סגור

עסקים בעד שינוי חברתי: מקדמים תעסוקה בהייטק בקרב אוכלוסיות מודרות ביניהן, נשים נפגעות אלימות במשפחה

יותר חברות הייטק מכירות היום בערך הכלכלי והחברתי של גיוון תעסוקתי ומשלבות עובדות ועובדים מכל גווני החברה הישראלית. על מנת להביא לשינוי משמעותי בתחום נדרשות שותפויות רב מגזריות המבטאות את כלל צרכי החברה והמשק.

הון אנושי מגוון מייצר חדשנות טכנולוגית ומהווה מפתח לצמיחה כלכלית
גיוון תעסוקתי מעסיק היום חלק ניכר מן הארגונים וחברות ההייטק והוכח כי הוא תורם משמעותית לפעילות הכלכלית של המשק, מסייע לפתור מחסור בכוח אדם איכותי ומייצר מנוע להגברת חדשנות. לפי דו"ח מקינזי משנת 2019 לחברות הנמצאות ברבעון העליון מבחינת הגיוון האתני שבהן, יש סיכוי גבוה ב-35% להגיע לתשואה מעל החציון בענף בו הן פועלות. גיוון תעסוקתי אף תורם לשיפור בתרבות ארגונית ומעלה את תדמית ומוניטין החברות, שמתורגמים בשפה של היום לשגשוג עסקי. אפילו דורשי העבודה בעצמם מייחסים היום חשיבות לגיוון כוח האדם בארגון בו הם באים לעבוד.
אך אידיאולוגיה לחוד ומציאות לחוד. גיוון תעסוקתי או ליתר דיוק העדרו הולך יד ביד עם אחד האתגרים הבוערים בישראל: צמצום הפערים החברתיים-כלכליים. הפערים בולטים במיוחד בשוק העבודה בענף ההייטק – מעל 50% מחברות ההייטק ממוקמות בתל-אביב כשרק 9% מהחברות ממוקמות בפריפריה. מכלל המועסקים בהייטק רק 3% גרים בפריפריה, כששיעור העובדים החרדים בהייטק עומד על 3.3% והעובדים הערבים בהייטק 2.3% בלבד. גם מצב המוביליות החברתית אינו מעודד - רק 22% מהילדים ילידי הארץ שהוריהם ברבעון התחתון יצליחו להגיע לרבעון העליון מבחינה סוציו-אקונומית, סיכוי שהולך וקטן בקרב יוצאי ברית המועצות, יוצאי אתיופיה, חרדים וערבים.
3 צפייה בגלריה
הון אנושי מגוון מייצר חדשנות טכנולוגית ומהווה מפתח לצמיחה כלכלית
הון אנושי מגוון מייצר חדשנות טכנולוגית ומהווה מפתח לצמיחה כלכלית
הון אנושי מגוון מייצר חדשנות טכנולוגית ומהווה מפתח לצמיחה כלכלית
(shutterstock Natalie Magic)
לכל אדם הזכות להתקדם ולהצליח בחיים ללא קשר למקום ממנו הגיע
אוכלוסיות מהפריפריה או מאוכלוסיות מודרות כמעט שאינן מגיעות להייטק לא בגלל חוסר אינטליגנציה או חוסר מוטיבציה חלילה, אלא בעיקר בגלל פערי השכלה, העדר הכשרה מתאימה וקושי כלכלי לממן הכשרות וקורסים מקצועיים. לאלו מתווספת תפישה שגויה שהון אנושי איכותי מתגורר אך ורק בערי המרכז בישראל, דבר לא נכון בעליל. למעשה, בפריפריה ובאוכלוסיות פגועות קיים כוח אנושי עוצמתי ואינטלקטואלי שאינו מנוצל דיו, בין אם זה ילד שנולד באופקים או ברהט לתוך תנאים סוציו-אקונומיים קשים, או אישה שעזבה תא משפחתי אלים ופתחה דף חדש בחייה – לכולם מגיעה הזדמנות אמיתית להשתלב בעולם התעסוקה וההייטק.
