סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
יצירות NFT של קופים משועממים

מועדון היאכטות של הקופים התפרנים: היקף הסחר ב-NFT נחתך ב-95% בשנה וחצי

פלטפורמות הסחר בטוקן ה"אמנותי" קיצצו לאחרונה בגסות את אחוזי התמלוגים ממכירות ליוצרים בניסיון להעיר את השוק, אבל גם זה לא ממש עוזר, ואולי להיפך. בינואר 2022, היקף התמלוגים ליוצרים היה 269 מיליון דולר. ביולי השנה הוא עמד על 3.4 מיליון דולר בלבד

המתח שבין בין סוחרים ליוצרים של אוספי יצירות דיגיטליות הולך וגובר לאחרונה נוכח שקיעתו הכואבת של שוק ה-NFT. התופעה באה לידי ביטוי בין השאר בהחלטתן של בורסות קריפטו מובילות כמו אופןסי ובלר לקצץ באחוזי התגמולים שהן משלמות לאמנים כשהם מעבירים בעלות על יצירה לרוכש - זאת, בניסיון להוריד עלויות ולהרים את היקף הרכישות והמכירות בפלטפורמות, שנמצא כעת בשפל חסר תקדים.
למעשה, היקף הסחר ב-NFT צנח בלא פחות מ-95% מאז ינואר 2022, אז הוא עמד על 17 מיליארד דולר, על פי נתונים של אתר טוקן טרמינל. באותו חודש, היקף התמלוגים ששולמו ליוצרים היה 269 מיליון דולר ואילו ביולי השנה עמד היקף התמלוגים על 4.3 מיליון דולר בלבד - זאת, לאחר שאחוזי התמלוגים ירדו ממוצע של 5% לממוצע של 0.6%, על פי מכון המחקר נאנסן.
על פי המידע שנמצא בידי המכון, היקף התמלוגים המצטבר בין אוגוסט 2021 למאי 2022 היה 1.5 מיליארד דולר, כשאוספי NFT פופולריים, כמו למשל "מועדון היאכטות של הקופים המשועממים" מבית יוגה לאבס, מובילים את השוק. ואולם, התשלומים ליוצרים לא נותרו ברמה זו לאורך זמן וסבלו מחוסר יציבות קיצוני לאורך תקופת הקורונה ואחריה.
השוק קיבל זריקת מרץ קלה עם השקתה של הפלטפורמה בלר באוקטובר השנה, בעזרת קיצוץ תמלוגי היוצרים והפיכת מוצרי ה-NFT לנגישים עבור ציבור רחב יותר. כיום, הפלטפורמה חולשת על יותר מ-70% מהשוק. השאלה, בכל אופן, היא כיצד ייראה של שוק ה-NFT. הסקפטים סבורים שזמנו עבר, אבל אמנים, במיוחד כאלה שהרוויחו מיליונים מהשוק, בטוחים שהקאמבק יגיע.
זה, הם סבורים, ייקרה ברגע שתקודם חקיקה ממשלתית להפעלת השוק, לרבות כזו המסדירה את גובה התמלוגים. לטענתו של שיבה ראג'ארמן, המנהל העסקי של אופןסי, "המטרה כרגע היא לחקור אפשרויות נוספות עבור יוצרים/אמנים להרוויח כסף מ-NFT ולחיות מזה בכבוד - ולא רק באמצעות תמלוגים, אלא גם, למשל, על ידי קישור ה-NFT שלהם למוצרים פיזיים".