סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
מימין: ד"ר זאק דביר אהרון ודני מרגלית
מימין: ד"ר זאק דביר אהרון ודני מרגלית (צילום: AEYE HEALTH)

מונעת עיוורון: Aeye Health פיתחה תוכנת AI לאבחון סוכרת דרך הרשתית

החברה הישראלית שהקימו ד"ר זאק דבי-אהרן ודני מרגלית ב-2018 יצרה אפשרות לגילי מוקדם של מחלות שונות, לרבות כאלה שגורמות לעיוורון. "הראייה של מאות אנשים שלא ידעו שיש להם בעיה חמורה ברשתית ניצלה בזכות הטכנולוגיה שלנו"

חברת Aeye Health יכולה לאבחן מחלות דוגמת והכל דרך רשתית העין בבדיקה פשוטה מאוד. החברה שהוקמה ב-2018 על ידי ד"ר זאק דבי-אהרן ודני מרגלית, אחד היזמים הוותיקים בתעשיה וממייסדי חברת אבטחת המידע אלדין, מנסה, באמצעות שילוב של בינה מלאכותית ומערכת בדיקה פשוטה ביותר, לאבחן מחלות שעד כה הגילוי שלהן דרש זמן ובדיקות מסובכות.
דבי-אהרן הוא בוגר 8200 ובעל דוקטורט בלמידת מכונה מאוניברסיטת תל אביב. מאחוריו שתי חברות מצליחות שהקים בארצות הברית העוסקות בתחום של שירותים פיננסים ובין השאר הוא שימש כיועץ לחברות פורצ'ן 100 דוגמת דיסני ואחרות. מרגלית הקים עם אחיו ינקי את חברת אבטחת המידע אלדין. הוא סיים תפקידו באלדין שנמכרה ב-2009 ומאז השקיע במיזמים שונים.
"הרשתית של העין היא כלי דיאגנוסטי יוצא דופן", אומר דבי-אהרן. "ניתן לאבחן בו עשרות מחלות שקשורות לעין ולזהות עשרות מחלות שלא קשורות לעין, כמו לחץ דם גבוה, בעיות לבביות, דמנציה, בעיות כליה וסוגים שונים של סרטן. הוא בא לידי ביטוי במיוחד כשמסתכלים על מחלות שגורמות לעיוורון. שני הגורמים העיקריים לעיוורון הם סיבוכי סוכרת ברשתית ולכן חולי סוכרת בודקים את הרשתית שלהם פעם בשנה ואחרי גילאי העבודה יש מחלות ניווניות.
"בעזרת גילוי מוקדם של המחלות - בעיקר סיבוכי סוכרת - ניתן לעצור את התקדמות המחלה, אבל אם החולה כבר סובל מבעיות ראייה זה כבר מאוחר מדי, כי זה אומר שהמוח מיצה את הטריקים לעקוף את הבעייה. גילוי מוקדם מאפשר מניעה כמעט מוחלטת של העיוורון למשך עשרות שנים - וזה נעשה על ידי לייזר והזרקות של תרופות לעין. כן, ניתן למנוע עיוורון אם יש איתור מוקדם".
החברה פיתחה תוכנה מבוססת בינה מלאכותית המשתלבת במערכות הבסיסיות ביותר לסריקת רשתית. הסריקה עוברת בדיקה מהירה באמצעות התוכנה ותשובה מוחזרת לנבדק בתוך דקות בודדות.
"סריקת רשתית הוא המקרה היחיד שה-FDA מאפשר לבינה מלאכותית לתת דיאגנוסטיקה במקום רופא ולא לצד", אומר דבי-אהרן. "כיום רוב האנשים לא נבדקים עד שהם מגיעים לרופא העיניים ואז הם מקבלים בשורה שלא ניתן להציל. אנחנו סורקים מוקדם ואז מגיעים לרופא בזמן שבו שניתן לטפל בו. זאת ועוד: אנחנו חוסכים ככה מיליונים למערכת הבריאות, שהיום מוציאה הון על טיפול באנשים האלה שמתעוורים בטרם עת".
החברה ממתינה בימים אלה לאישור ה-FDA וכבר מספקת שירות לאלפי חולים בארצות הברית. "על פי הערכות מאות אנשים הראיה שלהם ניצלה בזכות הטכנולוגיה שלנו", מסכם דבי-אהרן. "אנשים שלא ידעו שיש להם בעיה חמורה ברשתית ובזכות הטכנולוגיה קיבלו אינדיקציה שראייתם לא תאבד".
עד היום גייסה החברה 10 מיליון דולר ויש לה משרדים בישראל ובארצות הברית.