סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק

הפסד לאפל: חויבה לשנות את מדיניות הרכישות באפסטור

הכרעה במשפט המתוקשר של אפיק גיימס נגד אפל: בימ"ש בארה"ב קבע כי ענקית הטכנולוגיה לא תוכל יותר לאסור על מפתחי אפליקציות הנמכרות באפסטור, לספק קישורים לפלטפורמות רכישה נוספות; השופטת: "החברה נקטה מדיניות אנטי תחרותית"

הכרעה דרמטית במשפט המתוקשר של אפיק גיימס נגד אפל: בית משפט בארה"ב קבע היום כי ענקית הטכנולוגיה לא תוכל יותר לאסור על מפתחי אפליקציות הנמכרות באפסטור, לספק קישורים לפלטפורמות רכישה נוספות. מניית אפל מאבדת 3% על רקע ההחלטה. כך מדווחת CNBC.

השופטת הפדרלית איבון גונזלס רוג'רס קבעה היום כי אמנם אינה יכולה להכריע באופן חד משמעי בשאלה האם אפל היא מונופול, "ואולם הוכח כי החברה נוקטת מדיניות אנטי תחרותית". לפי ההחלטה, ענקית הטכנולוגיה תיאלץ לבצע את השינויים באפסטור בתוך 90 ימים.
במרכז התביעה עמד פורטנייט, משחק הווידאו הפופולרי שנוצר על ידי אפיק גיימס והורד מאפסטור של אפל בקיץ 2020, לאחר שעקף את חוקיה של ענקית הטכנולוגיה עם שימוש במערכת תשלומים משלו. אפל מקבלת 30% מרבות מהרכישות שמבוצעות באפסטור שלה, ולא מאפשרת מערכות תשלום אלטרנטיביות. הסרת פורטנייט הביאה את אפיק להגיש תביעה נגד אפל בטענה לשליטה מונופוליסטית, ושהיא מאלצת יוצרי משחקים להשתמש אך ורק במערכת העמלות שלה. אפל טוענת מצדה שלמשתמשים יש חלופות, והיא משתמשת בעמלות כדי לשפר ולאבטח טוב יותר את מכשיריה.
השופטת קבעה עוד היום כי אפיק גיימס הפרה את ההסכם שלה עם אפל כאשר השתמשה במערכת התשלומים החלופית בפורטנייט; לפיכך חויבה אפיק לשלם לאפל 30% מכל ההכנסות של מערכת התשלומים החלופית - סכום העומד על כ-3.5 מיליון דולר.
באפל העדיפו היום להסתכל על חצי הכוס המלאה, ומסרו בתגובה ל-CNBC: "בית המשפט אישר את מה שהיה ידוע כל הזמן - האפסטור אינה מהווה הפרה של חוקי ההגבלים. אפל מתמודדת עם תחרות קשוחה בכל תחום פעילות. אנו סבורים כי הלוקחות והמפתחים בוחרים בנו כי המוצרים והשירותים שלנו הם הטובים בעולם".
המשפט התנהל במאי באוקלנד, קליפורניה, והעידו בו, בין השאר, המנכ"לים של שתי החברות. מאז סיום המשפט, אפל ביצעה כמה שינויים במדיניות האפסטור שלה, בין השאר לאחר שהגיעה להסכמות עם כמה מפתחי אפליקציות. כך למשל, בסוף אוגוסט הודיעה ענקית הטכנולוגיה כי תאפשר למפתחים שלה לשלוח מיילים למשתמשים שלהם בנוגע לאפשרויות רכישה שאינן דרך האפסטור.

2 צפייה בגלריה
מנכל אפל טים קוק 27.3.18
מנכל אפל טים קוק 27.3.18
טים קוק
(צילום: רויטרס)
במהלך המשפט שאלה השופטת את מנכ"ל אפל טים קוק מדוע החברה לא יכולה לתת למשתמשים להוריד משחקים ותוכן יותר בזול. על כך ענה: "אני חושב שיש להם ברירה היום, יש להם בחירה בין דגמים שונים של אנדרואיד ואייפון. אך לאייפון יש סטנדרטים מסוימים בכל הנוגע לאבטחה, לבטיחות ולפרטיות".
קוק טען שאפל פועלת לפי טובת המשתמשים ולא לפי שיקולים פיננסיים, כשנשאל על העמלות שגזרה חברתו ממכירות פורטנייט בפלטפורמה שלה, אשר הגיעו ליותר מ-100 מיליון דולר. לדבריו, "המשתמש לכוד בין שתי חברות, אין לזה שום קשר לכסף".
השופטת רוג'רס אמרה במהלך המשפט כי הוצג בפניה סקר לפיו 39% מהמפתחים של אפל לא מרוצים מאפסטור, ולדבריה "לא נראה לי שאתם חשים לחץ תחרותי במידה כזאת שתשנה את האופן בו אתם מתייחסים לדאגות של המפתחים". קוק חלק על כך ואמר שאפל מתאמצת קשות עבור המפתחים.

2 צפייה בגלריה
דמותה של אריאנה גרנדה בפורטנייט
דמותה של אריאנה גרנדה בפורטנייט
פורטנייט
(אפיק גיימס)