$
פרויקטים

היזמים מביאים את ההתחדשות העירונית אל מעבר לגבולות תל אביב

במקום להתגורר בפרבר מרוחק ולהשתמש ברכב כשרוצים לערוך קניות או לשבת בבית קפה, יותר ויותר ישראלים מעדיפים לקנות דירה במרכז העיר מתוך הבנה שמרכזי הערים עוברים שינוי ויהוו בעתיד מוקד משיכה משמעותי לקהלים שרוצים ליהנות מכל מה שצריך, קרוב לבית.

בשיתוף אאורה 14:1106.06.19
בישראל, כמו במקומות אחרים בעולם, החלום על הבית האידיאלי משתנה מעשור לעשור. לפני עשרות שנים, כולם רצו לגור במרכזי הערים. רכב פרטי לא היה עניין נפוץ, ואנשים העדיפו להישאר קרובים למרכזי התעסוקה העירוניים, כמו גם לחנויות, למסעדות ובתי קפה, לשירותים עירוניים וממשלתיים שונים וכמובן מרכזי תרבות ופנאי.

 

עם השנים והתפשטות המכוניות הפרטיות לכל משפחה, אפשר היה לראות בארה"ב וגם בישראל תופעה של תושבים שמתרחקים ממרכז העיר – לטובת בית בפרברים. הם הרוויחו מקום מגורים על שטח גדול יותר, אך שילמו על כך בשעות ארוכות של נסיעה איטית בפקקים למקום העבודה וחזרה ממנו. בנוסף, משפחה המתגוררת מחוץ למרכז זקוקה לרכב כמעט לכל פעולה – כדי להסיע ילד לחוג, לערוך קניות בסופרמרקט, או סתם לבלות על כוס קפה ועוגה עם חברים.

 

הדיירים נהנים מהיתרונות

כך, בשנים האחרונות אנחנו רואים מהפך: יותר ויותר ישראלים חוזרים הביתה, למרכז העיר, כמו זה שבו גרו בילדותם. השכונה אולי צפופה יותר – אך קיימת בה תחושה חזקה של קהילתיות, עם מפגשים רבים בין השכנים, וכמובן, נוח מאוד להתגורר במרחק הליכה מבתי הספר והגנים, מחנויות מגוונות, וממרכזי תרבות, פנאי וספורט.

 

סמנכ"ל השיווק של אאורה, איל חכם, מסביר כי "הטרנד של חזרה למרכז העיר בולט בערים כמו תל אביב וגבעתיים, וכמובן גם בחו"ל. בשנים האחרונות, גם ערים רחוקות יותר מתל אביב נהנות מהתחדשות עירונית ועירוב שימושים, הודות ליזמים שמזהים את המגמה. הדיירים החדשים שמגיעים למרכז נהנים מכל היתרונות - קרבה למוסדות חינוך, לתעסוקה, לצירים ראשיים שחוצים את העיר, ומהאפשרות להגיע ברגל כמעט לכל מקום".

 

גם מגורים וגם מסחר – באותו מרחב עירוני

בשפה התכנונית, מדובר ב"עירוב שימושים" – כלומר, סביבה שאפשר לראות בה גם בנייני מגורים, גם מסחר בצורות שונות, גם תעסוקה וגם משרדים. זאת, בניגוד לשכונות הפרבריות שמכילות אך ורק מגדלי מגורים כאשר כל השירותים האחרים מרוחקים, ומצריכים נסיעה לא קצרה, בדרך כלל ברכב הפרטי.

 

למעשה, מרכזי הערים משתנים ומחדשים את פניהם, כאשר לא פעם העירייה משקיעה כסף רב בשיפוץ פני הרחוב ובחידוש התשתיות, כדי להתאים אותן לקליטת הדיירים החדשים. פרויקטים של פינוי-בינוי מביאים עמם מתחמי מגורים מודרניים וחדישים, המחליפים את הדירות הקטנות והצפופות שאפיינו בעבר את מרכזי הערים.

 

 "ההדמיה להמחשה בלבד" "ההדמיה להמחשה בלבד" הדמיה: ויופוינט

 

נגישות לתחבורה ציבורית

עבור משפחות, מרכזי הערים המתחדשים טומנים יתרונות גדולים – ובראשם העובדה שכל התשתיות והמתקנים הדרושים להן כבר קיימים ופועלים. זאת בניגוד לשכונות הפרבריות החדשות, בהן נדרשים לעיתים התושבים לחכות שנים עד להקמה של בתי ספר, גנים, מרכזים מסחריים ועוד. הזמינות והנגישות הופכות את המעבר למקום החדש לקל ופשוט – ומסייעות להן להשתלב בו במהירות.

