$
כלכלה ומדיניות

ריאנאייר מבצעת את רכש מטוסי מקס 737 הגדול ביותר מאז קורקעו ב־2019

ענקית הלואו־קוסט הודיעה כי תרכוש מבואינג עוד 75 מטוסים בנוסף ל־135 שכבר הזמינה. החברה מכינה את עצמה לסוף המגפה ומבטיחה: המטוס החסכוני ימשוך את ציבור הנוסעים הצעירים

שירות כלכליסט 20:3506.12.20

ריאנאייר, חברת הלואו־קוסט הגדולה באירופה, תרכוש 75 מטוסי מקס 737 נוספים מבואינג - רכישה שהיא הגדולה ביותר למטוס הבעייתי מאז קורקע לפני כמעט שנתיים ועבר מקצה שיפורים. כך דיווחה רשת סי.אן.אן ביום חמישי שעבר.

 

בואינג קיבלה בחודש שעבר אישור ממינהל התעופה הפדרלי בארה"ב להשתמש שוב במטוס להטסת נוסעים. עכשיו ממתינה החברה לאישור ממספר רגולטורים לענייני תעופה ברחבי העולם, כולל באירופה, שאותתו כי יעניקו אישור כזה בקרוב. הקרקוע בחודש מרץ 2019 נעשה בעקבות שתי התרסקויות קטלניות שבהן נהרגו 346 בני אדם.

 

 

 צילום: בלומברג

 

ריאנאייר, שדורגה ב־2019 שישית בעולם מבחינת מספר נוסעים, כבר ביצעה הזמנות ל־135 מטוסי מקס, מה שהופך אותה לאחד הלקוחות הגדולים ביותר של המטוס בעולם.

 

כמו רוב חברות התעופה, ריאנאייר הכניסה רבים ממטוסיה לאחסון בעקבות הירידה החדה בטיסות ברחבי העולם עקב התפרצות הקורונה. בשלושת החודשים הראשונים למגפה באירופה, החברה קירקעה 99% ממטוסיה. צי המטוסים שלה מורכב מ־440 מטוסי 737 מדגם ישן יותר ו־26 מטוסי איירבוס A320.

 

"כל עוד הקורונה פוגעת בתעופה, נשתמש במטוסים החדשים הללו כדי להחליף חלק ממטוסי בואינג הישנים שלנו. אלה יישארו מקורקעים עד שהביקוש יחזור לרמתו מלפני הקורונה", אמר מייקל או'לירי, מנכ"ל ריאנאייר, שהוסיף כי "ברגע שהנגיף ידעך, וזה יקרה ב־2021 אז יינתנו חיסונים יעילים, ריאנאייר תפעיל מחדש את לוח הזמנים של טיסותיה". לפי החברה, משום שהדגם החדש חסכוני בדלק, יש בכך כדי למשוך את ציבור הנוסעים הצעירים.

 

מאז הקרקוע, בואינג דיווחה על 42 הזמנות רכש בלבד של המטוס. בתערוכה האווירית בפריז ביוני 2019, חתמה אינטרנשיונל איירליינס גרופ, החברה־האם של אייר לינגוס, בריטיש איירווייס, איבריה וחברות תעופה אחרות באירופה, על כתב כוונות לרכישת 200 מטוסי 737 מקס, אך לא בוצעה עדיין הזמנת רכש.

 

ריאנאייר מסרה כי היא מצפה לקבל את המטוסים הראשונים באביב הבא. לפי החברה, מחירם הכולל של המטוסים שהוזמנו הוא 22 מיליארד דולר, ואולם אין להניח שזה המחיר שהיא תשלם. בדרך כלל, חברות התעופה משלמות כמחצית ממחיר המחירון, במיוחד בהזמנה של יותר מ־100 מטוסים. ההערכה היא שריאנאייר תשלם עוד פחות, מאחר שהיתה הראשונה להזמין את המטוסים.

x