סגור
שורת הרווח דף כתבה חדש

בדרך לרכישת דירה חדשה? כך עדכון חוק המכר ישחק לטובתך

חוק המכר עודכן לאחרונה, וכעת הגיע הזמן להבין כיצד ממקסמים את העדכון בחוק לטובת מי שרוכש דירה חדשה בישראל. יוסי חסון, מייסד ומנכ"ל קבוצת מייטאון, מפרט על הנקודות שצריך לקחת בחשבון ועל האפשרויות להגברת הודאות ברכישת דירה


רגע לפני פיזור הכנסת, אושר תיקון בחוק המכר המצמיד את מחיר הדירה למדד התשומות בשיעור של עד 40% בלבד. יוסי חסון, מייסד ומנכ"ל קבוצת מייטאון, אומר כי התיקון נועד ליצירת סדר בא-נומליה שהיתה קיימת עד כה: חלק מהעלויות של היזם הן רכישת הקרקע, וחלק אחר הוא עלויות הביצוע.
עד לאחרונה, אומר חסון, על אף שעלות הקרקע כבר שולמה ולא עלתה עם הזמן, היזם גבה את ההצמדה על מלוא מחיר הנכס. בהתחדשות עירונית, לעומת זאת, אין מרכיב של קרקע, כך שכמעט כל הוצאות היזם קשורות לתשומות הבנייה- מה שמגדיל את הנטל על היזמים בתחום. עם זאת, חסון סבור כי היזמים יגלגלו את העלייה בעלויות הפרויקט אל הרוכשים וכי מחירי הדיור יעלו על פי ההערכה של היזם באשר לעלייה במדד התשומות. חסון מדגיש כי כל החוזים שנחתמו לפני ה-7.7, הדין לגביהם הוא החוק הישן.
מצידם של הרוכשים, חסון אומר כי מי שרוכש דירה צריך להבין שהמחירים עדיין צפויים לעלות, כל עוד ההיצע לא יעמוד בביקוש, ועל רקע חוסר היציבות השלטונית - כך שהמסקנה הוא שמי שחושב לקנות דירה צריך להזדרז. חסון מספר על פיילוט של קבוצת מייטאון, בו החברה הציעה לרוכשים לקבע את עליית המחיר בשיעור מסוים, ולבטל את ההצמדה למדד לחלוטין. לדבריו, הפיילוט היה פופולארי במיוחד, בעקבות הוודאות הגדולה יותר לגבי המחיר וגילום הריבית במחיר הדירה לצרכי משכנתא והקטנת ההון העצמי הנדרש.
בכל הנוגע לאיחורים, אומר חסון כי המחוקק קבע הנחיה הוגנת - באיחור של עד חודש אחד, היזם מקבל 'גרייס'. החל מהחודש השני, עליו לכסות על הוצאות שכר הדירה באופן הדרגתי- החל מ-100% משכר הדירה ועד 150%. מהן הנקודות שהרוכשים חייבים לקחת בחשבון בכל הנודע להצמדה למדד התשומות? הצטרפו אלינו.