סגור
קניין רוחני

דרכו של עורך הפטנטים

מה גורם לפיזיקאי להפוך לעורך פטנטים? מה ההבדל בין עבודה באקדמיה לעריכת פטנטים? ומהם המקרים בהם עורך הפטנטים עוזר לממציא לזהות שימושים חדשים ורחבים יותר בהמצאה שלו? שוחחנו עם ד"ר ערן נפתלי, ראש המחלקה לפיזיקה בקבוצת ארליך, על הגורמים שהופכים לדעתו את תפקיד עריכת הפטנטים למעניין, ועל התפקיד של עורך הפטנטים במסע של הממציא

עולם האקדמיה, תחום עריכת הפטנטים ועבודה בתעשייה - כל אחד מהם הוא עולם ומלואו, מסלול נפרד בבחירת הקריירה, עם מאפיינים שהופכים את הדרך למעניינת יותר.
שוחחנו עם ד"ר ערן נפתלי, ראש המחלקה לפיזיקה בקבוצת ארליך, פיזיקאי ועורך פטנטים, על הבחירה בתפקיד של עורך פטנטים ועל הערך המוסף שהוא מצליח להביא ללקוחות בעקבות הידע המדעי מצד אחד, והניסיון המקצועי-משפטי מצד שני.
2 צפייה בגלריה
ד"ר ערן נפתלי, ראש המחלקה לפיזיקה בקבוצת ארליך
ד"ר ערן נפתלי, ראש המחלקה לפיזיקה בקבוצת ארליך
ד"ר ערן נפתלי, ראש המחלקה לפיזיקה בקבוצת ארליך
(אופיר גפקוביץ)
מהעולם המרתק של האקדמיה, לעולם המרתק של עריכת הפטנטים
ד"ר נפתלי הוא בעל תואר דוקטור לפיזיקה מאוניברסיטת תל אביב.
בשנת 2000 הצטרף לקבוצת ארליך, ומאז הוא מעורב בהכנה ובהגשת תביעות על פטנטים הקשורים לפיזיקה, בעיקר טכנולוגיות מורכבות, אלגוריתמים לרבות אלגוריתמים של למידה ממוחשבת ו-AI, שיטות רפואיות הקשורות בתהליכים פיזיקליים עמוקים ועבודה מול אוניברסיטאות בכל הנוגע למחקרים הקשורים לפיזיקה.
עריכת פטנטים מאוד קרובה לראש הפירמידה בכל הנוגע לעניין במקום העבודה
"אנשים רבים שחושבים שהעבודה שלהם תהיה מעניינת, מגלים בסופו של דבר מקום עבודה שגרתי", "אומר ד"ר נפתלי. "אחד היוצאים מן הכלל הוא עולם האקדמיה. אקדמיה, מטיבעה, היא מקום שבו לומדים משהו חדש כתוצאה ממחקר בלתי פוסק". לדבריו, האקדמיה נמצאת בראש הפירמידה מבחינת רמת העניין בעיסוק שאדם בוחר לעצמו בחיים.
"עם זאת, עריכת פטנטים מאוד קרובה לשם, כי בדומה לאקדמיה, לומדים כל הזמן דברים חדשים מעצם העובדה כי פטנטים אפשר לכתוב רק על טכנולוגיות חדשות. בעולם עריכת הפטנטים צריך ללמוד משהו חדש בקצב חסר תקדים בהשוואה לכל תחום עיסוק אחר".
בהשוואה לאקדמיה, ששם החוקר מעמיק בתחום ספציפי, עולם עריכת הפטנטים נסוב סביב מגוון רחב של נושאים שאותם עורך הפנטים חייב לעבד בזמן קצר. יום טיפוסי של עורך פטנטים בתחום הטכנולוגיה, מספר ד"ר נפתלי, "יכול להתחיל בטכנולוגיה חדשה בנושא דיאגנוזה רפואית, להמשיך בהתקן אופטי חדש, ולהסתיים באנליזה של מאמר בתחום הנדסת החומרים. זה לא קורה באקדמיה". נושא הדוקטורט של ד"ר נפתלי הוא המבנה הפנימי של הפרוטון, "ובמשך 5 שנים התמקדתי בכך. כמובן שלצורך התמקדות כזו יש להרחיב אופקים, למשל על מנת לרכוש כלים מתמטיים, אבל בטווח הארוך הפוקוס מכוון לתחום ספציפי".
