סגור

מנהלים את תיק ההשקעות שלכם בבנק ומשלמים עמלות גבוהות? כנראה שזאת הסיבה

זה כבר לא סוד שעמלות המסחר בבנקים גבוהות בעד מאות אחוזים מעמלות בתי ההשקעות שמציעים שירותי מסחר עצמאי. מדוע אם כך רוב הלקוחות עדיין מנהלים תיק השקעות בבנק ומוותרים על חסכון של אלפי שקלים בחודש? לדברי עמית גוריון, סמנכ"ל מסחר עצמאי ב-IBI TRADE הסיבות נובעות בעיקר מחסמים פסיכולוגיים

בשנים האחרונות ובמיוחד מאז הקורונה שפקדה אותנו, יותר ויותר משקיעים עוברים להשקיע בבורסה באופן עצמאי דרך חברי בורסה שאינם בנקים, אולם הרוב המכריע של כ-85% מכלל משקי הבית עדיין מבצעים את המסחר דרך הבנק. זאת למרות העמלות הגבוהות שגובים מהם, הזמינות המוגבלת של הבנקאי בשעות המסחר, ומערכות מסחר לא בהכרח ידידותיות.
לעומת הבנקים, קיימים בישראל מספר לא גדול של חברי בורסה שמעניקים שירותי מסחר עצמאי ומציעים עמלות אטרקטיביות, שירות אנושי זמין ונגיש ומערכות מסחר חדשניות וכל זאת לצד בטחון שהנכסים מוחזקים בחבר בורסה ותיק ומפוקח.
2 צפייה בגלריה
עמית גוריון, מנהל פעילות מסחר עצמאי ב-IBI
עמית גוריון, מנהל פעילות מסחר עצמאי ב-IBI
עמית גוריון, סמנכ"ל מסחר עצמאי ב-IBI TRADE
(אילן בשור)
עמלות מסחר נמוכות בהרבה מאלו שגובה הבנק
נתחיל מהסוף – מסחר דרך בית השקעות יכול לסייע לכם לחסוך הרבה מאד כסף לעומת מסחר דרך הבנק. פערי עמלות המסחר שגובים הבנקים גבוהים בעשרות ולעיתים מאות אחוזים מאלו שגובים חברי הבורסה שאינם בנקים. מדובר בפער אדיר וכמעט בלתי נתפס, כפי שמתאר עמית גוריון סמנכ"ל מסחר עצמאי ב-IBI TRADE : "הבנקים מנצלים. היה לי מקרה של לקוח שניהל במשך שנים תיק השקעות של מיליוני שקלים באחד הבנקים הגדולים בארץ. יום אחד, לאחר שרכש כמות יפה של מניות פייסבוק, גילה לתדהמתו שהבנק גבה ממנו על הפעולה הבסיסית הזו עמלה של לא פחות מ-1,400 דולר. לאחר שהתקשר ונזף בנציגי הסניף הסכימו להפחית לו את העמלה ל-700 דולר "בלבד" וגם זאת - באופן חד פעמי, לפנים משורת הדין וכן הלאה. לבסוף, החליט אותו לקוח להעביר את תיק ההשקעות ל-IBI כאשר על אותה פעולה בדיוק שביצע, גבינו ממנו 7.5 דולרים בלבד. בסופו של דבר, עמלות נמוכות מסייעות להשיג תשואה גבוהה יותר על התיק".
בעזרת מחשבון העמלות שפרסמה הבורסה לפני כמה שנים, כל משקיע יכול להשוות ולראות איזה גוף גובה איזו עמלה והיכן הוא יכול לחסוך כסף על עמלות מסחר. משקיעים יכולים לחסוך אלפי שקלים בשנה על עמלות, כשבעלי תיק גדול עשויים לחסוך עד עשרות אלפי שקלים בשנה. פערים משמעותיים מתגלים גם כשמדובר בהמרות מט"ח כפי שמסביר גוריון "כידוע - השוק בארה"ב מרכז את מירב העניין כיום. נושא המרות המט"ח משקל לדולר וחזרה, לא ממש נמצא במודעות של האדם הממוצע. לקוחות שטורחים לבדוק מה מתרחש בחשבון הבנק שלהם, עלולים לגלות שהבנק גובה מהם בין 1% ל-2% מכל המרה בעוד שב- IBI אנו גובים על המרת מט"ח 0.5% בלבד".
