$
צרכנות פיננסית

בר מאותתת לישראכרט וללאומי קארד: כדאי לכן להפוך לבנקים

חוזר חדש שפרסמה המפקחת על הבנקים מקצר מאוד את ההליכים להקמת בנק חדש, אבל רק עבור ישראכרט ולאומי קארד. ככל הנראה, הגופים שבוחנים את רכישת החברות לא מעוניינים להפוך אותן לבנקים. האם ההקלות ישנו את עמדתם?

רעות שפיגלמן 13:3203.06.18

בחוזר שפרסמה היום המפקחת על הבנקים חדוה בר, היא רומזת על המועמדים המועדפים עליה להקמת בנקים חדשים: החברות ישראכרט ולאומי קארד. בר מציעה לשתי חברות כרטיסי האשראי מסלול פשוט ומואץ לקבלת רישיון בנק, אם יחליטו להפוך לבנקים. יזמים אחרים שבוחנים הקמת בנקים דיגיטליים חדשים גילו לתדהמתם שהחוזר מפלה אותם לרעה; החשש הוא שכניסת חברות האשראי הוותיקות לשוק הבנקאות תקשה עליהם להתרומם.

 

 

מה שהביא את בר להעניק את ההקלות הוא, ככל הנראה, ההבנה שהגופים שבוחנים את רכישת לאומי קארד וישראכרט אינם מתכוונים כרגע להפוך אותן לבנקים. הקמת בנק מחייבת השקעה לטווח ארוך והתמודדות עם רגולציה מכבידה, ולכן הרוכשים הפוטנציאליים חותרים לאפשרות פחות מסוכנת, שמכונה בענף הבנקאות unbundling ‑ התמקדות בשירותים פיננסיים ספציפיים, בלי להציע בהכרח גם שירותי עו"ש ופקדונות.

 

המסלול המואץ שמוצע כעת לישרארט וללאומי קארד עשוי להרגיע את החששות האלה. יזם רגיל שמבקש להקים בנק נדרש לעבור מסלול מכשולים לא פשוט, שמורכב מחמישה שלבים. ראשית, הגשת הצעה שתיבחן בידי הפיקוח על הבנקים; שנית, פגישת היכרות ובקשה מקדמית לרישיון בנק מוגבל; שלישית, פיתוח תוכנית עסקית תוך דיאלוג עם הפיקוח. רק בשלב הרביעי מגיש היזם בקשה רשמית לקבלת רישיון מוגבל, לצד מתווה ובו אבני דרך לעמידה בדרישות הרישיון. אחרי תקופה של פעולה תחת הרישיון מוגבל, הפיקוח על הבנקים שוקל להעניק לו רישיון קבע.

 

במקרה של ישראכרט ולאומי קארד, הן יוכלו לדלג על שלושת השלבים הראשונים ועל פעולה תחת רישיון זמני, ולהגיש מיד בקשה לרישיון קבע.

בנוסף לדילוג על השלבים העיקריים בבקשת רישיון בנק, החוזר קובע ששתי חברות כרטיסי האשראי ייהנו מהקלות רגולטוריות נוספות, בכפוף לאישור המפקחת ולפרופיל הסיכון שלהן. החוזר אינו מפרט מה יהיו ההקלות האלה.

 

בפיקוח על הבנקים מסבירים את ההקלות בכך ש"כבר היום חברות כרטיסי האשראי עוסקות בחלק משמעותי מתחומי העיסוק המותרים לבנק וכפופות לחלק ניכר מהוראות הפיקוח".

 

מנכ"ל לאומי קארד רון פאינרו (מימין) ומנכ"ל ישראכרט רון וקסלר מנכ"ל לאומי קארד רון פאינרו (מימין) ומנכ"ל ישראכרט רון וקסלר צילום: עמית שעל

 

 

את הבחירה של בר לטפח את חברות האשראי כמתחרות לבנקים הוותיקים אפשר לתלות בכמה טעמים. ראשית, הקמת בנק חדש כרוכה בסיכון לא־מבוטל. הון עצמי של 50 או אפילו 100 מיליון שקל הוא עדיין נמוך יחסית, והוצאות השיווק והפרסום כדי לגייס את הלקוחות הראשונים מסתכמות בכמה עשרות מיליוני שקלים בשנה. לחברות כרטיסי האשראי יש סיכוי גבוה יותר להצליח כבנקים מאשר לגופים שיצמחו מאפס: הון עצמי של 2.3 מיליארד שקל בממוצע, יכולת תפעולית, כוח אדם, היכרות עם הרגולציה. חדוה בר מאמינה שמהם יגיעו הישועה והתחרות.

 

כמו כן, ביקורת רבה נמתחה על ההחלטה להשאיר את חברת כרטיסי האשראי כאל בבעלות בנק דיסקונט, כשהיא זוכה ממנו למימון זול. בצעד של בר יש משום פיצוי על העיוות הזה, שכן החברות המופרדות כבנקים יתחרו בחברת כאל.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x