$
הכסף

החשב הכללי: כששוק כרטיסי האשראי ייפתח לסליקה צולבת, העמלות יפחתו

יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ שאמה-הכהן, הציע לישראכרט במהלך דיון בהצעת החוק לכרטיסי חיוב: "תנו הנחה בעמלה לבעלי עסקים קטנים עוד לפני שנסיים את החקיקה". מנכ"ל ישראכרט: "הצעת החוק היא סיכול ממוקד למותג הישראלי ישראכרט"

רחלי בינדמן 12:1809.03.11

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ כרמל שאמה-הכהן, דנה היום (ד') בהצעה הממשלתית לתיקון חוק הבנקאות ובהצעת חוק כרטיסי חיוב של ח"כ דני דנון, שעוסקות בסליקת כרטיסי אשראי. לפי ההצעות, חברה המחזיקה לפחות 10% משוק כרטיסי האשראי תחשב ל"מנפיק גדול" והיא תחויב לאפשר לסולקים אחרים

לסלוק עסקאות שבוצעו בכרטיסי האשראי שלה.

  

שאמה-הכהן פתח את הדיון והתייחס למצב הקיים בשוק. לדבריו, "המצב שבו יש לפחות חברה אחת מנפיקה (ישראכרט) שרק היא סולקת את כרטיסיה מוביל לטענות לפגיעה בתחרות. בשוק שמגלגל 160 מיליארד שקל בשנה כל הפחתה של 0.1% בעמלת הסליקה תוביל לחיסכון של 160 מיליון שקל". היו"ר הוסיף ואמר כי בכוונת הוועדה לברר את הטענות הללו כמו גם את אלו שיישמעו מנגד, ולסיים את החקיקה במהירות האפשרית.

 

החשב הכללי באוצר, שוקי אורן, אמר כי "רוב בעלי העסקים הקטנים משלמים עמלת סליקה של 2% מהעסקאות. כשמדברים על מכולות או חנויות קטנות, שהרווחיות שלהם נמוכה ביחס למחזור, אז כל הפחתה בעמלת הסליקה תוביל לעלייה ברווחיות שתהייה גדולה פי 10 או 20."

 

"ישראכרט היא היחידה שסולקת את כרטיסה", הוסיף אורן, "ושיעור החדירה שלה לעסקים קטנים עומד על 80%. אם אין אלטרנטיבה אז אין תחרות, לכן המטרה היא ליצור אלטרנטיבה שתחזק את התחרות. ברגע שחברות האשראי יהיו מחויבות לסליקה צולבת תהייה תחרות והעמלות יופחתו".

 

ישראכרט מחזיקה ב-51% משוק הסליקה

 

במהלך הדיון הציגו נציגי האוצר מצגת ובה נתונים על שוק כרטיסי האשראי. מהנתונים עולה כי נכון לשנת 2009 מחזיקה ישראכרט בנתח של 51% משוק הסליקה, ולאומי קארד וכאל מחזיקות כל אחת כ-25% מהשוק.

 

מסקר שערך האוצר עלה עוד, כי 99% מהעסקים שסולקים עם יותר מחברת סליקה אחת נמצאים בהסכם עם חברת ישראכרט, ורק ל-19% מהעסקים אין הסכם סליקה עם ישראכרט.

 

לטענת האוצר, הצעת החוק נועדה לפתור את הכשל בשוק הסליקה. לפי ההצעה, המפקח על הבנקים, לאחר התייעצות עם הממונה על ההגבלים העסקיים, יוסמך להורות למנפיק שנתח השוק שלו גדול מ-10% להתקשר עם סולק לצורך ביצוע סליקה צולבת. זאת, אם יהיה סבור שהדבר נדרש לצורך הבטחת התחרות בתחום או לצורך הבטחת טובת הלקוחות או הספקים. כמו כן, המפקח יוכל, לאחר התייעצות עם הממונה על ההגבלים, להורות לסולק שנתח השוק שלו גדול מ- 20% להתקשר עם מנפיק לצורך סליקת כרטיסי אותו מנפיק.

 

דב קוטלר: "ניסיון לפגיעה במותג"

 

מנכ"ל ישראכרט, דב קוטלר, אמר מנגד כי התקשורת כבר כינתה את החוק בשם "חוק ישראכרט", ומסתבר שההצעה עוסקת במותג מקומי. הוא סיפר כי ישראכרט הוא המותג הישראלי היחיד שהצליח, בעוד שהחברות האחרות החליטו שלא להקים מותגים מקומיים פרטיים.

