סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
נבחרת גמר פודטק 2022
נבחרת גמר תחרות הפודטק 2022 (צילום: אוראל כהן)

מחפשים את הסטארט-אפ שיוביל לביטחון במזון - הרישום לתחרות FoodTech 2023 בעיצומו

איך משפרים את הביטחון במזון של כולנו? תחרות 2023 FoodTech של כלכליסט ו-Tnuva Ventures מחפשת את הסטארט-אפים שיכולים לשנות את כללי המשחק בתעשיית המזון. לקראת סגירת ההרשמה החברות מגמר שנה שעברה מספרות על התפתחויות, החשיפה ועל חשיבות הביטחון במזון בימינו

תוצאות משבר האקלים משפיעות על מיליארדים ברחבי העולם, כאשר ההשלכות רק עומדות להתגבר בשנים הקרובות. אחד ההיבטים שמשבר האקלים משפיע עליהם כבר היום הוא הביטחון במזון, בעקבות השפעה על שרשראות הייצור והאספקה של מזון בכל העולם וגם כאן בישראל.
על רקע התחזית לצמיחה משמעותית באוכלוסיית ישראל עד שנת 2050, קיים צורך ברור וחיוני במציאת פתרונות ברי קיימא וצעדים שיעניקו לנו ביטחון במזון גם בעתיד.
מתוך ההבנה כי העתיד נמצא מעבר לפינה וביטחון במזון הוא יעד קריטי, מתקיימת תחרות FoodTech זו השנה השישית, במטרה למצוא את הסטארט-אפ הישראלי שיכול להוביל את המהלך החדשני הבא של תעשיית המזון.
להרשמה לתחרות לחצו כאן
התחרות נערכת על ידי כלכליסט בשיתוף Tnuva Ventures, זרוע ההשקעות של תנובה בתחום הפודטק, כאשר הזוכים יקבלו חשיפה תקשורתית, השקעה כספית ושותפות עם קבוצת תנובה למהלך החדשני שלהם. התחרות מחפשת סטארט-אפים בתחום הביטחון במזון, כגון ניהול וייעול שרשרת אספקה, בשר מתורבת וחלבון אלטרנטיבי, פתרונות אריזה, צמצום בזבוז המזון, אוכל פונקציונלי, קליימטק ומקסום יעילות ומזעור פסולת.
לקראת סגירת ההרשמה לתחרות של 2023, שוחחנו עם חברות שעלו לגמר הקודם, על מנת להתעדכן בהתפתחויות המשמעותיות בשנה החולפת ולהבין את החשיבות של חשיפה ויצירת קשרים דרך FoodTech.
הזוכה הגדולה של התחרות הקודמת הכפילה את כוח האדם וזכתה להתעניינות בינלאומית
הזוכה בתחרות FoodTech 2022 היא BioBetter, שנוסדה על ידי פרופ' עודד שוסיוב, ד"ר דנה ירדן ואבי צור, ומובלת על ידי עמית יערי, מנכ"ל החברה משנת 2016.
החברה פועלת בתחום החלבון האלטרנטיבי וגורמי גידול לבשר מתורבת, ומשתמשת בצמחי טבק כדי לייצר גורמי גדילה בהיקף רחב ובמחיר נמוך.
"בשנה האחרונה מאז הזכייה, BioBetter התקדמה בהרבה מישורים", אומרת ד"ר ירדן, ממייסדי החברה. "החברה הכפילה את כוח האדם וכעת אנחנו כחמישים עובדים, עברנו למעבדות חדשות שנמצאות צפונה לקריית שמונה, בגן תעשייה תל חי ועוד הפתעות שנספר עליהן בקרוב".
לדברי יערי, מנכ"ל החברה, התחרות בשנה שעברה הביאה עמה פרסומים והכרה ב-BioBetter כחברה מובילה בתחום הפודטק בישראל ובעולם, "הכרה שהובילה גם להתעניינות בינלאומית הן מצד משקיעים והן מצד חברות בשר מתורבת ועל כך אנחנו מודים לכלכליסט ותנובה".
Watersight צירפה לפיילוט שלה חברות מרחבי העולם, קטפה פרסים והרחיבה את פריסתה בישראל
Watersight, אשר נוסדה על ידי אלי אסולין, אייל יצקן וחברת מקורות, פועלת בתחום ניטור וחישה. הפתרון של החברה מבוסס על חיישן אופטי ושבב עיבוד מידע, המותקן לאורך קו תהליך הייצור ומהווה כלי עזר חשוב למקבלי ההחלטות כדי לדאוג לאיכות המוצר הסופי המגיע ללקוח. המידע שנאסף משודר לענן לעיבוד באמצעות אלגוריתם ובינה מלאכותית ומשמש לניטור איכות ובטיחות מים ונוזלי תהליך. המכשיר אידאלי להתקנה לאורך כל שלבי התהליך בשל העלות הנמוכה, גודלו הזעיר וקלות ההתקנה במערכות קיימות.