 

גם התחבורה הציבורית במרכזי הערים נמצאת בתהליך אינטנסיבי של שדרוג והרחבה, במטרה לאפשר לתושבים להגיע בקלות ובמהירות למקומות העבודה, לקניונים, למוסדות תרבות ועוד ועוד. כך למשל, במרכז העיר חדרה המצוי בתנופה של התחדשות בימים אלה, פועלת העירייה להגברת הנגישות בתחבורה הציבורית, ובשנים הקרובות צפוי לעבור באזור קו רכבת חדש – שיקצר באופן משמעותי את משך הנסיעה לתל אביב.

 

הרכבת הקלה, שתחנותיה צפויות להיפתח בהדרגה בשנים הקרובות, צפויה אף היא לעודד את המגמה המתחזקת של חזרה למרכז העיר. כך, יותר ויותר משפחות יוכלו לוותר על הרכב השני ואולי אף הראשון – מאחר שלא יהיה צורך להיכנס לרכב כדי להגיע למספרה, לקנות חלב במכולת, או לבקר במכון הכושר.

 

המרכז המתחדש של חדרה

ההתחדשות של מרכזי הערים לא מוגבלת לתל אביב ושכנותיה בלבד. כך למשל, חדרה נהנית מגידול במספר התושבים החדשים המגיעים אליה, רבים מהם מאזור השרון הדרומי.

 

אחד מגורמי המשיכה העיקריים של העיר הוא המחירים האטרקטיביים ביחס לשכנותיה וכן ביחס לאזור המרכז, כאשר מחיר דירה ממוצעת בחדרה נמוך במאות אלפי שקלים בהשוואה לדירה דומה בנתניה, למשל. בנוסף, תושבים המחפשים נגישות תחבורתית גבוהה בוחרים בחדרה בשל העובדה שהיא קרובה לתחנת רכבת, למרכזי תעסוקה, וכן לצירי תנועה ראשיים – הכבישים 2, 4, 6 ו-9.

 

הפוטנציאל של מרכזי הערים

מרכז חדרה עומד בפני חידוש משמעותי, עם תב"ע מאושרת ותוכנית לשינוי הכבישים באזור, כאשר אזור התחנה המרכזית יפונה, ועליו יוקם פרויקט חדש. במיקום מרכזי אחר, "מגרש מכבי" המיתולוגי, שהיה מגרש הבית של מכבי חדרה, בונה כעת חברת אאורה את פרויקט "אאורה סיטי חדרה" – העתיד לכלול 433 דירות בארבעה בניינים, שכל אחד מהם בגובה של 21 עד 25 קומות.

 

בהתאם לתפישה החדשה של עירוב שימושים, הפרויקט יכלול לא רק דירות מגורים, אלא גם משרדים בשטח של כ-2,000 מ"ר, וכן שטחי מסחר. תמהיל הדירות מגוון – וכולל דירות בנות 3 עד 6 חדרים ופנטהאוזים, כאשר הדיירים מהקומה השביעית ומעלה ייהנו מנוף לכיוון הים.

 

חדרה שוכנת בגבול הצפוני של אזור השרון – אך רמת המחירים נמוכה משמעותית ביחס לשאר יישובי האזור. מסיבה זו, אומר חכם, " היא מהווה מוקד משיכה לרוכשים ולמשקיעים מכל אזור המרכז והשרון , הם מבינים את ההזדמנות והפוטנציאל העצום הקיים במרכזי ערים כסביבת מגורים שיש בה הכל במרחק הליכה, יחד עם הקירבה לתחנת הרכבת ומרחק נסיעה קצר לתל אביב הפרויקט מהווה אלטרנטיבה אטרקטיבית במיוחד למגורים או השקעה.

 

"הפוטנציאל הגדול של מרכזי ערים שעוברות התחדשות עירונית הופך להערכתנו את ההשקעה לאחת מההשקעות הבטוחות ביותר בתחום. מרכז עיר הוא תמיד מיקום מרכזי, ותהליך של התחדשות רק מוסיף לו כוח. ככל שמספר הפרויקטים החדשים במרכז עולה, רואים מגמה דומה במחירי הנדל"ן באזור, והמשקיעים כמובן מרוויחים מכך", מסכם חכם.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x