סגור

הנשים שמובילות את עולם הרכב האוטונומי מדברות על המסלול שלהן

ארבע בכירות במובילאיי משתפות על המסלול שעברו בחברה, על האתגרים ועל הציפיות לעתיד

בשבוע שעבר צוין יום האישה הבינלאומי שהציף שוב את ההבדלים בין המגדרים בסקטורים רבים בשוק העבודה. על פי נתוני הרשות לחדשנות לשנת 2024, לצד עלייה במספר הנשים שעוסקות במחקר ופיתוח בהיי-טק, מספר הנשים הכללי בענף נותר על כשליש מסך העובדים. על רקע הנתון הזה שוחחנו עם ארבע בכירות במובילאיי - הנשים שעומדות בחזית העולמית של פיתוח טכנולוגית נהיגה אוטונומית.
כל צוות ומחלקה במובילאיי מורכב מפסיפס של עובדים המצטיינים בתחומם, מתוך תפיסה שגיוון דוחף את החברה למקום אליו היא שואפת להגיע. כבר היום נוסעים על הכביש יותר מ-170 מיליון כלי רכב בהם מותקנות מערכות טכנולוגיות פרי פיתוחה של מובילאיי. מאחורי כל הטכנולוגיה הזו עומדים אלפי עובדות ועובדים שעומלים ותורמים מהניסיון מקצועי שלהם. אם לפני 20 שנה התעשייה סבלה מהעדר נוכחות נשית, היום המצב כבר בהחלט שונה.
4 צפייה בגלריה
מורן מולנר
מורן מולנר
מורן מולנר
(Chief Product בלשכת CTO)
נשות הרכב האוטונומי
אחרי 7 שנים בחברה בתפקידים שונים, מורן מולנר התקדמה לאחרונה לתפקיד Chief Product בלשכת ה-CTO, אובי (אהובה) קרויזר, היא מהנדסת תוכנה בעלת ניסיון של מעל שני עשורים בחברות מהגדולות במשק, טליה ברקוביץ, Director of Production Programs, עומדת בראש צוות של מנהלי פרויקטים שעובדים מול יצרניות הרכב הגדולות בעולם וד"ר איילת אקסלרוד-באלין רשמה הישגים משמעותיים בשנותיה הרבות באקדמיה ובתעשייה וכיום מנהלת קבוצות בתחום האלגוריתמיקה. אלו רק ארבע מהנשים שבחרו לעבוד במובילאיי, בשאיפה להעצים את יכולותיהן המקצועיות ולהשפיע מבפנים על תעשיית הרכב האוטונומי.
4 צפייה בגלריה
 טליה ברקוביץ, Director of Production Programs
 טליה ברקוביץ, Director of Production Programs
טליה ברקוביץ, Director of Production Programs
(באדיבות מובילאיי)
"העובדה שיכולתי לבחור לעסוק במה שאני אוהבת הייתה שווה את כל הדרך"
"יש לי המון סיפוק מהעבודה וממה שאני עושה. בעיניי העובדה שיכולתי לבחור לעסוק במה שאני אוהבת הייתה שווה את כל הדרך", אומרת מורן. "בחרתי במובילאיי בגלל החדשנות. אנחנו עושים דברים שאף אחד לא עשה לפנינו וזה אתגר מדהים. אנחנו עובדים על טכנולוגיות לרכב אוטונומי שלכל הדעות יוכלו לשנות את הדרך שבה אנחנו מתניידים ולהפוך את חיינו לקלים ובטוחים הרבה יותר, זו בהחלט מטרה ששווה להתאמץ עבורה". מורן מספרת כי אין רגע משעמם בעבודתה, ומתגאה ביכולתה לעבור משיחות טכנולוגיות מעמיקות לאסטרטגיה עסקית. "בתחילת דרכי בחברה עבדתי על פיתוח הרכב האוטונומי. זה היה בשלבים מוקדמים מאוד והפרויקט היה עדיין מחקרי לחלוטין. בשלב הזה בנינו את הקונספט שממנו צמחו המוצרים שקיימים היום, והבנו טוב הרבה יותר מה נדרש על מנת לפתח את הטכנולוגיות לרכב אוטונומי". מורן רואה את הצמיחה האישית שלה כמשהו שקרה במקביל, ואולי גם בזכות, הצמיחה של מובילאיי. "מהנקודה שבה אני נמצאת היום, אני רואה את התפתחות החברה, ואני מאמינה שהודות לפיתוחים שמובילאיי מביאה לשוק יהיה פער רציני בין מכוניות שיש להן מערכות הפעלה שלנו לבין אלו שלא".
"המומחיות של הצוות שלנו היא להיכנס לעומק בכל הנושאים"
