סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק

רכב חשמלי: כל הדרכים מובילות לכורי הליתיום ויצרני הסוללות

נתיב הצמיחה של כלי הרכב החשמליים ייקבע בסופו של דבר לא על ידי יצרני כלי הרכב החשמליים, אלא על ידי כורי הליתיום ויצרני הסוללות. עם ההאצה בביקושים, יהיה צורך להגדיל את ההשקעות בכריית ליתיום כדי להבטיח שהמכוניות החשמליות יהיו זמינות לכל דורש

שרשרת האספקה של כלי הרכב החשמלי (EV) מגיעה לנקודת הזנקה כשהלקוחות, היצרנים (OEMs) והממשלות מאיצים את המעבר ממנועי בערה פנימית (ICEs) אל כלי רכב מונעים בעזרת סוללות, ולכן הגיוני שהמיקוד בגל החדש של כלי הרכב החשמליים הוא במקטע של ה-downstream, שבו ייהנו יצרני רכב מפורסמים מתשומת לב מוגברת בשנים הקרובות, לקראת חשיפת הדגמים החדשים שלהם ולאור ההצהרות על התוכניות לחשמל את ציי הרכב שלהם.
אך אנו סבורים שנתיב הצמיחה של כלי הרכב החשמליים ייקבע בסופו של דבר לא על ידי יצרני כלי הרכב החשמליים שב- downstream, אלא על ידי כורי הליתיום ויצרני הסוללות ב- upstream, שמחלצים את חומרי הגלם ומייצרים את הסוללות עבור כלי הרכב החשמליים. בשנים האחרונות בלמו מחירי הליתיום הנמוכים את חברות הכרייה מהגדלת התפוקה, מה שסביר שיוביל לצווארי בקבוק באספקה כבר בעתיד הקרוב, עם ההאצה בביקוש, ובסופו של דבר יהיה צורך להגדיל את ההשקעות בכריית ליתיום על מנת להבטיח שכלי הרכב החשמליים יהיו זמינים לכל דורש ברחבי העולם.
נקודות עיקריות:
• יצרנים גדולים של כלי רכב מסורתיים, כמו GM ופורד משקיעים מיליארדים בחשמול הדגמים שלהם ב-10 עד 15 השנים הבאות
• הממשלות בשווקי מכוניות גדולים כמו ארה"ב, סין ואירופה ממשיכות להאיץ אימוץ של כלי רכב חשמליים באמצעות סובסידיות.
• על מנת לענות על הביקוש הגובר לכלי רכב חשמליים, חייב ייצור הסוללות להתרחב באופן משמעותי, מה שיגרום למרוץ חימוש גלובלי בין המדינות הגדולות, יצרניות הסוללות ויצרניות כלי הרכב
• בזמן ששווקי הליתיום סבלו מאספקת יתר, השקעות מרוסנות בהגדלת תפוקת הייצור עלולות להוביל למחסור בחומר הגלם העיקרי של הסוללות, עם הזינוק הגלובלי בביקוש לכלי רכב חשמליים
OEMs מסורתיים מתחייבים לכלי רכב חשמליים
במכירות בשנת 2020, היוו כלי הרכב החשמליים בעולם פחות מ- 5% מסך כל מכירות המכוניות, אך מגזר זה צמח ב- 45% באותו שנה והגיע ל- 3.2 מיליון כלי רכב למרות מגפת הקורונה. נראה שהתנופה במכירת כלי הרכב החשמליים נמשכת גם ב- 2021, שבה נמכרו 1.1 מיליון כלי רכב חשמליים ברבעון הראשון, עלייה של 125% לעומת הרבעון המקביל אשתקד.3 לעומת זאת, מכירות המכוניות הרגילות בשנת 2020 ירדו ב- 14% ועד סוף הרבעון הראשון של 2021 עלו רק בכ- 8% .
