$
אמנות ועיצוב

חדש: רשת חברתית לגלריות שיתופיות

רשת חברתית לגלריות לא מסחריות שהקים האמן גידי סמילנסקי רוצה לחבר בין תיירים לאמנים העצמאיים

ענת ברזילי 08:3213.08.18

בימים אלה מוקמת רשת חברתית לגלריות שיתופיות בעולם "artist run alliance", אתר אינטרנט שמבקש לאגד את הגלריות הלא מסחריות במטרה ליצור ביניהן שיתופי פעולה. האתר, שהוקם על ידי יזם התרבות והצייר גידי סמילנסקי, ממייסדי הגלריה השיתופית מכון אלפרד בתל אביב, הוא פרויקט ראשון מסוגו, המאגד מידע של 1,300 גלריות שיתופיות מ־52 מדינות ברחבי העולם.

 

מיפוי עולמי

 

“גלריות שיתופיות הן חללי תצוגה ודיון של אמנות הקיימות בכל רחבי העולם, ומנוהלות על ידי אמנים מתוך צורך לייצר מרחב שבו הם המנסחים של כללי המשחק”, מסביר סמילנסקי. “לגלריות יש מודל ניהולי שלרוב מבוסס על קבלת החלטות משותפת, ושסחר ביצירות אמנות אינו הבסיס הכלכלי שלו”.

 

את הרשת החדשה הקים סמילנסקי עם האמן עדי לוי, חבר גלריית אלפרד, במטרה שהשיתוף יוביל להזדמנויות מקצועיות עבור הגלריות ברחבי העולם. השלב הראשון היה מיפוי עולמי של התחום — בעזרת צוות מתנדבות הם יצרו בעזרת האינטרנט מפה עולמית של גלריות.

באתר החדש לכל אחת מהגלריות יש דף שאליו הן מעלות תכנים, כמו פרסומים על תערוכות, סדנאות והרצאות, תוכניות שהות אמן והצעות לפרויקטים משותפים עבור הקהל המקצועי. לאתר למעשה יש שלושה סוגי משתמשים: אנשי הגלריות השיתופיות המפרסמים את פעילותם השוטפת; קהל שוחרי התרבות ותיירים המטיילים בעולם, שיכולים באמצעות האתר להתעדכן בתערוכות עצמאיות שמוצגות במקומות שונים; והאמנים היכולים באמצעות הפלטפורמה לאתר הצעות עבודה ושיתופי פעולה ברחבי העולם.

 

 

האמן גידי סמינלסקי. "יוצרים מרכזיים מהעולם תורמים את זמנם לאתר" האמן גידי סמינלסקי. "יוצרים מרכזיים מהעולם תורמים את זמנם לאתר" צילום: אוראל כהן

 

עד להקמת האתר לא היה שום גוף המאגד את המידע הזה, כך שהאתר החדש מאפשר לא רק שיתוף במידע אלא יוצר חיבור בין קהל שוחרי האמנות העצמאית לבין האמנים העצמאיים. “כשנכנסנו לתמונה לפני כשנה, שדה הגלריות השיתופיות היה מפוצל ולא מנוסח”, מסביר סמילנסקי, “אנחנו רוצים לאפשר פעילות קוהרנטית של השדה הזה, ושבעתיד היוצרים הפועלים בשדה יוכלו למצות את הפוטנציאל המקצועי שלהם ללא תלות בגלריות המסחריות, סוחרי אמנות, או מוקדי כוח פוליטים של האקדמיות השונות לאמנות, ולייצר קריירה בינלאומית שלא מסתמכת על הצלחה מסחרית”.

 

השימוש באתר לא כרוך בתשלום, והוא נתמך על ידי תרומות של אספני ואוהבי אמנות וכן באגודת ידידים שהוקמה המלווה את הפרויקט.

“תומכים נוספים בפרויקט הם תשעה יוצרים בגלריות שיתופיות מישראל, גרמניה, יפן, בולגריה, אוסטריה, בלגיה ושבדיה, שתורמים מזמנם בהתנדבות”, אומר סמילנסקי. “אנחנו חיים בתקופה של שינוי עולמי, של ניסוח כלכלות חדשות מתוך תפיסה חברתית. אנחנו מצטרפים למגמה הזאת בתחום התרבות”.

 

לא טרנד חולף

 

בתקופה בה גלריות מסחריות מקומיות לאמנות נסגרות לעתים קרובות, או עוברות להשקיע את פעילותן המסחרית בשוק האירופי, נראה שרעיון הגלריות השיתופיות אינו רק טרנד חולף אלא אף פתרון הכרחי ומקומי לאמנים פעילים המחויבים להציג את אמנותם ולא מוצאים לכך מקום.

אתה חושב שהגלריות המסחריות, שבעבר קבעו מי הם “כוכבי” התקופה, כבר לא רלבנטיות?

 

“אין לדעת מה צופן העתיד, אבל אין ספק שבאקלים החדש שנוצר שבו הגלריות השיתופיות מתחזקות, בעוד הגלריות המסחריות שהתבססו על אספנים מועטים, נסגרות, האמן־היזם, נהיה מרכזי או שווה השפעה תרבותית לאמן המסחרי”.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x