$
פרסום ושיווק

הרשות להגנת הצרכן יוזמת מהלך שמגן על רשתות השיווק במקום על הצרכנים

ברשות בוחנים מעבר לצגי מחירים אלקטרוניים שיבטלו את חובת הקמעונאים לסימון מחירים באמצעות מדבקות. היוזמה, אם תצא לפועל, צפויה להקל על הקמעונאים, אך לפגוע באוכלוסיות המתקשות עם טכנולוגיה, כמו קשישים

נורית קדוש 14:0328.03.19

20 שנים אחרי שעוגנה לראשונה בדין החובה לסמן את מחירו הכולל של כל מוצר עליו או על גבי אריזתו, בוחנת הרשות להגנת הצרכן שינוי החובה, כך שבעלי העסקים יוכלו להסתפק בצגים אלקטרוניים.

 

 

גם ברשות להגנת הצרכן מכירים בכך שסימון המחירים על גבי המוצרים הינה אחת מהזכויות הצרכניות החשובות במדינת ישראל ועל רקע זה נהדפו לאורך שני העשורים האחרונים מספר יוזמות חקיקה שנועדו לבטלה. למרות זאת, טוענת הרשות כי חובה זו כרוכה בעלויות כספיות לא מבוטלות אשר בסופו של דבר מגולגלות לפתחו של הצרכן בדמות העלאת מחירים ולאור התפתחויות טכנולוגיות וחקיקתיות מהשנים האחרונות החליטה לבחון אסדרה חליפית.

 

מיכאל אטלן - הממונה על הגנת הצרכן מיכאל אטלן - הממונה על הגנת הצרכן צילום: עמית שעל

 

מהלך זה, צפוי לפגוע באוכלוסיה המבוגרת, המתקשה להתמודד עם הטכנולגיה ומנגד, לא צפויה להוביל להורדת מחירים לצרכן, אלא לשיפור הרווחיות של הקמעונאים שיגרפו את הורדת עלויות הסימון על ידי סדרנים, לכיסם. הרשות צפויה בעתיד לבצע פיילוט, אולם עד אז מבקשת את התייחסות הציבור לשינוי הנבחן.

 

ברשות מצאו כי בשוק קיימות טכנולוגיות להצגת מחיר המוצר על גבי המדף באמצעות צגים אלקטרונים וכן סורקים לאיתור והדפסת מחיר במספר נקודות בבית העסק ולעיתים גם בעגלה ובמכשיר הטלפון החכם, כל אלו מחוברים לרשת הקופות. השיטה יכולה להיות מעוצבת בצורה שמאפשרת צרכנות דיגיטלית תוך הותרת האופציה של הדבקת המחיר לצרכנים שירצו בכך.

 

בנוסף, קיימות טכנולוגיות המאפשרות לסרוק את המוצרים במהלך הקניה בחנות, ולשלם ביציאה מבלי לסרוק כל מוצר ומוצר בקופה. לפיכך, טכנולוגיות אלה עשויות לחסוך זמן רב לצרכן ולשפר את חווית הקניה. הרשות מציינת גם את התקנות לשקיפות מחירים המחייבות את הקמעונאים הגדולים לפרסם את מחירי כל אחד ממוצריהם, בכל אחת מנקודות המכירה, בכל עת.

 

על רקע זה, שוקלת הרשות לאפשר החלפת מדבקות המחיר בצג בגודל שלא יפחת מזה שתקבע הרשות, עבור כל מק"ט. עוד ידרשו בעלי העסקים אם יתקבל השינוי להציב ברחבי החנות מכשירים לקריאת הברקוד וכן להדפסת תג המחיר להדבקה על המוצר, לא להעלות מחירים בחנות במהלך שעות הפתיחה של החנות ולקבל חשבונית הקנייה באופן דיגיטלי.

 

עו"ד מיכאל אטלן, הממונה על הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, מסר כי: "הקמעונאות עוברת מהפכה דיגיטלית, שמאתגרת את החשיבה המסורתית. הרשות לקחה על עצמה לבחון אפשרות נוספת להצגת המחיר תוך הקפדה על כך שההגנות הקיימות לצרכן וזכויותיו לא תפגענה".

 

בעקבות כוונת הרשות לסחר הוגן והגנת הצרכן לבטל את סימון המחירים על גבי המוצרים לטובת צגים אלקטרונים, יוצא שר הכלכלה והתעשייה אלי כהן נגד הרשות: ״כל שינוי בצו סימון מחירים מחייב את אישור וחתימת השר, כך שלהודעת הרשות לסחר הוגן אין ערך, שכן אין לי כוונה לבצע שינוי. בתור אחד שנוהג לבצע קניות מפעם לפעם סימון המחירים נותן וודאות בגין המחיר הסופי ומאפשר לבצע השוואה בין מוצרים דומים באופן נוח יותר״.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x