ליבי רובינו, מנהלת פיתוח עסקי ב-Watersight, מספרת כי "בשנה החולפת פרסמנו שלוש אבני דרך משמעותיות: הראשונה היא הצטרפות של חברות מובילות לתכנית הפיילוטים שלנו, בין היתר באירופה, ארה"ב, ישראל וסין. שנית, זכינו במקום הראשון בתחרות הסטארטאפים העולמית מטעם XTC אשר התקיימה בתערוכת הטכנולוגיה הגדולה בעולם, CES, בקטגוריה של קיימות בערים חכמות. בנוסף, הכרזנו לאחרונה על הרחבת פריסת חיישני בדיקת איכות המים שלנו במתקנים נוספים של מקורות בצפון הארץ, בהם החיישן מחובר למים זורמים ודוגם אותם 24/7 ומתריע על אנומליות למרכז השליטה בענן הפרטי בזמן אמת".
בכל הנוגע להשפעה של תחרויות כגון FoodTech, אומרת רובינו כי "ישראל נחשבת מובילה בעולם בתחום הפודטק. חברות מזון ומשקאות בישראל מחפשות להטמיע חדשנות טכנולוגית על מנת לייעל ולשפר תהליכי ייצור ולהרחיב ולשפר את מגוון המוצרים המגיעים ללקוח הקצה ובכך לשמר את יתרונן בשוק. השימוש פורץ הדרך בטכנולוגיה בדרך כלל יכול להיות מוכח במעבדות באקדמיה או במעבדות שותפות עסקיות". לפיכך, "השתתפות בתחרויות כמו FoodTech יכולה לסייע ביצירת שיתופי פעולה בין התעשייה המקומית וחברות טכנולוגיה. הבחירה ב-Watersight מורה על הכרה והצלחה מקומית, מרכיב חשוב ביותר בעת יציאה לשווקים הגלובליים".
Exosomm עברה מהמעבדה לייצור תעשייתי וגייסה מאחת הקרנות המובילות בתחום
חברה נוספת אשר עלתה לגמר תחרות FoodTech בשנה שעברה היא Exosomm, אשר מפתחת פתרונות תזונתיים המכילים אקסוזומים – ננו-רכיבים נושאי מיקרו RNA, אשר נמצאים באופן טבעי בחלב יונקים ומהווים חלק מהמנגנון המגן על בריאות התינוק. הטכנולוגיה של החברה מבוססת על שנים רבות של מחקר מדעי במעבדות המרכז הרפואי האוניברסיטאי בהדסה-ירושלים ומוגנת בפטנטים. החברה נוסדה על ידי מומחים עולמיים בתחום: פרופ' שמעון רייף, ד"ר רגינה גולן גרסטל, ד"ר יפה אלבאום שיף ונטע גרנות, מנכ"לית החברה.
לדברי גרנות, מנכ"לית מייסדת שותפה של Exosomm, "הפיתוח שלנו מראה על פעילות ביולוגית מוכחת, בין היתר במנגנונים שעוזרים לדלקת, המהווה גורם משמעותי למגוון מחלות קשות. תוצר התהליך הוא רכיב תזונתי פעיל שיכול להיכנס למוצרי מזון אחרים או להימכר בתור תוסף בנפרד. המוצר הראשון מיועד לטיפול בחולי קרוהן, שעבור רבים מהם הטיפול התרופתי לא עוזר ומחפשים פתרון טבעי לשיפור איכות החיים".
בכל הנוגע להתפתחויות שהחברה רשמה בשנה החולפת, גרנות מספרת כי "ההתפתחות המשמעותית ביותר היא תהליך ה-Scale up, במעבר מהפקה במעבדה לייצור תעשייתי של המוצר. מדובר על אבן דרך מהותית שתאפשר בהמשך התקדמות לייצור בקנה מידה מסחרי".