מכיוון שקצב מכירות כלי הרכב החשמליים עולה על זה של כלי הרכב בעלי מנועי הבעירה הפנימית, מתחייבים יצרני המכוניות המסורתיים לחשמל את ציי הרכב שלהם. GM בדרך לעתיד שכולו חשמלי, עם התחייבות ל- 30 דגמים חשמליים גלובליים חדשים עד שנת 2025, בעזרת השקעה של 27 מיליארד דולר על כלי רכב חשמליים ואוטונומיים. גם חברת פורד הכריזה לאחרונה על התחייבות להשקעה בסך 29 מיליארד דולר במכוניות חשמליות ללא נהג וחשפה גרסה חשמלית של משאית ה- F-150 שלה – כלי הרכב הנמכר ביותר בארה"ב מאז 1981. גם קבוצת פולקסווגן הכריזה על תוכניות השקעה בכלי רכב חשמליים, מערכות הנעה היברידיות וטכנולוגיות דיגיטליות בחמש השנים הבאות, בעלות של 73 מיליארד אירו (86 מיליארד דולר). הדבר תקף גם למרבית יצרניות כלי הרכב.
מדיניות של ממשלות מאיצה את הביקוש לכלי רכב חשמליים
מעבר להתחייבויות של יצרני כלי רכב להרחיב את מגוון כלי הרכב החשמליים שלהם, המדיניות של ממשלות רבות ברחבי העולם מקדמת עוד יותר את המגמה לאמץ כלי רכב חשמליים.
ה- infrastructure-focused American Jobs Plan של הנשיא ביידן מקצה 174 מיליארד דולר לתמיכה בכל המערכת האקולוגית של כלי הרכב החשמליים בארה"ב. מצד הביקוש, היא מספקת תמריצים וסובסידיות לרכישת דגמי כלי רכב חשמליים המוניים, כלי רכב כבדים ומשאיות, אוטובוסים להסעת המונים ואוטובוסים לבתי ספר, וכן מימון לחשמול 645,000 כלי רכב פדרליים. מצד האספקה, היא מתמרצת השקעות גדולות יותר ביכולות ייצור כלי רכב חשמליים בארה"ב, כולל זיכויי מס על ייצור כלי רכב כאלה, מענקי השתתפות בעלויות של מתקנים להרכבת סוללות, מימון זול לייצור כלי רכב בינוניים וכבדים ומענקים להפעלה וציוד של מפעלים לא פעילים. מעבר לזה, התוכנית מבקשת לספק תמריצים להרחבת תשתיות ההטענה החשמלית במדינה ב- 500,000 תחנות עד שנת 2030. 10
תחיקה מוצעת נוספת, כגון ה- Clean Energy for America Act (CEAA), מרחיבה ומוסיפה על זיכוי המס בסך 7,500 דולר עבור כלי רכב חשמליים, עוד 2,500 דולר עבור כלי רכב בעלי הנעה חשמלית, שההרכבה הסופית שלהם תבוצע במתקן אמריקאי לפני 2026 ו- 2,500 דולר נוספים אם כלי הרכב הורכב במתקן שעובדי הייצור שלו מאוגדים בארגון עובדים.11 בסך הכול, ייתכן שכלי הרכב החשמליים יהיו זכאיים לזיכוי מס מקסימלי בסך 12,500 דולר, אשר במקרים רבים עשוי להפוך אותם לזולים יותר מהחלופות המונעות בדלק.
שווקי כלי רכב גדולים מחוץ לארה"ב מציעים גם הם מדיניות תומכת כלי רכב חשמליים – אף שרבים מהם מתכננים לסיים את תשלומי התמריצים בשנים הבאות. בסין, הסובסידיות לכלי הרכב החשמליים הוארכו באפריל 2020 לשנתיים נוספות. ב- 2021, הסובסידיה לכלי רכב חשמליים בעלי טווח נסיעה של 300-400 ק"מ, היא כ- 2,000 דולר לרכב, אך התוכניות הנוכחיות הן לצמצם סובסידיה זו ב- 30% בשנת 2022. יוזמות מקומיות, כמו לוחיות רישוי ורישוי כלי רכב בכמה ערים גדולות בסין, סייעו בעידוד רכישה של כלי רכב חשמליים והיברידיים, עד שהם כבר מהווים כחמישית ממכירות המכוניות החדשות בשש הערים הגדולות ביותר בסין.
