סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
מעבד 12 אינטל
מעבד 12 של אינטל (אינטל)

אינטל השיקה את מעבדי דור 13: חזקים - ובעיקר זולים מאוד

המעבדים המכונים Raptor Lake צפויים להגיע לשוק בסוף אוקטובר במחיר של עד כ-590 דולר לדגם Core i9-13900K הבכיר. מדובר במחירים נמוכים מאוד ביחס ל-AMD שמשיקה בימים אלה את השבב המתחרה ב-700 דולר

אינטל השיקה אמש (ג') את מעבדי דור 13 שלה המכונים Raptor Lake. המעבדים צפויים להגיע לשוק בסוף אוקטובר במחיר של עד כ-590 דולר לדגם Core i9-13900K הבכיר. מדובר במחירים זולים מאוד. AMD שמשיקה בימים אלה את המתחרה הישיר שלה לשבב של אינטל הודיעה על מחיר של כ-700 דולר לדגם המקביל אצלה. כלומר כ-110 דולר יותר מאינטל. אם אינטל תשמר את רמת המחיר הזו לטווח ארוך היא עשויה לגרום ל-AMD הרבה צרות, שכן קשה לראות את הלקוחות בוחרים את השבבים של AMD, שלמרות איכותם לא מכים את אלה של אינטל בכל סעיף.
זאת כנראה חלק מהאסטרטגיה של פט גלסינגר להכות במתחרה הישירה היחידה שנותרה לאינטל בתחום מעבדי ה-x86. אמנם מכירות המחשבים כבר לא מה שהיו והיצרנים כבר החלו לחשב עתיד עם שבבים של ARM כמו במחשבי אפל, אבל אינטל עדיין מחזיקה בשני שווקים חשובים מאוד שבהם שימוש במעבדים עתירי ביצועים כמו אלה של אינטל עדיין נחשבים הכרח - עיבוד תוכן ויזואלי כמו למשל בעריכת סרטים או ריטוש תמונות בפוטושופ וגיימינג. הנתונים של הרפטור לייק החדשים מעניקים לה בינתיים ככל הנראה יתרון בשתי הגזרות האלה.
אבל לא מדובר רק במעבדים. אינטל גם מנסה להפוך לוואן-סטופ-שופ עבור כל הצרכים העקיפים של היצרנים. למשל מערכת Unison - המבוססת על הטכנולוגיה של סקרינובייט הישראלית שנרכשה בידי אינטל עבור 150 מיליון דולר - זה הדבר הקרוב ביותר שניתן לדמיין לגן הסגור של אפל אבל עבור משתמשי ווינדוס ואנדרואיד. הרעיון הוא לאפשר למי שיש לו PC מבוסס אינטל ומכשיר אנדרואיד או אייפון לשקף את עיקר הפיצ'רים של הטלפון כגון הודעות, שיחות ובאופן כללי אפליקציות נוספות כגון ווטסאפ במחשב. אמנם מיקרוסופט כבר מציעה חיבור לאנדרואיד דרך ווינדוס וגם לסמסונג יש פתרון דומה אך אלה מוגבלים לשימוש במכשירי אנדרואיד בלבד. אינטל תתמוך בפתרון שלה ברמת החומרה של המעבדים ולוחות האם, מה שאמור להפוך את התהליך ליותר יציב ואוניברסלי ובעיקר לאפשר למפתחי צד שלישי להוסיף פיצ'רים - משהו שלא ניתן כרגע בפלטפורמות של המתחרות.
מבחינת ביצועים מעבד הדגל הוא ה- Core i9-13900K כאמור, ולו 8 ליבות ביצועים ו-16 ליבות חיסכון כלומר בסה''כ 24 ליבות. מהירות השעון המקסימלית שלו במצב boost (טורבו, ר''ק) היא 5.8 גיגה-הרץ, זאת לעומת מקסימום של 5.7 גיגה-הרץ במעבד של AMD. באינטל מתגאים שהביצועים מגיעים עם ניצולת אנרגטית טובה יותר מאשר אצל AMD, 125 וואט לעומת 170 וואט. בעתיד מבטיחים לנו שם מעבד Core i9-13900KS שיוכל גם להגיע למהירות של 6 ג''ה. עם זאת מהירות הבסיס של המעבד נמוכה יותר מזו של AMD, 3 גיגה-הרץ לעומת 4.4 ג''ה אצל המתחרה.
עם זאת לאינטל עדיין יש מגבלה, המעבדים החדשים עדיין עושים שימוש בתהליך חריטה של 10 ננומטר לעומת 5 ב-AMD. ועדיין, אינטל הוכיחה עם הקו החדש שהגודל לא תמיד קובע. העניין הוא שלא ברור אם השוק יראה זאת כך. בעולם שבו אינטל מתחרה רק ב-AMD, ההישג מרשים. אבל העולם הזה כבר לא קיים. השאיפה כיום של רוב היצרניות היא לנסות למצוא מקורות מקבילים למעבדים ואלה המבוססים על ארכיטקטורת ARM כמו מעבדי אפל או מיקרוסופט נחשבים להבטחה גדולה.
בינתיים עבור אינטל המאבק הוא לשרוד את המצב העכשווי. החברה שווה כיום פחות מאשר AMD ואפילו אנבידיה. היא נאלצה להדק את החגורות ולהאט את קצב הגיוסים. ההכנסות שלה צריכות להראות איתנות גבוהה בהרבה ממה שהיא מצפה לו כיום. לא ברור אם התמחור האגרסיבי הזה משאיר לה הרבה מאוד שולי רווח. בסופו של דבר ולמרות שהיא מייצרת לעצמה את רוב השבבים, הזינוק בתקורות לא פסח גם עליה כמו גם צמצום שווקי היעד - בין אם זו רוסיה המוקצה מהשוק הבינלאומי או סין שהפכה ליריבה מספר 1 של ארה"ב בעולם.
אם יש נקודה אחת ששווה לשים לב אליה זה המקום המרכזי ההולך וגובר שאינטל ישראל ועובדיה המקומיים של החברה תופסים. בכוורת הקטנה של מנכ''ל החברה פט גלסינגר כבר יושבים שניים, שלומית וייס, שמונתה לאחרונה לאחראית על כל תהליכי הפיתוח והייצור של השבבים שלה ואמנון שעשוע, מייסד מובילאיי שכרגע היא היחידה שמצליחה להכניס סכומי כסף שיכולים להיטיב עם שורת הרווח המדולדלת. בנוסף, הסניף הישראלי גם אחראי במידה רבה על עיצוב ופיתוח השבבים החדשים, ישראלים יודעים למקסם תנאים נתונים ולהפוך לימונדה ללימונים.
גלסינגר הבין זאת היטב וזאת גם הסיבה שהוא כנראה קבע שכל הליך הרקע של ההשקה יתבצע בישראל - כולל הבאה של מיטב התקשורת הטכנולוגית העולמית לארץ כדי לקבל הצצה מאחורי הקלעים של האופרציה של החברה כאן. האם זה רמז לחשיבות הגוברת של אינטל ישראל באסטרטגיה העולמית של אינטל הגלובלית? כנראה שיש כאן משהו, אבל אינטל היא עדיין חברת ענק עם רוב מוצק של עובדים בחוץ לארץ. אבל זה לא מונע שהרומן הארוך של אינטל עם ישראל שהתחיל עוד בשנות ה-70 של המאה הקודמת ימשיך לתקופה ארוכה ואולי אפילו יגדל בעתיד הקרוב.