סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
מימין מייסד עליבאבא ג'ק מא ומנכ"ל גוגל סונדאר פיצ'אי
מימין: מייסד עליבאבא ג'ק מא ומנכ"ל גוגל סונדאר פיצ'אי (צילומים: AFP, AP)

ניתוח
הזינוק של חברות הענן הסיניות: איום ישיר על הפרטיות בעולם

ענקיות הטכנולוגיה האמריקאיות עדיין שולטות בשוק שירותי הענן העולמי, אך השחקניות הסיניות, בהן עליבאבא, כובשות עוד ועוד נתחים. החשש הוא שכל המידע, מסודות מסחריים ועד פרטים אישיים רגישים, יהיה זמין לשלטון הקומוניסטי בבייג'ינג

כשחברת שירותי הפיננסים האינדונזית Astra Financial ביקשה ב־2019 להעביר את פעילות המחשוב שלה לענן, היתה לה רק אפשרות אחת. שחקניות גלובליות מוכרות כמו אמזון, מיקרוסופט וגוגל עוד לא גילו את השוק החדש, אבל עליבאבא הסינית כבר היתה שם, עם דאטה־סנטרים מקומיים מוכנים לפעולה.
כשגוגל התעוררה ונכנסה לשוק ב־2020, ואמזון שנה מאוחר יותר, זה כבר היה מאוחר מדי. Astra פלירטטה איתן קצת, והחליטה להשאיר את מרבית הפעילות של אצל עליבאבא. "הם נתנו לנו מחיר טוב", אמר ל"וול סטריט ג'ורנל" סמנכ"ל טכנולוגיות המידע של החברה, דניאל גאנאוואן. "אינדונזיה רגישה לעלויות".
חמש ענקיות הטכנולוגיה האמריקאיות – מיקרוסופט, אפל, אמזון, גוגל ומטא – נדמות כה גדולות, דומיננטיות, חזקות ומתוקצבות, ששום מתחרה לא יכולה להן, אפילו לא כשהמתחרה היא אחת מביניהן. אבל כוח נגד מצליח לפעמים להזניק תחרות שמשבשת את ההגמוניה המסורתית, כזה שנשען על רקע כלכלי ותרבותי שונה.
טיקטוק הסינית הצליחה לשבש את הסטטוס־קוו בפלטפורמות החברתיות אחרי שכבר נדמה היה ששום דבר לא יערער את ההגמוניה של מטא. עליבאבא הסינית היא כיום כוח הנגד המשמעותי היחיד לאמזון בעולם הסחר המקוון. ועכשיו, שורה של חברות ענן סיניות נוגסות בדומיננטיות של ענקיות הענן האמריקאיות, ומאיימות לייצר סדר ענני חדש, קודם באסיה ואחר כך בשאר העולם.
ברמת המאקרו, שוק שירותי הענן העולמי נשלט כיום בצורה כמעט מוחלטת על ידי טריומוורט של שלוש ענקיות: אמזון, מיקרוסופט וגוגל. לפי הערכות, נכון לרבעון השלישי של השנה שעברה, הן החזיקו במשותף ב־66% מהשוק, שהכנסותיו ב־12 החודשים שהסתיימו בספטמבר 2022 נאמדו ב־217 מיליארד דולר (עם 34% לאמזון, 21% למיקרוסופט ו־11% לגוגל. עליבאבא קלאוד במקום הרביעי הסתפקה ב־5% בלבד).
אבל ברמת המיקרו, באזור דרום־מזרח אסיה מתפתח קרב ראש בראש אימתני בין הענקיות האמריקאיות לשחקניות הסיניות הצעירות יותר – עליבאבא, וואווי וטנסנט — שלפי דיווח של "הוול סטריט ג'ורנל" נערכות להשקעות של מאות מיליוני דולרים בפיתוח ופריסת תשתיות ענן באזור בשנים הקרובות. לניצחון בקרב זה יהיו לא רק השלכות על השוק המקומי, אלא על התפתחות שוק הענן העולמי, עם השפעה עמוקה על פרטיות ואבטחת מידע.
בשעה שבשוק העולמי השליטה של השחקניות האמריקאיות ברורה, בדרום־מזרח אסיה התמונה מורכבת יותר. אמזון ומיקרוסופט מחזיקות בנתח שוק דומיננטי במדינות מפותחות כמו סינגפור, חברות סיניות הקדימו אותן בכניסה לשווקים מתפתחים כמו תאילנד ואינדונזיה, והן מחזיקות שם בבכורה עם תמחור נמוך במיוחד של שירותיהן. לפי מדדים מסוימים, הן כבר מובילות על החברות האמריקאיות בכמה אזורים.