באירופה, גרמניה שינתה את מבנה מערכת המס כדי להגדיל את המס על כלי רכב של בעירה פנימית, צרפת מרחיבה את המימון לתשתיות הטענה של כלי רכב חשמליים וספרד מיישמת יוזמות מס חדשות וסיוע למו"פ וחדשנות בנושאי כלי רכב חשמליים.14 נורבגיה, אשר פוטרת כליל מכוניות חשמליות ממס ושואפת להגיע לאפס מכירה של מכוניות מונעות בדלק ובדיזל עד שנת 2025, סיימה את 2020 במצב שבו נתח השוק של כלי הרכב החשמליים הוא 54%.
ייצור סוללות: מרוץ חימוש גלובלי
בשעה שיצרני כלי רכב וממשלות מסמנים התחייבויות חזקות כלפי כלי רכב חשמליים, תפוקות כריית הליתיום וייצור הסוללות ב- upstream, עלולים להוות צווארי בקבוק.
מספר יצרני סוללות מגבירים את תפוקת הייצור בארה"ב. LG Energy Solution מתכננת להשקיע 4.5 מיליארד דולר על מנת להרחיב את טביעת הרגל שלה בתחום הסוללות לכלי רכב חשמליים בארה"ב, ולהוסיף תפוקה של 70GWh החל מ- 2025. גם Panasonic מתכננת להוסיף קו ייצור חדש במפעל שלה בנבדה שהיא מחזיקה בשותפות עם טסלה.
אך מרוץ החימוש בסוללות אינו מוגבל לארה"ב בלבד. ספקים מבצעים השקעות ברחבי העולם בהרחבת קיבולת התפוקה בשווקים הגדולים. למשל, Panasonic מתכננת לבנות מפעל לייצור סוללות ליתיום-יון.
בנורבגיה במסגרת מכרז לאספקת סוללות ליצרני מכוניות אירופאיים.20 בסין, הכריזה לאחרונה יצרנית הסוללות המובילה CATL, על תוכניות להשקיע 4.5 מיליארד דולר במטרה להגדיל את תפוקת סוללות הליתיום-יון.
כדי לסבר את האוזן, בשנת 2020 הסתכמה תפוקת הסוללות ב- 755GWh,25 בעוד שסך כל תפוקת הסוללות הגלובלית בצנרת הייצור לשנת 2030 היא 3,792 GWh (או 3.8TWh), זינוק איתן של 402% משנת 2020.

מחירי הליתיום עולים במהירות, נכון למאי 2021, הם עלו ב- 69%. זה שינוי משמעותי לעומת שלוש השנים האחרונות, כשהמחירים ירדו מ- 20,000 דולר לטונה של שווה ערך לליתיום קרבונט (LCE) ברבעון הרביעי של 2017 לפחות מ- 8,000 דולר ברבעון האחרון של 2020, משום שהשוק נכנס לאספקת יתר זמנית. ירידת המחירים הובילה לעיכובים וביטולים של הרחבת תפוקה, משום שלכורי הליתיום לא היה תמריץ להגדיל את התפוקה. ואולם עם העלייה החוזרת בביקוש לליתיום, מתעוררים חששות בנוגע לבעיות עתידיות באספקה ונשאלת השאלה האם ייצור הליתיום יעמוד בקצב הגובר של ייצור המכוניות החשמליות?

