סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק

"פוטנציאל לנזק חסר תקדים": האיחוד האירופי קורא להחרים את השימוש בפגסוס

הגוף המפקח על הגנת המידע באיחוד ציין כי התוכנה מתוצרת חברת NSO הישראלית מעניקה כוח חסר תקדים בחדירה לחייהם הפרטיים של יעדי הריגול; מציין כי "עובדה זו הופכת את השימוש בה לבלתי תואם את הערכים הדמוקרטיים שלנו"

האיחוד האירופי ממליץ לאסור את השימוש בתוכנת הריגול פגסוס של חברת NSO הישראלית מאחר שמדובר, לדבריו, בתוכנה שהיא בגדר Game Changer שמעניק למשתמשים בו כוחות חסרי תקדים כדי לחדור לחייהם הפרטיים של יעדי הריגול - כך מדווח העיתון "גרדיאן".

הגוף האירופי המפקח על הגנת המידע (EDPS) מסר כי יש צורך בהחרמת התוכנה מאחר שהיא מצליחה להפוך בחשאי טלפון נייד למכשיר מעקב. היא מסוגלת לשלוח או לקבל הודעות מוצפנות, להוריד תמונות מאוחסנות, לשמוע שיחות קוליות, לקבל גישה להודעות ולצלם בסתר דרך מצלמת הטלפון. לתוכנת הריגול יש את היכולת להתערב "בהיבטים האינטימיים ביותר של חיי היומיום שלנו", מסר עוד הגוף המפקח.


2 צפייה בגלריה
NSO פגסוס סייבר
NSO פגסוס סייבר
(צילום: שאטרסטוק)

"הראיות המצטברות מראות שלתוכנות ריגול מתקדמות בדרגה צבאית כמו פגסוס יש פוטנציאל לגרום לסיכונים ונזקים חסרי תקדים לא רק לחירויות היסוד אלא גם לדמוקרטיה ולשלטון החוק", נכתב בדו"ח של ה-EDPS, "פגסוס משנה את הפרדיגמה במונחים של גישה לתקשורת ולמכשירים פרטיים, ויש בכך כדי להשפיע על מהות זכויות היסוד שלנו, והזכות לפרטיות בפרט. עובדה זו הופכת את השימוש בב לבלתי תואם את הערכים הדמוקרטיים שלנו".
ה-EDPS מסר עוד כי לנוכח הנזק שביכולתן לגרום, "החרמת הפיתוח והפרישה של תוכנות ריגול עם היכולת של פגסוס באיחוד האירופי" היא דרך הפעולה הטובה ביותר בהתחשב ביכולתה של התוכנה לגרום נזק.

התוכנה נרכשה על ידי חברות באיחוד

ה"גרדיאן" מציין עוד כי בשנה שעברה חשפו העיתון יחד עם קבוצה של עוד 16 ארגוני תקשורת, כי נעשה שימוש בתוכנת פגסוס נגד עיתונאים, פעילים ופוליטיקאים במדינות רבות, כולל באירופה. חקירת ארגוני התקשורת התבססה על ניתוח של טלפונים ושל מאגר נתונים שדלף וכלל 50 אלף מספרי טלפון, כולל זה של נשיא צרפת, עמנואל מקרון, נשיא המועצה האירופית, שארל מישל, וכן ראשי מדינות ובכירים נוספים. גורמים ממשלתיים, דיפלומטיים וצבאיים ב-34 מדינות.


2 צפייה בגלריה
נשיא צרפת עמנואל מקרון
נשיא צרפת עמנואל מקרון
נשיא צרפת, עמנואל מקרון
(צילום: אי.פי.אי)

העיתון מציין עוד כי NSO הגיבה בעבר על נתון ה-50 אלף מספרים בטענה שהוא "מוגזם" וכי מאגר הנתונים אינו יכול להיות קשור למספרים שנועדו ל"מעקב על ידי ממשלות המשתמשות בפגסוס".
ה-EDPS ציין עוד בדו"ח שלו כי מספר מדינות חברות באיחוד הודו כי רכשו את תוכנת הריגול, בהוסיפו כי רשימת הלקוחות האמיתית "עשויה להתברר כגדולה יותר" מכיוון ש"נראה שכמה מהמדינות החברות יזמו לכל הפחות מו"מ עם NSO לצרכי רישוי המוצר".
התחקיר של קבוצת כלי התקשורת העלה כי עיתונאים, פעילים ועורכי דין בהונגריה היו נתונים למעקב של פגסוס. פקיד בכיר בממשלת הונגריה אישר בנובמבר כי המדינה קנתה את התוכנה, אך הדבר הוכחש מאוחר יותר ומאז שרים בממשלה סירבו להתייחס לנושא. הרשות ההונגרית להגנה על מידע בחנה את הטענות והתביעה ההונגרית פתחה בחקירה.
בפולין, ועדה של הסנאט בחנה בינואר מסמכים שמהם עלה כי הלשכה המרכזית של המדינה למלחמה בשחיתות (CBA) קנתה את פגסוס ב-2017 באמצעות תקציב של משרד המשפטים. "חוק וצדק", המפלגה המובילה בקואליציית השלטון, החרימה את הוועדה בסנאט שהאופוזיציה עומדת בראשה.
חברי הפרלמנט האירופי בשטרסבורג דנו בתגובת האיחוד האירופי לדו"ח EDPS , והשר הצרפתי לענייני האיחוד האירופי, קלמאן בון, גינה את השימוש בתוכנות מעקב לטלפונים אך הוסיף כי הגבלת פרטיותו של אדם עשויה להיות נחוצה כדי להילחם בפשע ובטרור. "השימוש בתוכנת מעקב חייב להיות יוצא דופן", אמר בון, "מעקב מסוג זה מהווה חדירה כה חמורה לחיים הפרטיים שיש לאפשר להשתמש בו רק בתנאים המחמירים ביותר".
הנציב האירופי לענייני משפט, דידייה ריינדרס, אמר שהנציבות האירופית מפקחת על החקירות המתקיימות עכשיו בנושא זה בהונגריה ופולין.
הפרלמנט האירופי צפוי להקים באפריל ועדת חקירה לגבי השימוש בפגסוס בתחומי האיחוד, כאשר סוכנויות מודיעין, פקידים ושרים נבחרים צפויים להיקרא להעיד.