סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק

העונש של פייסבוק על תמיכה בישראל: הורדת דירוג האפליקציה

לפי דיווח של NBC, קמפיין פרו-פלסטיני גרם להורדת הדירוג ל-2.5 כוכבים וקורא להורדתו לכוכב אחד, לאחר שטען לצנזור פוסטים הקשורים לסכסוך הישראלי-פלסטיני ולמלחמה בעזה

פייסבוק נמצאת בין הפטיש לסדן: על פי דיווח של NBC אתמול(א'), הרשת החברתית סופגת קמפיין שהצליח לגרום להורדת דירוג האפליקציה שלה ל-2.5 כוכבים, וקורא להורדת הדירוג שלה לכוכב אחד בלבד. טענת המוחים היא שהחברה סותמת להם את הפה ומצנזרת פוסטים הקשורים לסכסוך הישראלי-פלסטיני ולמלחמה בעזה.
פוסטים הקוראים להוריד את הדירוג החלו להופיע ברחבי טוויטר, ולפי הדירוג של האפליקציה בחנויות של גוגל ואפל, נראה שיש הרבה מאוד היענות לנושא בקרב גולשים רבים.


על פי דיווחים של פעילים פלסטינים ותומכיהם, הרשתות החברתיות מצנזרות בהיקף נרחב פוסטים שעוסקים בסכסוך או ב"שומר חומות". דיווח של ארגון Access Now טוען שמאות פוסטים בנושא נמחקו על ידי פייסבוק, אינסטגרם, טוויטר וטיקטוק. "הם חוסמים תגיות מחאה, מונעים שידור חי ומוחקים פוסטים וחשבונות", נכתב בציוץ של המלכ''ר האמריקאי שמתהדר בהגנה על חופש הביטוי. "אינסטגרם צמצמה את החשיפה של תגית #AlAqsa", צייצו שם.


