סגור

5G עד הקצה

"מימוש ערכה האמיתי של תקשורת סלולרית 5G דורש מחברות התקשורת להתמודד עם לב ליבה של טכנולוגיה זו" אומרת אלוויסה קרלון (Alvise Carlon), ראש השירותים הדיגיטליים באירופה ואמריקה הלטינית בחברת אריקסון.

טכנולוגיית ה-5G עשויה לספק הזדמנות לשינוי גלובלי משמעותי וחיובי יותר ממה שראינו עד כה הכולל בין השאר : שיטות ייצור חכמות וידידותיות לסביבה, אמצעי תחבורה יעילים, טיפול רפואי מותאם אישית וחינוך נגיש.
טכנולוגיית ה-5G תוביל לשינוי בתוכניות עסקיות, תשפר את השירותים לציבור ותאפשר לתעשיות שלמות לחדש תהליכים ומוצרים. אבל כדי להשיג זאת, ישנה תעשייה חיונית אחת שצריכה לעבור שינוי לפני הכל – ספקי התקשורת עצמם.
מיליארד משתמשים עד סוף שנת 2022
דוח הניידות של אריקסון לשנת 2022 מציין שה-5G היא טכנולוגיית הסלולר שנפרסה הכי מהר בהיסטוריה, והכיסוי שלה ממשיך לצמוח במהירות. כך שמספר מנוי הסלולר שלה בשנת 2022 יעלה על מיליארד איש ברחבי העולם.
כדי לשמור על עלויות נמוכות ובמטרה להשיג את היעד להיות ראשונים בשוק, ספקי תקשורת רבים החלו את השימוש שלהם ב-5G באמצעות בניית ארכיטקטורה בלתי עצמאית (NSA - Non-Standalone Architecture ). לשם כך נעשה שימוש בציוד רדיו וספקטרום קיים של 4G LTE זאת לצורך תמיכה בשירותי 5G חדשים, גישה שאפשרה פריסה מהירה יותר. עם זאת, לגישה זו יש גם מגבלה מובנית: ההסתמכות על טכנולוגית הדור הקודם לא מאפשרת לנצל ולקבל את מגוון היכולות המשודרגות שספקי תקשורת יכולים לקבל ברשת 5G עצמאית.
היישומים החדשניים וההזדמנויות העסקיות שטכנולוגיה זו מאפשרת, תלויים בשיפור משמעותי במהירות העברת הנתונים, ביציבות,בחוסן, באבטחה ובמיקום – יתרונות שנשענים על רשת 5G עצמאית עם יכולות הליבה של 5G – וכן בהפעלת יכולות כמו פילוח רשת (End to end network slicing).
תמיכה במודלים עסקיים מתפתחים
בניגוד לרשת NSA, ה-5G Core היא רשת הליבה - התשתית האחראית ליצירת קישוריות אמינה ומאובטחת לרשת וגישה לשירותים, שנבנתה בבסיסה באמצעות טכנולוגיות שתוכננו במיוחד לתמוך בשירותי הדור הבא.
הבסיס של רשת סלולרית 5G הוא רשת ליבה אשר מעוצבת ומכוונת כולה לענן (Cloud Native), כלומר ייעודית לתשתית ענן, ובכך מבטיחה היענות וגמישות גבוהים בפריסה.
בעוד שגישה זו מהווה בסיס להשגת מלוא היתרונות של 5G, ישנם מספר חסמים עליהם נדרשים ספקי התקשורת להתגבר בכל הנוגע לפריסה. כיצד לעבור מטכנולוגיה סלולרית אחת לאחרת עם מינימום הפרעות? האם הטכנולוגיה יכולה להשתלב במערכות קיימות? מה נדרש כדי לשפר את מיומנות העובדים ולעדכן תהליכים?
הבנת הסביבה
כדי להבטיח מעבר חלק לרשת 5G Core עצמאית, חשוב תחילה להבין מהם השימושים בהם מעוניינים ספקי התקשורת. לדוגמה, ניתן להניח שיכולות מסוימות יידרשו רק באזורים גיאוגרפיים מסוימים, כגון אזורי תעשיה או שדות תעופה.
מכך ניתן להסיק שאין מודל אחד אופטימלי לפריסה. מעברים בין טכנולוגיות יכולים להשתנות בהתאם לתנאי השוק ולצרכים העסקיים. עם זאת קיימות מספר גישות נפוצות שיכולות לספק באופן עקבי את התוצאות הנדרשות.
Dual-Mode Core היא דרך יעילה להקל על פריסת רשת Core 5G חדשה, מכיוון שהיא מאפשרת דו-קיום יעיל עם רשת ה-4G. לדוגמה, ה- Dual-Mode 5G Core של אריקסון בנויה על ארכיטקטורה המבוססת ענן ומיקרו-שירותים, ומשלבת Evolved Packet Core (EPC) ופונקציות רשת של ה- 5G Core (5GC) החדשה לפלטפורמה משותפת מרובת-גישה התומכת ב-5G ובדורות קודמים.
ארכיטקטורת ענן מותאמת לצרכים היא קריטית. אריקסון מובילה זמן רב בתחום זה, ויצרה חמישה עקרונות עיצוב מרכזיים כדי לעזור לארגונים לנצל את מלוא היתרונות של טכנולוגיית Cloud-Native.
