$
מעסיקים

בזמן המשבר, התנדבות הפכה לכלי לגיוס ושימור עובדים

התנדבות היא הטבה 'זולה' יחסית למעסיקים ולפי מחקרים יכולה לשפר את מעורבות העובדים ואף את הרווחיות. "בזמן משבר הקורונה ראינו עלייה משמעותית במעורבות העובדים בקהילה והרצון לתרום"

מעין מנלה 15:4308.11.20
התנדבות 'ממוסדת' בארגונים הפכה בשנים האחרונות למקובלת יותר ויותר, אבל מחקרים מהעת האחרונה מראים עד כמה היא כלי משמעותית לגיוס עובדים ועד כמה מעורבות חברתית חשובה לעובדים, במיוחד לאלו מהדורות הצעירים יותר. בזמנים של משבר, ההתנדבות קיבלה מישנה תוקף והפכה גם לדרך עבור חברות לשמור על קשר חברתי ועל מעורבות העובדים.

 

אחריות חברתית במקומות עבודה, או התנדבות ופעילות שנועדו לשפר את הקהילה בה נמצא הארגון, היא גורם משמעותי לעובדים צעירים בבחירה היכן לעבוד ואם להישאר בארגון הנוכחי בו הם עובדים. לפי מחקר של דלויט מפברואר השנה 89% מהעובדים מאמינים כי ארגונים שמממנים פעילויות התנדבותיות מספקים סביבת עבודה טובה יותר בסך הכל. בנוסף 70% מהם מאמינים שהתנדבות משפרת את האווירה בארגון יותר מ-Happy Hours ולמעלה משלושה רבעים מהעובדים סבורים כי התנדבות היא חיונית לרווחת העובדים.

 

אפי כהן, סיילספורס אפי כהן, סיילספורס

"בזמן משבר הקורונה ראינו עלייה משמעותית במעורבות העובדים בקהילה והרצון לתרום. כחלק מהמאבק במשבר, החברה תרמה כספים לארגונים ועמותות שונות, ביניהם מד"א, וארגון״מעבירים את זה הלאה״ למשפחות שנפגעו בעקבות התפשטות המגפה. בנוסף, עובדים רבים התנדבו ותרמו מזמנם וכספם ביוזמות כמו תרומת הארוחות בכרטיסי הסיבוס סודקסו של העובדים לצוותי מד"א, בישול מנות חמות לניצולי שואה, התנדבות בבית גיל הזהב על בסיס יומי בזמן הסגר כדי להפיג את בדידותם ולתת להם תמיכה רגשית, ופעילויות רבות נוספות", אומר אפי כהן, מנהל מרכז המחקר והפיתוח של סיילספורס ישראל. לדבריו, החברה תורמת 1% מהכנסותיה, 1% מזמן העבודה ו-1% מהטכנולוגיה, לעמותות וארגונים ללא מטרות רווח.

 

בימי שיגרה התנדבות שמארגנת החברה תורמת לגיבוש העובדים, העלאת המורל ולפי חלק מהמחקרים אף לשיפור ברווחיות. בימי משבר וריחוק חברתי יש גם עובדים שעבורם ימי ההתנדבות הם הזדמנות לפגוש את הקולגות. "בימי הסגר הראשון זיהינו עליה בכמות החברות המגיעות להתנדבות. עבור מנהלי ועובדי החברה, הגעה ליום התנדבות אפשרה להם לתרום מעצמם עבור הקהילה גם בתקופה מאתגרת זו, ובנוסף אפשרה לעובדים ששהו זמן רב בבית להתאוורר קצת מהמציאות המורכבת שפוקדת אותנו. אנחנו רואים גם מקרים של עובדים חדשים שהצטרפו לחברות בחודשים האלה ומעולם לא פגשו את הקולגות שלהם וההתנדבות הייתה ההזדמנות הראשונה שלהם ליצור חיבור אנושי ואישי עם חברי הצוות שלהם שהם הכירו ועובדים איתם מדי יום רק דרך הזום", אומר אלעד בלומנטל, מייסד ומנכ"ל OneDay Social Volunteering.