הביקוש לליתיום צפוי לצמוח ביותר מ- 200% בחמש השנים הבאות, מ- 300,000 טונות בשנת 2020 למיליון טונות עד 2025. עד 2030, עשוי הביקוש להגיע ל- 2 טונות. ואולם לגידול בכמויות האספקה דרוש זמן. בכפוף לצורת הכרייה, הוספת תפוקה חדשה עשויה לארוך 3 – 5 שנים או יותר של ביצוע מחקרים, השגת רישיונות, גיוס הון והוצאות הון לפני הפקת ק"ג אחד של ליתיום. לכן, ייתכן שתנאי תפוקת כריית הליתיום ב- upstream תגביל את הצמיחה בביקוש למכוניות חשמליות.
ממשלות וחברות ברחבי העולם מתחילות להפנות את תשומת הלב לפער הפוטנציאלי שבין הביקוש להיצע ולשקול פעולות שימנעו התרחשות תרחיש כזה. צ'ילה ואוסטרליה הן שתי היצרניות הגדולות בעולם של ליתיום, והן משנעות את מרבית חומר הגלם לסין לעיבוד וייצור קתודות של סוללות. ארה"ב שואפת להיות שחקנית חשובה, למשל, בעזרת חברות כמו Lithium Americas המפתחת מיזמי ליתיום בצפון נבדה. המיזם, הידוע בשם Thacker Pass, הוא משאב הליתיום הגדול ביותר המוכר בארה"ב והוא שואף לייצר את מוצרי הליתיום נטולי הפחמן הראשונים בתעשייה.31 גם יצרניות גדולות של כלי רכב, כגון דיימלר ופולקסווגן, הידקו את הפיקוח על כורי הליתיום במטרה למנוע הפסקות באספקת הליתיום.
סיכום
צמיחת כלי הרכב החשמליים נמצאת בתנופה כשלקוחות מראים עניין הולך וגדל במאפיינים העדכניים של כלי הרכב ובטכנולוגיות המרסנות את שינויי האקלים. ממשלות מסייעות בהפיכת כלי הרכב החשמליים לברי השגה יותר באמצעות סובסידיות ותמריצים לייצור מקומי. יצרניות כלי הרכב עונות לדרישות הלקוחות ומציעות מגוון רחב של כלי רכב חשמליים יותר מבעבר. אך תשומת לב מועטה יותר ניתנה למגזרים ב-upstream של שרשרת האספקה של כלי הרכב החשמליים. ייצור סוללות חייב לגדול משמעותית על מנת לענות על הביקוש הצפוי לכלי רכב חשמליים וממשלות ויצרניות כלי רכב יעשו בחוכמה אם יחזירו לתחומן את החולייה החיונית הזאת בשרשרת האספקה.
מעבר לסוללות, חומרי הגלם ההכרחיים לכלי רכב חשמליים חייבים גם הם להיות מובטחים. אלא שראינו כבר ביטולים של הרחבות תפוקה וזה עלול לנקום בתעשייה אם לא יטופל במהירות. לאור מתחים גיאופוליטיים עולים ואי ודאות כללית בשרשרת האספקה, אנו עדים למרוץ חימוש חדש שנוצר בין הכלכלות הגדולות המבקשות לכונן שרשת אספקה מקומית מלאה, המתפרשת על פני הכרייה, ייצור הסוללות וייצור כלי הרכב.
לאור המצב, גלובל אקס רואה את תחום הליתיום כמקור בלתי נפרד מהצלחת הצמיחה של רכבים חשמליים ואוטונומיים. אנו מאמינים שהגדלת הביקוש בשוק הרכבים מראה הזדמנות. ניתן לקבל חשיפה רחבה לשווקים אלו באמצעות סלים של חברות ליתיום וחברות רכבים חשמליים/אוטונומיים.
הכותב הוא אנליסט מחקר בחברת תעודות הסל Global X. אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ השקעות, המלצה או חוות דעת באשר למוצרים פיננסיים כלשהם