ההתקדמות מתרחשת בשיתוף פעולה אסטרטגי עם חברת בעמק-טק, חברת בת של תנובה. "מדובר בשיתוף פעולה מצוין של האקדמיה עם תעשיית שמחפשת חדשנות ופריצת דרך בחדשנות במזון", אומרת גרנות, "עם עבודה משותפת של חוקרים ומומחים משתי החברות". הייצור כולל אלמנט של כלכלה מעגלית, משום שהחברה עושה Upcycle למי גבינה, שהם שאריות של תעשיית הגבינה.
בנוסף, החברה הגישה בקשה לוועדת הלסינקי וצפויה להתחיל בקרוב ניסויים קליניים בבני אדם, להוכחת בטיחות ויעילות המוצר הראשון. "מוצרי החברה עומדים כעת בתקנות ה- FDAלמוצרי מזון ומאושרים לשיווק בארה"ב, השוק הראשון אליו פונה החברה", אומרת גרנות.
במהלך השנה החברה גם גייסה הון מקרן AgFunder הבינלאומית, המתמחה בתחום הפודטק, שמשרדיה נמצאים בסיליקון ואלי ובסינגפור. "כיום החברה נמצאת בשלבים מתקדמים לסגירת סבב גיוס סיד", מספרת גרנות.
לדבריה, "תחרויות כמו FoodTech מאפשרות חשיפה לחברות מזון מובילות ולמשקיעים בארץ ובחו"ל. מדובר בחשיפה איכותית וממוקדת, ומאפשרת יצירת קשרים רבים המשמעותיים להתפתחות החברה. בנוסף, ההשתתפות בתחרות גם חושפת את החברה לעובדים ועובדות חוקרים וחוקרות מוכשרים ואיכותיים, שמעוניינים להצטרף לחברה שמקדמת פתרונות חדשניים, עם אימפקט חיובי על הבריאות של האנשים וידידותית לסביבה". גרנות מספרת כי על רקע החשיפה נוצרו לחברה קשרים רבים עם חברות מזון רפואי מובילות ברחבי העולם המעוניינות בשיתוף פעולה ורכישה של מוצרי החברה.
החברות הישראליות מובילות בחדשנות ליצירת ביטחון במזון
"האקוסיסטם של הפודטק הישראלי פורח ומשגשג ומעיד על החשיבות שאנו הישראלים רואים בהבאת בשורות חדשות בתחום הבטיחות במזון", אומרת ד"ר ירדן. "אנחנו ב-BioBetter גאים להיות חלק מהתחום החשוב הזה, להיות חלק מהון אנושי שמשתמש בכל יכולותיו ובכל כישוריו על מנת להביא פתרונות גלובליים שישפרו את חיי כל בני האדם, את המצב של כדור הארץ ועל מנת למנוע את הסבל המתמשך של בעלי החיים".
"Exosomm גאה להיות חלק מהאקוסיסטם של הפודטק הישראלי", אומרת גרנות. "הייחודיות של החברות הישראליות הוא הגורם האנושי. בישראל קיים בסיס אקדמי-מחקרי רב שנים בעולמות המזון ותוספי התזונה הפונקציונאליים, במקביל לתרבות של חדשנות בתעשיית המזון שניזונה משיתופי פעולה עם האקדמיה". בנוסף לחידושים בתחום המזון, "ענף הפודטק הישראלי מצטיין במיקוד שלו בשוק הבינלאומי והשפעה גלובלית, והוא ייחודי במגוון המגדרי עם אחוז שיא של הובלה נשית לעומת תחומי יזמות אחרים", מציינת גרנות.
רובינו מוסיפה כי "הייחוד של חברות פודטק ישראליות הוא השילוב של מספר דיסציפלינות. ב-Watersight, לדוגמא, יש שילוב של תכנון חומרה, תכנון מכני מתקדם, פיזיקה של ראייה ספקטלית, כימיה, ובינה מלאכותית. אנחנו מאמינים שהיכולת הישראלית לשלב יחד מספר תחומי ידע הופכת את החדשנות לפורצת דרך במיוחד".
בכל הנוגע לבטיחות במזון, "Exosomm שואפת לייצר תהליך בריא ובר קיימא, המאפשר נגישות לרכיבים תזונתיים חשובים", אומרת גרנות.
אחד מהמרכיבים החשובים ביותר בביטחון במזון הוא נגישות למים נקיים. "מטרת העל של כל החברות ותאגידי המים היא לדאוג לאיכות המוצרים ובריאות הקהילה", אומרת רובינו. "מכאן, הצורך בזיהוי כשלים או זיהומים בזמן אמת הוא קריטי. אנחנו גאים להציע פתרון טכנולוגי חדשני שנועד לתת פתרון בדיוק למטרה זו".