 

אלעד בלומנטל, מייסד ומנכ"ל OneDay אלעד בלומנטל, מייסד ומנכ"ל OneDay צילום: OneDay Social Volunteering

חברות שמתנדבות בשיגרה מצאו את עצמן עם התפרצות נגיף הקורונה מחפשות דרכים להתאים את ההתנדבות לתקופה. "הקורונה טרפה את הקלפים וחלק משמעותי מהפעילויות לא יכלו להימשך, עם זאת היה לנו חשוב לייצר את ההתנדבויות ועל כן שינינו את דפוסי הפעילות", מספרת קרן הלפרין, CPO , סמנכלית משאבי אנוש, בחברת הסטארט-אפ נמוגו (Namogoo). בפסח עובדי החברה תרמו כספית לניצולי שואה וליוו יחידה קרבית שרבים מהעובדים שירתו בה. "לאור הנסיבות התחלנו לאחרונה למנף את היכולות הטכנולוגיות שלנו כדי לסייע ליחידים ולעסקים במרחב הווירטואלי. הפרויקט ההתנדבותי המוביל בתחום זו הוא הקמת פלטפורמה חינמית בשם Hopa שמקשרת בין אמנים לבין חברות מסחריות ואנשים פרטיים לצורך הזמנת מופעים. עירית תל אביב הצטרפה כשותפה לפרויקט ואמנים רבים הצליחו לקבל הזמנות למופעים גם בתקופה קשה זו. בנוסף, תוכנית הרווחה שלנו כולל עתה קניות מקוונות מעסקים קטנים שמסייעות להם לשרוד במגוון תחומים המתאימים לעובדים ועובדות בחברה, למשל חנויות לרכישת ציוד וספרי ילדים, ירקות ופירות מחקלאים ועוד", היא אומרת.

 

מתוך יום התנדבות של עובדי סיילספורס מתוך יום התנדבות של עובדי סיילספורס צילום: ניר לנגר

 

 

מבחינת החברות הערך הוא הגברת ההזדהות של העובדים עם החברה ושיפור שביעות רצון העובדים והכל באמצעות 'הטבה' שהיא יחסית זולה לארגון. "בשנים האחרונות, ובמיוחד בתקופה של משבר עולמי, יש מגמה שעולה בתפיסה שאחריות תאגידית חשובה והכרחית על ידי כל המעגלים העסקיים של ארגונים, במקרה שלנו מדובר הן בלקוחות החברה ברחבי העולם, תאגידי ענק מובילים והן על ידי המשקיעים בחברה, קרנות הון סיכון מובילות בישראל ובעולם", אומרת הלפרין.

 

עובדי חברת פינסטרה בפעילות התנדבות עובדי חברת פינסטרה בפעילות התנדבות

 

 

 

דני אור דני אור צילום: שני נחמיאס

דני אור, מנכ"ל פלטפורמת giveback, שנועדה לגיוס המונים לטובת הקהילה מספר כי בתקופת המשבר הם שמו דגש על סיוע לנפגעי הקורונה. "אם בהדסטארט זה בא לידי ביטוי בעסקים ועצמאיים רבים שהעלו גיוסים, בגיב-בק התמקדנו בארגונים, עמותות וחברות שגם בתקופת שגרה פועלות לטובת הקהילה וניסינו לקדם איתם את האנג'דות שלהם ולמצוא דרכים יצירתיות להתגבר על קשיי התקופה. לדוגמה, "החווה של דני"- שבשגרה מטופלים בה עשרות ילדים בעלי צריכים מיוחדים שהשתתקה לחלוטין לפתע, שמחנו מאד לקחת חלק בגיוס המרגש הזה וכשערכנו שם את ערב החברה האחרון שלנו ושמענו ממקור ראשון של דני, בעל החווה - איך סייענו לו להציל את מפעל חייו".

 

התנדבות תחת המגבלות בעקבות משבר הקורונה היא מאתגרת יותר ועדיין ארגונים מדווחים על היענות רבה של עובדים שמעוניינים להתנדב. "הקורונה מהווה אתגר ממדרגה ראשונה, לאור המגבלות הרבות, צורת ההתנדבות השתנתה והתאימה את עצמה לתקופה הנוכחית ולנהלים של התו הסגול. מספר הפעולות הצטמצם לצערם של צוותי המתנדבים אשר נמצאים בקשר חם מאוד עם העמותות בהן מתנדבים ומתנדבות במשך שנים מטעם פינסטרה. עם זאת, פעולות שכן מתקיימות תחת המגבלות זוכות להיענות רבה של העובדים", אומר דוד זיו-לי, מנהל קבוצת פרוייקטי התשלומים באירופה ומנהל אחריות תאגידית בישראל, חברת הפינטק פינסטרה. לדבריו בדרך כלל מתנדבים כ-50% מעובדי החברה והמשוב מצד העובדים הוא כי ההתנדבות גורמת להרגשה חיובית, היא חשובה להם כצורך אישי לתרום לקהילה ומחזקת את הזדהותם עם החברה.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x