סגור
שורת הרווח דף כתבה חדש

איך מונעים ניגודי עניינים מצד עורכי דין בפרויקטים של התחדשות עירונית?

הרשות להתחדשות עירונית פרסמה לאחרונה טיוטת מסמך הנוגעת להתנהלות עורכי דין, אשר עוררה שוב את המחלוקת מול ועדת האתיקה של לשכת עורכי הדין באשר לזהות הגוף שיתווה את ההתנהלות הראויה מול עורכי דין בתחום. מהו ניגוד העניינים סביב ייצוג עורכי דין בהתחדשות עירונית? וכיצד ניתן למנוע זאת? עו"ד ארנון יהב, שותף מנהל, חברת עורכי דין יהב ושות' עם כל התשובות


טיוטת מסמך שפרסמה לאחרונה הרשות להתחדשות עירונית הציתה מחדש את המחלוקת בין ועדת האתיקה של לשכת עורכי הדין לבין הרשות הממשלתית, באשר לשאלה הגדולה – מי יכול להנחות את הציבור בנוגע להתנהלות עם עורכי דין? עו"ד ארנון יהב, שותף מנהל, חברת עורכי דין יהב ושות' מתמחה בייצוג דיירים בהתחדשות עירונית, אומר כי ועדת האתיקה סבורה כי זה התחום שלה וכי הרשות להתחדשות עירונית צריכה להפנות למסמכים שלה בנושא.
באשר לשאלה על ניגוד העניינים במצבים בהם עורכי דין מייצגים יזמים ודיירים גם יחד, אומר עו"ד יהב כי יש זליגה אדירה בתחום וכי אפשר להימנע מכך. במקרה תיאורטי אותו מתאר עו"ד יהב, העו"ד עלול להימנע מייצוג הולם של דיירים בפרויקט אחד, רק משום שהוא ממתין לתשלום מייצוג היזם בפרויקט אחר.
הפתרון, לדבריו, הוא שהדיירים ייקחו מראש עורך דין שמייצג דיירים בלבד והיזם ייקח משרד שמייצג רק יזמים. גילוי נאות בתחילת הפרויקט אינו מספיק, משום שהוא מטיל על הדיירים את האחריות להמשיך לשאול ולוודא במהלך שנות הפרויקט כי עורך הדין לא התחיל לייצג את היזם בפרויקט אחר. מצד עורך הדין, לא הגיוני שהוא ידווח למאות ואלפי דיירים בכל שינוי. עו"ד יהב אומר כי מדובר במהלך נכון על הנייר אך קשה ליישום ואף מסוכן.
מה ממליץ עו"ד יהב בכל הנוגע לבחירת עורך דין לייצוג דיירים בפרויקט, כדי לוודא התנהלות תקינה? הצטרפו אלינו לדיון המלא.