מדד בולט אחד הוא מספר מקבצי הדאטה־סנטרים שמפעילות החברות, נתון שמשפיע על מדדים כמו זמינות ומהירות שירותים. בדרום־מזרח אסיה יש לחברות הסיניות כיום 25 מקבצים לעומת 15 של האמריקאיות. זה אמנם מספר נמוך לעומת כלל המקבצים שמופעלים בסין (116) או בצפון אמריקה (97), אך גבוה משמעותית מאלו שיש בדרום אמריקה או במזה"ת ואפריקה.
ואף שמבחינה רוחבית, אמזון, מיקרוסופט וגוגל עדיין מחזיקות בחלק הארי של השוק, פריסת המתחרות הסיניות מספקת להן בסיס יציאה טוב יותר בדרך לכיבוש שוק זה. עבור החברות הסיניות השוק בדרום מזרח־אסיה הוא הזדמנות לייצר רווחים בלי צורך להתחרות בחברות מוכרות שכבר קיבעו את מעמדן בשוק מבוסס, ובלי לחצים פוליטיים שנלווים לפעילותן בארה"ב או באירופה.
בהתאם, הן מרחיבות את פעילותן באזור: עליבאבא, חברת הענן הסינית הגדולה ביותר, התחייבה להשקיע מיליארד דולר בשותפים בינלאומיים בשלוש השנים הקרובות, ופתחה בינואר מטה בינלאומי בסינגפור. וואווי, שמספקת שירותי ענן לגופי ממשל בתאילנד ובמלזיה, התחייבה להשקיע 300 מיליון דולר בתשתית הענן שם.
בנוסף לראשוניות ולהשקעות של החברות הסיניות, עומד לטובתן גם המחיר של השירותים שהן מציעות, שיכול להיות נמוך ב־40%-20% לעומת האמריקאיות. מחיר זה קורץ במיוחד לעסקים קטנים ובינוניים, שיחסית נפוצים באזור זה יותר מתאגידים. בניגוד לחברות מערביות עסקים אלו גם פחות רגישים לשיקולי פרטיות ואבטחת מידע שקשורים בהפקדת המידע שלהם בידי חברות סיניות, ולכן אין להם עניין לשלם את הפרימיום שגובות אמזון, מיקרוסופט וגוגל.
החברות האמריקאיות לא מתכוונות להפקיר את הזירה. אמזון מתעתדת להשקיע 5 מיליארד דולר בתאילנד וסכום זהה באינדונזיה ב־15 השנים הקרובות. גוגל חשפה תוכניות לבניית דאטה־סנטרים במלזיה ובתאילנד, והיא תומכת בפרויקטי דיגיטיזציה ממשלתיים בסינגפור ובאינדונזיה.
אף שהקרב מתנהל בזירה ממוקדת, לתוצאותיו תהיה השלכה על השוק העולמי. ניצחון החברות האמריקאיות יגביל את עליבאבא, וואווי וטנסנט לשוק הסיני וישאיר את הזירה העולמית פתוחה להמשך השתלטותן. השלכה אפשרית תהיה חדשנות נמוכה יותר ומחירים גבוהים יותר בעולם.
ניצחון של החברות הסיניות, ואפילו רק תפיסת נתח שוק משמעותי, יספקו להן בסיס פעילות יציב מחוץ לסין, ידע עסקי ואסטרטגי, וגישה לכישרונות ומשאבים אחרים שיכולים להאיץ התפשטותן לאזורים אחרים. בצפון אמריקה ובאירופה הן כנראה לעולם לא יהפכו לשחקניות משמעותיות – השווקים בוגרים מדי, החשדנות כלפי חברות סיניות גדולה, ורגולטורים, בעיקר בארה"ב, לא יעשו להן חיים קלים.
אבל לא חסרים שווקים מתעוררים שבהם דבר לא הוכרע. דרום אמריקה, המזה"ת ואפריקה הם שווקים שבשלים למהפכת ענן משמעותית. שם אין נאמנות ערכית לחברות אמריקאיות ואין רתיעה משחקניות מסין. שווקים אלו, עם מיליארדי אנשים ופוטנציאל צמיחה עצום, רגישים במיוחד לסוגיות כמו מחיר וזמינות שירותים.
אך להתפשטות כזו של החברות הסיניות יהיו השלכות כבדות בהיבטים של ביטחון מידע ופרטיות. חברות סיניות, חדשניות ועצמאיות ככל שיהיו פועלות תחת חסות השלטון הטוטליטרי בבייג'ינג. כל מידע שעובר בשרתי הענן שלהן שקול למידע שמונח ישירות לפתחה של המפלגה הקומוניסטית. סודות מסחריים, פרטים אישיים רגישים, מידע על פעילות עסקית – הכל יכול להיות זמין לשלטונות בייג'ינג. בתרחיש שבו ענקיות הענן הסיניות זוכות להצלחה עולמית רחבה, חלק ניכר מהמידע העולמי יחסה תחת מטרייה סינית אחת גדולה.