זמינות גבוהה יותר על פני יותר שעות פעילות בהשוואה לבנקים
מי שאי פעם ניסה לטלפן לבנק בערב או ביום שישי - בשעות בהן מתקיים מסחר בארה"ב- יודע שלהשיג מענה אנושי זה בגדר משימה בלתי אפשרית. זאת מאחר והבנקים בישראל עובדים בשעות שלא תמיד חופפות לשעות המסחר בארה"ב. אין דבר מתסכל יותר מלהמתין על הקו ולא לקבל את הסיוע שנדרש לך בדיוק באותו רגע. ב-IBI לעומת זאת, ישנו מענה מהיר של נציג שירות ומסחר בכל זמן בו מתקיים מסחר בישראל או בארה"ב, גם בימי שישי בערב ובחגים. "יש בנק שמתגאה בפרסומיו שהוא מתחייב לחזרה של נציג תוך שעה. אצלנו פשוט עונים לטלפון. בממוצע, תוך פחות מדקה" אומר גוריון.
"אנשים בוודאי זוכרים שבתקופת הקורונה מערך השירות של חלק מהבנקים היה על סף קריסה, ולקוחות - כולל לקוחות פרימיום - לא קיבלו מענה גם לאחר מספר ימים. ב-IBI זמן המענה עומד על ממוצע של כ-50 שניות, ועונה לך בן אדם . לא בוט או מערכת קולית. זה קריטי במיוחד בתקופות סוערות יש לנו חדר מסחר עם נציגים שיושבים על מערכת המסחר ומוכנים לסייע בכל שאלה או פעולה, לכל סוג לקוח, ללא קשר לכמה כסף יש לו בתיק".
בבנקים הכסף יותר בטוח?
אחד החסמים הפסיכולוגיים שעדיין משפיעים על משקיעים הוא החשש לנייד את תיק ההשקעת מהבנק הישן והמוכר לבית השקעות. עבור רבים מהם הבנק מסמל יציבות, סדר ותחושה שהכסף יושב במקום בטוח, לצד חשבון העובר ושב וחסכונות למיניהם.
אולם המציאות מלמדת שבתי השקעות שהם חברי בורסה בטוחים בדיוק כמו הבנקים בישראל. מדובר לרוב בגופים וותיקים וציבוריים בעלי שווי שוק של מאות מיליונים ולעיתים מיליארדי שקלים המתנהלים בצורה מסודרת ומפוקחת. על כך מבהיר גוריון "כל חברי הבורסה מפוקחים בצורה אדוקה ע"י הבורסה לניירות ערך והרשות לניירות ערך. בין שלל הביקורות והרגולציות החלות עלינו, אנו מחויבים כמובן להחזיק את כספי הלקוחות בנפרד מכספי החברה, בחשבון בנק ייעודי, כך שהסיכוי שחלילה יקרה משהו לנכסי הלקוח שואף לאפס""
ב-IBI הנגישות לכספים זהה לזו שבחשבון הבנק וכמובן שניתן למשוך כסף בכל עת ובהתאם לצרכי הלקוח. ומה לגבי ניוד התיק מהבנק לבית ההשקעות? מדובר במהלך שמתבצע אונליין באפס מאמץ. "לקוחות שעוברים אלינו יכולים פשוט להעביר את כל נכסי התיק, עם העלות המקורית וללא אירוע מס. בניגוד למה שחלק נוטים לחשוב, אין שום צורך למכור את כל התיק בבנק ולקנות אותו מחדש בחבר הבורסה. לאחר פתיחת החשבון אין גם כל חובה להשקיע מיד ולגמרי לגיטימי להישאר עם מזומן או מט"ח בלבד. הלקוחות יכולים להמתין ולבחור מתי מתאים להם להתחיל להשקיע. זה הכסף שלהם והבחירה שלהם, אין שום מחויבות כזו או אחרת. כשירגישו בנוח ובטוחים, כל מערך השירות והמסחר של IBI זמינים יעמוד לרשותם בכל עת".
2 צפייה בגלריה
כל הסיבות להעביר את תיק ההשקעות שלכם מהבנק לבית השקעות
כל הסיבות להעביר את תיק ההשקעות שלכם מהבנק לבית השקעות
כל הסיבות להעביר את תיק ההשקעות שלכם מהבנק לבית השקעות
(istock)
מערכות המסחר של הבנקים אינן מתקדמות כמו של חברי הבורסה
רבים מהמשקיעים החדשים שייכים לדור מתקדם טכנולוגית ומעדיפים להשתמש בפלטפורמות מסחר חדשניות. הם יעדיפו לעבור למערכות מסחר דיגיטליות מתקדמות, נוחות ושקופות. מערכת שכזאת היא IBI SMART שפותחה על ידי צוות מתכנתים שפועל ממש מתוך חדר המסחר של IBI, שחי ונושם את עולם ההשקעות ובעיקר קשוב לפידבקים של הלקוחות. האפליקציה מאפשרת לכל אחת ואחד לנהל את תיק ההשקעות בקלות, תוך שימוש בפיצ'רים מודרניים לניתוח והבנת שוק ההון.
"העולם התקדם, אם פעם ברוקר היה נחשב אוטוריטה סמכותית שהחזיקה באופן בלעדי במידע על שוק ההון, היום ישנו שפע של ידע שזמין לכל אחד ואחת ברשתות", מסכם גוריון. "הכלים המתקדמים ש-IBI SMART מספקת לסוחרים מאפשרים להם ליהנות משליטה מלאה בתיק בכל שעה ומכל מקום".
