם נכנסו. לפני כשבועיים, הודיע שר התקשורת שלמה קרעי שמתקיימים מגעים להפעלת המערכת בישראל.
לטענת מאסק יש כמה בעיות. ברמה הפשוטה ביותר, התחברות למערכת דורשת שימוש בתחנות קרקע ייעודיות, וספק אם ישראל תאשר הכנסתן לרצועה. חשוב יותר: אף שמאסק טוען שהשימוש יהיה לטובת ארגונים הומניטריים בלבד, בפועל לא תהיה לסטארלינק אפשרות לשלוט על זהות המשתמשים במערכת, וחמאס לא יתקשה להחרים את תחנות הקרקע לשימושו הפרטי. למעשה, אפשר להעריך בוודאות גדולה שבמידה שאכן תופעל סטארלינק ברצועה, חמאס יזכה לגישה לאינטרנט באדיבות מאסק.
כבעל השליטה בסטארלינק, מאסק אמור להיות מודע היטב לכך שלא ניתן להגביל מבחינה פרקטית את הגישה למערכת, שלא מסוגלת לזהות האם המשתמש הוא פעיל ארגון סיוע או מחבל חמאס. ולכן, עצם הסכמתו להפעלת סטארלינק ברצועה עלולה להיות שקולה למתן סיוע ישיר לחמאס במלחמה נגד ישראל.
באורח אירוני, מאסק מבצע את המהלך הנוכחי פחות מחודש אחרי שנפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, לשיחה חמה במהלכה גם זכה לחותמת כשרות מהאחרון שהצהיר: "אני גם יודע שאתה מתנגד לאנטישמיות".