$
תשתיות

ביטול הקו החום: רבע מיליון דירות חדשות יישארו על הנייר

לאורך תוואי הקו החום של הרכבת הקלה, שתכנונו נגנז השבוע, היו אמורות להיבנות 250 אלף דירות. תושבי ראשון לציון, רמלה ובאר יעקב יצטרכו להסתפק במערך אוטובוסים. השמאי ארז כהן: "המענה לביקוש למגורים נמצא באזורי התעשייה והתעסוקה"

דב כהן 09:4422.12.19

בשיתוף מערכת זירת הנדל"ן

 

בנייתן המתוכננת של כ-250 אלף יחידות דיור בערים ראשון לציון, רמלה, לוד ובאר יעקב בוטלה בשבוע שעבר על ידי הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה מרכז. הסיבה – החלטת החלטת משרדי התחבורה והאוצר לגנוז את התוכניות להקמת הקו החום של הרכבת הקלה.

 

רבע מיליון הדירות היו אמורות להיבנות על תוואי הקו החום, לאורכם של 28 ק"מ בדרום גוש דן. הוועדה נימקה את החלטתה בכך ש"ללא ודאות ביצוע בפועל של הקו החום של הרכבת הקלה, עולה חשש כבד כי תוספת הפיתוח המשמעותית, המאפשרת על פי מסמך המדיניות, תיוותר ללא מענה תחבורתי הולם, תייצר עיוותים תכנוניים, ותעמיס ללא פרופורציה על הצירים הקיימים".

 

 

 

תוכנית המתאר הארצית לתשתיות תחבורה אישרה זה מכבר שבעה קווי רכבת קלה, שיוצרים רשת המוכוונת למרכז מטרופולין גוש דן. תוואי הרכבת השונים עוברים בתחומן של 10 רשויות במחוז מרכז, לרוב במרכזי הערים ולאורך צירים עירוניים ראשיים.

 

התוכנית האסטרטגית שפירסמה המדינה ב-2017 הציבה יעד של כ-630 אלף יחידות דיור חדשות במחוז מרכז עד 2040. רשת המסילות של הרכבת הקלה נועדה לתת מענה לפיתוח המסיבי הצפוי במטרופולין ולגידול האוכלוסייה בו. בכפוף לתוכנית הרכבת הקלה, כ-300 אלף יחידות דיור תוכננו עד כה, לצד עשרות אלפי מ"ר למסחר, משרדים ותעסוקה.

 

כאמור, עיקר הפיתוח – כ-250 אלף יחידות דיור – תוכנן לקום לאורכו של תוואי הקו החום. אף שאושרה לו כבר תוכנית מפורטת, באחרונה הוחלט לקדם במקומו פתרון תחבורתי זול ופשוט יותר – מערך אוטובוסים BRT (Bus Rapid Transit) . אולם לראייתה של הוועדה המחוזית, החלפת הרכבת הקלה בפתרון מצומצם זה אינה מספקת נוכח היקפי הפיתוח המתוכננים - ותביא לפגיעה באיכות התכנון ולעומס על התשתיות הקיימות.

 

ראש מינהל התכנון, דלית זילבר. "על התנועה בערים להישען על תחבורה ציבורית" ראש מינהל התכנון, דלית זילבר. "על התנועה בערים להישען על תחבורה ציבורית" צילום: ניב קנטור

 

מנכ"לית מינהל התכנון, דלית זילבר, תמכה בהחלטת הוועדה המחוזית: "זו ההוכחה שמדיניות התכנון כולה מכוונת לתכנון הנשען על תחבורה ציבורית איכותית. צר לנו שדווקא באזורי הביקוש כמו ראשון לציון החליטו לוותר על הקו החום שאמור היה לתת מענה לאלפי תושבים. החלטה זו של מחוז מרכז היא בהתאם למסמך הנחיות שקידם מינהל התכנון שמטרתו להנחיל את התפישה, שלפיה התנועה במרכזים העירוניים בישראל צריכה להישען בראש ובראשונה על תנועת הולכי רגל, רוכבי אופניים ותחבורה ציבורית. אנחנו לא רוצים שכונות חדשות שיוקמו ללא גישה לתחנות לתחבורה ציבורית המונית".

 

מתרחקים מהאופק

"ההחלטה לבטל את תכנונן של 250 אלף הדירות היא מובנת ונכונה במישור התכנוני, לאור התפישה שלא הגיוני לבנות אזורי מגורים שלמים בלי שתהיה יכולת להגיע אליהם באופן ראוי", מסכים שמאי המקרקעין ארז כהן, לשעבר יו"ר לשכת שמאי המקרקעין בישראל וכיום הבעלים של חברת ז.כ מחקר וסקרים. את הביקורת שלו מפנה כהן דווקא לביטולו של קו הרכבת המתוכנן: "המשמעות של ביטול הקו החום היא המשך העצמת הביקוש – וכתוצאה מכך גם של רמות המחירים – בלב אזורי הביקוש, בתל אביב ושכנותיה. ההחלטה הזאת מרחיקה את האופק התחבורתי שאנשים ציפו לו בערי המעגל השני והשלישי של המטרופולין.

 

ארז כהן. ביטול הקו ינציח את עליות המחירים במטרופולין תל אביב  ארז כהן. ביטול הקו ינציח את עליות המחירים במטרופולין תל אביב צילום: באדיבות ז.כ מחקר וסקרים

 

"החלופה שמדברים עליה, של מערך אוטובוסים חשמליים, היא אמנם זמינה יותר אך צריך לזכור שהיא תתבסס על תשתיות קיימות. כלומר, ייעדו מסלול אחד בכבישים העירוניים לתחבורה ציבורית, וכך יחריפו את הפקקים הקיימים ממילא. אז האם יש פה פתרון? אני לא בטוח בכלל".

 

כהן מוסיף כי ביטול התוכניות להקמת מאות אלפי יחידות דיור מחייב אופק תכנוני חלופי, שייתן לביטול מענה, ולו חלקי. את הפתרון הזה רואה כהן בהתחדשות עירונית, ולא רק במרכזי הערים: "כבר שנים רבות שמדברים על הפיכת אזורי תעשייה ותעסוקה ישנים לאזורי עם תמהיל משולב שכולל גם בנייה למגורים. יש המון מתחמים כאלה בערים, רובם לא מבונים ולא מופרים (מפורצים על ידי עבודות עפר, ד"כ). באזור הבורסה ברמת גן כבר עשו את זה, וגם באזור תעשייה העתידי בחולון מתכננים לשל במגורים לצד תעשייה. שם נמצא הפתרון לגידול הצפוי באוכלוסייה ובביקוש למגורים".

 

לכתבות נוספות היכנסו אל זירת הנדל"ן >>

פאנל התחדשות עירונית בחולון
"תקווה למשפחות הוותיקות": מוטי ששון ועו"ד יוסי אומיד על מהפכת ההתחדשות בחולון
ראיון עם דליה עסיס שמאית המקרקעין ומתכננת הערים
דליה עסיס: "גביית היטל השבחה בסמיכות לרכבת הקלה – ענישה כפולה של בעלי הנכסים"
עוד בזירת הנדל"ן