אוריינות פיננסית כמפתח לחופש ושגשוג כלכלי
אוריינות פיננסית נתפסת כאחד המקצועות החשובים שיכולים לסייע בקבלת החלטות צרכניות נבונות, לאפשר רווחה גבוהה ולתרום לחוסן הכלכלי־חברתי שלנו. אולם בעוד שמדינות רבות משקיעות משאבים ומשלבות בתוכנית החינוכית לימודים פיננסיים, ישראל נותרת מאחור. על פי דו"ח מרכז המחקר והמידע של הכנסת משנת 2021 רק כ-8,000 תלמידים בישראל (כחצי אחוז) לומדים חינוך פיננסי, בעוד שלא קיים גורם ממשלתי לטיפול בנושא וטרם גובשה תוכנית לימודים סדירה מטעם משרד החינוך.
גוריון טוען כי הבסיס להנחה המוטעית של משקיעים להשאיר את תיק ההשקעות בידי הבנק הוא חוסר השכלה פיננסית: "לצערי בישראל אין אוריינות פיננסית מפותחת. בארה"ב לדוגמה מקובל שסבא מעניק לנכדו או נכדתו מניות של דיסני או נטפליקס לכבוד יום ההולדת ה-16 שלהם. בישראל, לעומת זאת, חלק מהאוכלוסייה עדיין חושבת שבורסה היא סוג של קזינו, וששוק ההון הוא מורכב וקשה להבנה - מצב שצריך להשתנות, גם על ידי הקניית חינוך פיננסי כבר מגיל צעיר. לטובת לקוחות IBI אנו מציעים קורסי מבוא חינמיים במסחר ומגוון וובינרים מרתקים עם מנהל המסחר שלנו המשמשים מקור מצוין להרחבת הידע בשוק ההון."
משקיעים וסוחרים שנמאס להם לשלם עמלות מופרכות על מסחר בבנקים, מוזמנים לנייד בקלות את תיק ההשקעות לחבר בורסה שאינו בנק ולהתחיל להנות מעמלות אטרקטיביות, שירות לקוחות שחופף לשעות המסחר בבורסה בישראל ואפליקציית מסחר מתקדמת, פשוטה ונוחה.
האמור לעיל אינו מהווה יעוץ/שיווק השקעות ו/או תחליף לשיווק השקעות ו/או ייעוץ מס המתחשב בנתונים והצרכים המיוחדים של כל אדם ו/או הצעה לרכישת ניירות ערך. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין לראות באמור לעיל התחייבות IBI להשגת תשואה כלשהי. ההצטרפות ל-IBI SMART ו/או ל-IBI TRADE כפופה לתנאי החברה, ביניהם, הפקדת נכסים פיננסים ו/או מזומן בשווי מינימלי של 20,000 ש"ח.
המידע האמור הינו מידע מקצועי מסייע בלבד ואין לראות בו כמידע עובדתי או כמידע שלם וממצה של כל ההיבטים הכרוכים בניירות הערך ו/או בנכסים הפיננסים המוזכרים בו ולכן אין לקבל על סמך מידע זה בלבד החלטות השקעה כלשהן. אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או חוות דעת בקשר עם המוצרים ו/או השירותים המוצעים על ידי קבוצת IBI ו/או מוצרים ושירותים אחרים המוזכרים בו. האמור לעיל אינו מהווה עמדה בנוגע לכדאיות השקעה כלשהי, אינו מהווה תחליף לשיקול דעתו הפרטני של כל אדם בהתחשב בסיכויים ובסיכונים הטמונים בכל השקעה ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין לראות במידע האמור כעובדתי או כמידע שלם וממצה ואין לקבל החלטות השקעה כלשהן בהסתמך עליו בלבד. ההתראות ו/או המידע באפליקציה מסופקים, בין היתר, על ידי צדדי ג', החברה אינה אחראית לתוכנם ו/או לנכונותם ו/או לעדכניותם ו/או למהימנותם ו/או למידת התאמתם לצרכי המשתמש. חיסכון העמלות הינו ביחס לבנקים המוכרים בישראל וחושב לפי מחשבון העמלות של הבורסה בהתאם להיקף הנכסים בחשבון. קבוצת IBI לא תהיה אחראית כלפי כל אדם או תאגיד לכל נזק שעלול להיגרם לו כתוצאה משימוש בפרסום זה או הסתמכות עליו. אין באינפורמציה הניתנת לעיל משום הבטחת תשואה כלשהי. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו – עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. אשראי לצורך פעילות בניירות ערך יינתן בכפוף לאישור החברה - אי עמידה בפירעון ההלוואה עלול לגרור חיוב בריבית פיגורים והליכי הוצאה לפועל.