השילוב של קמפיין פלסטיני ומחאות של מפיצי פייק ניוז וקונספירציות הביא להורדת הדירוג באופן אורגני מ-4 כוכבים בתחילת חודש מאי לסביבות 2.5 כוכבים. על פי מה שידוע, פייסבוק פנתה לאפל ולגוגל כדי שיסייעו בנושא, אך בעוד גוגל כנראה תפעל, אפל סירבה בנימוס.
על פי בדיקת "כלכליסט", בתחילת מאי עמד דירוג האפליקציה של פייסבוק בגוגל פליי על 4 כוכבים וכ-109 מיליון מדרגים, בסוף החודש עומד הדירוג על כ-2.5 כוכבים עם כ-115 מיליון מדרגים. עם זאת באפסטור של אפל המספרים יותר מתונים, לפייסבוק היה דירוג של 2.7 כוכבים בתחילת החודש עם כ-750 אלף מדרגים, וכעת הדירוג עומד על 2.3 כוכבים וקצת יותר ממיליון מדרגים. לא ברור אם ההפרש במספר המדרגים מקורו בקמפיין הפלסטיני, אך זה מאוד ייתכן שכן מדובר בנפח מדרגים הרבה יותר גדול מהמספר הממוצע עד כה.
"אמון המשתמשים מידרדר עם הסכסוך"
בפייסבוק אגב הקמפיין הזה לא עובר בקלות. החברה סימנה אותו כאיום משמעותי (SEV1), כאשר רק קריסת השירות או האתר שלה נחשבים יותר חמורים מבחינתה. גם עובדים בפייסבוק החלו להתייחס לסיפור. מהנדס אחד פרסם בפורום העובדים הפנימי: "אמון המשתמשים מידרדר עם החמרת הסכסוך בין הפלסטינים לישראלים. הם זועמים על הדרך בה אנחנו (פייסבוק) מגיבים, הם מרגישים שמצנזרים אותם ומשתיקים אותם".
2 צפייה בגלריה
בניין בעזה שנהרס בהפצצת חיל האוויר בשבוע שעבר
בניין בעזה שנהרס בהפצצת חיל האוויר בשבוע שעבר
בניין בעזה שנהרס בהפצצת חיל האוויר
(צילום: איי אף פי)
מלחמת הסברה מודרנית מתבצעת כיום גם (ובעיקר) ברשתות החברתיות. על פי טענות הפלסטינים, הרשתות החברתיות הגדולות מצנזרות את הסכסוך כבר שנים. על פי דו''ח של 7amleh, ארגון ערבי המקדם שימוש במדיה חברתית, כ-81% מבקשות ההסרה שמגישה ממשלת ישראל נענים על ידי הרשת החברתית. בנוסף לכך, לדברי הארגון, לא מדובר רק בהסרת פוסטים או צנזורה, אלא גם בהגבלת אפשרויות השיתוף, הסרת האפשרות לבצע לייק או מניעה של שידור חי.
עם זאת הטענות האלה לא בודקות אם מחיקת הפוסטים או הגבלת המשתמשים בוצעו כי אלו פשוט הפיצו תוכן שאינו עומד בתקנון הפנימי של פייסבוק - כללי הקהילה הידועים שלה. החברה לא באמת הגיבה באופן רשמי לקמפיין הזה.
אדם מוסרי, מנכ''ל אינסטגרם, ישראלי לשעבר ומקורב למארק צוקרברג כתב ש"באג טכני" גרם להסרת מיליוני פוסטים באינסטגרם ולביטול שיתופים באפליקציה שלו. אינסטגרם שייכת לפייסבוק, וכל הורדה בדירוג האפליקציה שלה תשפיע גם עליה ועל האפליקציות האחרות שבבעלותה - ווטסאפ ומסנג'ר. אבל אפשר לתהות על העיתוי של הבאג המסתורי הזה שהופיע בדיוק בזמן הנכון מבחינת ישראל.
2 צפייה בגלריה
אפליקציית פייסבוק
אפליקציית פייסבוק
אפליקציית פייסבוק
(צילום: שאטרסטוק )
לפלסטינים יש נקודה אחת שכנראה נכונה וגם בכירים ישראלים מכירים בה: הרשתות החברתיות אכן מאוד אקטיביות בכל הנוגע להסרת תכנים הנוגעים לסכסוך. איילת שקד התגאתה למשל לפני חמש שנים שפייסבוק ויוטיוב מסירות 95% ו-85% מהתכנים המדווחים על ידי הממשלה. בהתחשב בקשר הישראלי החזק עם החברה, קשה להאמין שהאחוז הזה השתנה באופן מהותי בשנים האחרונות. זה לא מפתיע, פייסבוק נוטה ליישר קו עם הממשלות של המדינות שבהן היא פועלת. זה לפעמים אפילו מכניס אותה לצרות כמו במקרה רצח העם של בני הרוהינגה במיאנמר, שעל פי החשד הסתייע בפוסטים שהופצו על ידי הצבא ברשת החברתית. הדוגמה האחרונה היא הדרישה של ממשלת הודו השבוע להסיר פוסטים שבהם ישנה התייחסות ל"זן ההודי" של וירוס הקורונה.
“הכללים שלנו מיועדים לאפשר לכל אחד להביע את קולו ובו בזמן לשמור על בטיחותו באפליקציות שלנו", כתב בתגובה לפרסום אנדי סטון, דובר פייסבוק. "אנו מיישמים את הכללים האלה ללא קשר לזהות המפרסם או לאמונותיו. יש לנו צוותים דוברי ערבית ועברית שמנטרים את המצב בשטח ומוודאים שאנחנו מסירים רק תוכן מזיק ומתקנים טעויות אכיפה בהקדם האפשרי".
פנינו גם לתגובת פייסבוק ישראל עם שאלה אם הקמפיין הזה ישנה את הגישה של החברה לבקשות מחיקת פוסטים ממשלתיות. נפרסם את התגובה ברגע שתתקבל.