2 צפייה בגלריה
5G עד הקצה -השינוי בעולם הדיגיטלי
5G עד הקצה -השינוי בעולם הדיגיטלי
5G עד הקצה -השינוי בעולם הדיגיטלי
(אריקסון)
אולי החשוב ביותר מבין העקרונות הללו בכל הנוגע לאופטימיזציה של ארכיטקטורת הענן עבור 5G קשור לתיאום בין מערכות שונות ואוטומציה. פעילויות אוטומטיות ברשת, בשילוב עם מערכות מתואמות לשירות אוטומטי, מניבות יעילות עצומה עבור ספקי השירות. מהלך שיאפשר לספקי תקשורת להתמקד באופן בו תוטמע רשת ה-5G כדי לספק מענה לצרכים העסקיים של ארגונים או תעשיות ספציפיות, תוך אופטימיזציה של העלויות התפעוליות שלהם.
אבטחת חלק מהפעילות
שימושים חדשים ברשתות 5G, עם השהייה מועטה, מתאפשרים כיום ברשתות וטכנולוגיות מבוזרות יותר כמו חיתוך רשת (Network Slicing). חיתוך רשת פירושו שספקי שירות יכולים לפלח רשת אחת מקצה לקצה לפרוסות וירטואליות נפרדות, שכל אחת מספקת משאבים ויכולות ייעודיים ללקוח, בהתאם לצרכיו. חיתוך זה יאפשר חדשנות במודל העסקי ויהיה קריטי לפתיחת אפיקי הכנסה חדשים לספקי הסלולר, תוך ניצול שירותי ה-5G.
רשת סלולרית 5G מהווה הזדמנות לשיווק רכבים אוטונומיים
לדוגמא, תחום הרכב והמכוניות האוטונומיות המתפתח בימינו, מהווה הזדמנות ענקית עבור ספקי הסלולר. הדרישה לקישוריות סלולרית רציפה ואיכות שירות מעולה, משמעותה ששיווקם של כלי רכב אלה בשוק תהיה תלויה בקבלת נתח ייעודי של רשת סלולרית מספק תקשורת, אשר יעמוד בהסכם שירות (SLA - Service Level Agreement) עם יצרן הרכב.
2 צפייה בגלריה
רשת סלולרית 5G  מהווה הזדמנות לשיווק רכבים אוטונומיים
רשת סלולרית 5G  מהווה הזדמנות לשיווק רכבים אוטונומיים
רשת סלולרית 5G מהווה הזדמנות לשיווק רכבים אוטונומיים
(אריקסון)
ה- 5G יספק יכולות מסוג זה ויהווה יתרון למשימות הקריטיות, אותם מחפשים ספקי התקשורת. באמצעות גישה לשירותים אלה. לקוחות פרטיים ומוסדיים כאחד יראו יותר ויותר בספקי התקשורת שותף קריטי בשלב הבא של התפתחותם, במקום לראות בהם רק עוד ספק שירות. מלבד גישה לאפיקי הכנסה חדשים, ספקי התקשורת יכולים גם לצפות ש-5G יביא לרמות גבוהות יותר של שביעות רצון ונאמנות צרכנים.
כבר היום אריקסון עובדת עם ארגונים מובילים ברחבי העולם כדי להקל על המעבר לרשת 5G core עצמאית. באזורים מסוימים אנו כבר רואים כמה מותגים מתחילים ליהנות מהיתרונות.
שבירת מעגל הדורות
תעשיית התקשורת ברחבי העולם ניהלה בהצלחה את השלב הראשון והחשוב של השקת ה-5G, באמצעות פריסה רחבה של רשתות ומכשירים. כעת אנו נמצאים כבר בשלב הבא, בו התעשייה העולמית עוברת בהתמדה ל-5G עצמאי, עם רשת ליבה שתתמוך בה. כעת השלב להתבסס על הצלחות הראשוניות להרחיב ולהגדיל את טכנולוגיית ה-5G בקרב ספקי התקשורת, כדי שיממשו את הערך האמיתי של טכנולוגיית ה - 5G עבור החברה בכללותה, בעלי העסקים ועבור ספקי רשתות התקשורת בעצמם.
דבר אחד שלמדנו מ-4G הוא שהארגונים שהשיקו את הטכנולוגיה והשקיעו בפריסתה בשלב מוקדם, הם אלו אשר בסופו של דבר שמרו על נתח השוק הגדול ביותר. באופן דומה, ספקי התקשורת המובילים את המעבר לרשת 5G Core עצמאית, ימצאו את עצמם כמנצחים האמיתיים של עידן ה-5G, כשהם נמצאים במרכזה של תקופה מדהימה של מעבר בין טכנולוגיות, ומניעים חדשנות בתעשיות כדי לשנות מהיסוד את הדרך בה אנו צורכים ומספקים שירותי דיגיטל.
הם גם יהיו המפעילים הסלולריים שישברו את הנוסחה הישנה של הוצאות הון גבוהות לעומת תשואות נמוכות וישדרגו עצמם במעבר מספקי שירות פשוטים לשותפים אמיתיים בתהליך השינוי בעולם הדיגיטלי.