"תמיד רציתי לעבוד במקומות עם משמעות. היכולת לקדם טכנולוגיות מצילות חיים כמו ADAS - מערכות סיוע לנהג, גורמות לי גאווה", כך אומרת טליה ברקוביץ', בעלת תואר שני במנהל עסקים ותואר ראשון במדעי המחשב. היום-יום שלה במובילאיי כולל עבודה משותפת אינטנסיבית עם קבוצות ההנדסה והפיתוח משני צדי הפעילות העסקית. "אנחנו עובדים עם מהנדסים מהחברה שלנו וגם עם אלו של יצרניות הרכב. המומחיות של הצוות שלנו היא להיכנס לעומק בכל הנושאים - חומרה, תוכנה, וגם אלגוריתמים כשהתפקיד דורש להבין את הז'רגון המקצועי ולדברר אותו לפרקטיקה של מוצר ופיתוח, בהתאם למאפיינים של הלקוחות".
4 צפייה בגלריה
ד"ר איילת אקסלרוד-באלין
ד"ר איילת אקסלרוד-באלין
ד"ר איילת אקסלרוד-באלין
(Senior Director & Algorithms Group Manager in mapping group)
"אני אוהבת את היכולת להשפיע על פרויקטים גדולים, לעבוד עם אנשים מוכשרים ולהפוך רעיונות למציאות"
את נושא האלגוריתמים שהזכירה ברקוביץ, ד"ר איילת אקסלרוד-באלין מכירה היטב. לאיילת רקע אקדמי מרשים הכולל דוקטורט ממכון ויצמן ופוסט-דוקטורט מהרווארד. כיום היא מנהלת במובילאיי קבוצות בתחום האלגוריתמיקה, ובעבודתה תרמה רבות לפיתוח יכולת המיפוי החכמה של החברה, המכונה REM. "אני מאוד אוהבת את הפן המעשי של העבודה, היכולת להשפיע על פרויקטים גדולים ולעבוד עם אנשים מוכשרים במטרה להפוך רעיונות למציאות", היא מסבירה. "נמצאים כאן מוחות מבריקים, אנחנו נמצאים יחד בשיא של עשייה ופיתוח ומפרים האחד את השנייה, וזה לא דבר של מה בכך".
איילת מסבירה כי היא והצוות עוסקים במחקר ופיתוח חדשני - "שנות הניסיון שלי בתחום ה-AI, יחד עם קבוצת החוקרים המוכשרים, מסייעות להוביל למצוינות טכנולוגית ועוזרות לי להבין את הצורך ביצירתיות ובחופש מחשבה לפתרון בעיות, לצד הוצאה לפועל של מוצר. כמנהלת קבוצות בתחום האלגוריתמיקה, אני משתדלת לשים את האנשים במרכז. מפתחים שעובדים בחזית הטכנולוגיה כצוות מביאים את החברה להישגים ופריצות דרך משמעותיות. העבודה שלנו מביאה איתה המון אתגרים טכנולוגיים ועסקיים ואני שמחה להיות שותפה לעשייה בחברה הישראלית החשובה והמצליחה שמובילאיי הפכה להיות".
4 צפייה בגלריה
אהובה קרויזר, מהנדסת תוכנה
אהובה קרויזר, מהנדסת תוכנה
אהובה קרויזר, מהנדסת תוכנה
(Principal Engineer, Lidar group)
"אני עובדת במקום שנמצא בשיא של יצירה ותרומה לטובת עתיד טוב יותר לאנושות"
"בתפקידי כ-Principal Engineer חשובה מאוד ההבנה המערכתית, איך פעולה קטנה משפיעה ומשתלבת בתוך המערכת הגדולה של הרכב", מספרת אובי קרויזר. "בתור ארכיטקטית תוכנה אני מגדירה את המבנה הכללי של התוכנה וצריכה לקחת בחשבון את הדרישות המאתגרות של המערכת". על החשיבות של הפיתוח והפן האישי, אובי מסבירה כי "העבודה מפרה אותי, אני מצליחה להביא את כל היכולות שלי לידי ביטוי, ולהיות באתגר ולמידה. אני עובדת במקום שנמצא בשיא של יצירה ותרומה לטובת עתיד טוב יותר לאנושות. התחלתי כשהיינו צוות של שלושה אנשים בפרויקט 'הלידאר' ואני גאה בעבודה שלי בפרויקט. אני מביאה איתי הבנה מערכתית עמוקה, ניסיון בכתיבת קוד ותכנון קדימה, כשהחוזקה שלי באה לידי ביטוי ביחסים הבין אישיים וביכולת לחבר אנשים מדיסציפלינות שונות. כשאנו נמצאים בדיונים קבוצתיים ויש משיכה לכיוונים שונים, צריך לדעת איך לנתב בתוך צוות רב-גוני".