 

קוטלר הסביר כי 90%-95% מהמחזור בשוק (160 מיליארד שקל) נמצא בבתי העסק הגדולים, שנהנים מעמלות נמוכות משמעותית מהעמלות של בתי העסק הקטנים. לפיכך, טען, הדיון מתמקד במחזור שנתי של 4-5 מיליארד שקל בלבד. "אם ההבדל יהיה בפרומיל, לבעל עסק שמשלם כ-10,000 שקל בחודש, אנחנו מדברים על חיסכון של 10 שקלים בלבד", אמר קוטלר.

 

מנכ"ל ישראכרט הוסיף ואמר, כי הוא "רואה בהצעת החוק ניסיון לפגיעה במותג ישראלי, עד כדי סיקול ממוקד. יש לנו בעיה מהותית עם הדרישה שמנפיק שנתח השוק שלו גדול מ-10% חייב לפתוח את המותג שלו". קוטלר ביקש כי המפקח יוכל להורות למנפיק לבצע סליקה צולבת רק אם נתח השוק שלו יהיה גדול מ-20%, ורק אם המפקח יחשוב שמדובר בפגיעה ממשית בציבור הוא יוכל לתת את אותה הוראה לחברה שם נתח שוק של למעלה מ-10%.

 

החשב הכללי השיב לקוטלר ואמר כי הצעת החוק לא תפגע כלל במותג הישראלי, שהשיווק האמיתי שלו צריך להיות מול הלקוחות ולא מול בתי העסק. "מי שמחזיק את הכרטיס לא יודע מה זה סליקה צולבת וזה לא מעניין אותו", השיב אורן. באשר לבקשה של קוטלר לתקן את החוק אמר אורן: "אם נעלה את שיעור נתח השוק ל-20% החוק לא יחול על ישראכרט – וזה אומר שנחוקק חוק שאין לו שום משמעות".

 

במהלך הדיון הציע היו"ר שאמה-הכהן לקוטלר להעניק לבעלי העסקים הקטנים ולעסקים בפריפריה הנחה סבירה, באופן מיידי עוד לפני תום החקיקה. "כך נוכל לבחון אם הכסף באמת מתגלגל לכיסו של הצרכן", אמר ח"כ שאמה-הכהן. קוטלר לא השיב להצעה.

  

היועץ המשפטי של ויזה כאל, עו"ד ניב פולני, התייחס לדברי מנכ"ל ישראכרט באשר למשמעות הכספית של החוק. "אם היה מדובר בכמה מיליוני שקלים בודדים לא היינו מוצאים את מר קוטלר בפרלמנט, משקיע מזמנו ומרצו בעניין", אמר. "אנחנו לא נפגע במותג ישראכרט אלא רק נעצים אותו, בכך שנוכל להציע לבתי העסק מחיר תחרותי בסליקת הפלסטיק הזה שנקרא ישראכרט".

  

חברי הכנסת יצחק וקנין ויוחנן פלסנר העירו כי עלול להיווצר מצב שהלקוחות הפרטיים לא ירוויחו מההנחה הזו דבר, ותיקון החוק רק יעביר כספים מישראכרט לחברות האחרות. סמנכ"ל הרגולציה בלאומי קארד, גלעד קהת, טען כי "החוק לא יעביר לנו שום רווח מישראכרט ואנחנו ננפיק לה עוד כרטיסים".

  

ח"כ וקנין שב והעלה את החשש שלאחר שיפתח השוק יתפתח בו קרטל בין החברות, שיקבעו את העמלות בתיאום. "בנק ישראל לא עושה את העבודה באשר לקביעת תקרת העמלה", הוסיף ח"כ וקנין. החשב הכללי אורן התייחס לדברים ואמר כי "הדאגה שמחירים לא ירדו היא דאגה אמיתית, אך אני לא חושב שיתפתח קרטל בשוק". אורן הוסיף כי אין כוונה להעביר רווחים מחברה לחברה, אלא לטפל בחסם שמונע תחרות.

  

בתום הדיון ביקשה הוועדה מכל הגורמים השונים להעביר לה בכתב את הצעותיהם. ח"כ דני דנון, שהחליף את היו"ר שאמה-הכהן במהלך הדיון, הבהיר כי בישיבה הבאה תתחיל הוועדה לדון בסעיפי החוק.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x