בעולם הפטנטים, אומר ד"ר נפתלי, "אין את הפריבילגיה זו, מכיוון שקיים ממשק בין עולם הפטנטים למחקר והפיתוח בחברות טכנולוגיות, שבהן צריך להביא תוצרים באופן מהיר. כמובן שקצב הלימוד בעולם הפטנטים מגיע במידה מסוימת על חשבון העמקה, אבל הרחבת האופקים מהווה פיצוי הולם, ובשורה התחתונה העבודה מרתקת".
אחד מהערכים המוספים של עורך הפטנטים - בניית לוח זמנים מתאים להגשת הבקשה
אחד מההיבטים החשובים בהם עורך הפטנטים המנוסה יכול להציע ערך מוסף לממציא, הוא המלצה על לוחות זמנים על בסיס ההיכרות עם הרבה חברות דומות. "בחלק מהמקרים, אני מגיע למסקנה שלא משתלם להגן על פיתוח מסוים בנקודת זמן מסוימת, ולכן אני ממליץ להשהות את הגשת הבקשה".
אלמנט נוסף הקשור ללוחות זמנים הוא הגשת בקשות פטנטים לפני חשיפה של רעיונות בכנסים ובפרסום מאמרים. "כאשר אנחנו מצליחים להגיש את הבקשות בחלון הזמן המתאים, אנחנו למעשה מצילים את הממציא מעשיית נזק לעצמו", מספר ד"ר נפתלי.
2 צפייה בגלריה
דרכו של עורך הפטנטים
דרכו של עורך הפטנטים
דרכו של עורך הפטנטים
(shutterstock)
"עוזרים לממציא להגדיר את ההמצאה "
לצד הידע המשפטי-מקצועי של עורך הפטנטים, לבעלי ידע מדעי מעמיק יש יתרון מובנה בהתנהלות מול הלקוחות. "אם בוחנים שני עורכי פטנטים עם אותו ותק ולאחד מהם יש מומחיות בתחום, אפשר בקלות לזהות את הערך המוסף שלו", אומר ד"ר נפתלי.
בחלק מהמקרים, אומר ד"ר נפתלי, "העובדה שהעולם הטכנולוגי של עורך הפטנטים רחב יותר משל הממציא, עוזרת לו להציע יישומים שהממציא לא חשב עליהם. במובן מסוים, להגיד לממציא מה הוא ממציא".
ד"ר נפתלי נותן בתור דוגמה תיאורטית ממציא שמגיע עם מתקן ממתכת מסוימת שמיועד להרכיב כנפיים של מטוס, "ואני אומר לו – זה לא מה שהמצאת, אתה המצאת התקן שמחבר בין שני גופים, ואפשר לחבר איתו הרבה דברים אחרים".
בעקבות הרחבת הבקשה לפטנט על רקע שימושים אפשריים רבים יותר בהמצאה, אומר ד"ר נפתלי, "גם השווי הכספי של הפטנט גדול יותר".
"לפעמים הממציא רוצה פטנט רחב מידי"
בניגוד למצב בו הממציא לא מודע לפוטנציאל של ההמצאה שלו, ד"ר נפתלי אומר כי "ישנם גם לקוחות פחות צנועים, המעוניינים לקבל הגנה רחבה מידי, אך אינם מודעים לקפדנותם של בוחני הפטנטים בעולם. הגשת בקשה לפטנט על תחום רחב ללא מחשבה על תהליך הבחינה עלולה להיות מסוכנת, עד כדי כך שבמקרים מסוימים ייתכן שבסופו של התהליך לא יהיה פטנט גם על תחום מצומצם יותר. פטנטים הם תלויי תאריך- היום שבו ה הפטנט הוגש הוא היום שבו ההמצאה נולדה - ואם הבקשה אינה כתובה כהלכה, ההזדמנות לצמצם את ההגנה לתחום יותר ריאלי עלולה להיות מוחמצת". עורך פטנטים מנוסה, שמכיר את השוק, "יכול לדאוג שמצב כזה לא יקרה. גם אם המטרה הראשונית היא הגנה רחבה ככל האפשר, אפשר לנסח את מסמכי הפטנט עם מספיק מידע כדי שתהיה אפשרות 'לסגת' ולבקש הגנה צרה יותר בהמשך".