נכון להיום, בהעדר תוכנית אסטרטגית מוגדרת מצד הממשלה לצמצום פערים חברתיים-כלכליים, נדרשת פעולה משולבת של הממשלה עם גופי חברה אזרחית ומגזר עסקי להובלת מהלכים לקידום הזדמנויות שוות בחברה הישראלית. קרן רש"י יוזמת ומנהלת תוכניות בשותפות עם רשויות מקומיות, משרדי ממשלה, יחידות מובחרות בצה"ל, חברות עסקיות וארגונים שונים. ההקשבה לצרכים העולים מן השטח והחשיבה על פתרונות ארוכי טווח הולידו מעל 140 פרויקטים ב-170 ערים וישובים ברחבי הארץ, הכוללים הכשרות מקצועיות טכנולוגיות, קידום תעסוקה באוכלוסיות מודרות ועוד.
ב אחת התכניות המבטאות תפישה זו של הנגשת הזדמנויות תוך שילוב כוחות בינמגזרי היא תכנית "בדרכה" יוזמה חדשנית פרי שותפות של קרן רש"י , Google , משרד הרווחה והביטחון החברתי ועמותת בוגרי 8200. התוכנית מעודדת נשים נפגעות אלימות במשפחה להשתתף בקורסים והכשרות טכנולוגיות שונות כמו: דאטה אנליסט, ניהול רשתות ועוד, על מנת לשלבן בתפקידים איכותיים בתעשיית ההייטק, ולסייע להן להשיג עצמאות כלכלית.
3 צפייה בגלריה
נועה אלפנט
נועה אלפנט
נועה אלפנט
(צילום: טלי רצקר)
נועה אלפנט לפלר, דירקטור מדיניות ציבורית וקשרי ממשל Google ישראל: "הכרזנו על השקעה של 25 מיליון דולר למטרת גיוון כוח האדם בהייטק בישראל - מדובר באתגר מורכב שהתמודדות אתו מצריכה שיתוף פעולה בין הסקטור הפרטי, המגזר השלישי והממשלה. תכנית 'בדרכה' היא דוגמה לשיתוף פעולה כזה, באמצעות התכנית נשים רבות רוכשות כלים והכשרה שיסייעו להן לפתח קריירה בתעשיית ההייטק. אנו גאים בתכנית 'בדרכה' במיוחד משום שהיא מחברת בין סוגיות שעומדות על סדר היום הציבורי: מאבק באלימות במשפחה דרך העצמה כלכלית של נשים שיצאו מזוגיות אלימה וגיוון תעשיית הייטק כך שתכלול את כל החברה הישראלית."
תכנית פורצת דרך לשילוב נשים נפגעות אלימות במשפחה בענף ההייטק
לתכנית "בדרכה" מגיעות בעיקר נשים המטופלות במרכזים למניעה וטיפול באלימות במשפחה בקהילה, או כאלה השוהות במקלטים ובדירות מעבר. בנוסף, מופנות נשים המלוות בידי עמותות שמפעילות תכניות רלוונטיות כגון עמותת רוח נשית ותכנית דף חדש של עמותת בעצמי. מדובר כאמור בקורסי הכשרה טכנולוגיים שונים כגון: data analyst, ניהול רשתות ועוד, הפועלים במתכונת היברידית וכוללים בנוסף להכשרה המקצועית גם שלב של מכינה - חיזוק אנגלית טכנית, יישומי מחשב וכמובן הכנה לתעסוקה, רכישה וחיזוק מיומנויות נדרשות להשתלבות בתעשיית ההיי טק. לצד ההכשרה המקצועית, מקבלות הנשים מעטפת וליווי אישי וקבוצתי שמטרתה הסרת חסמים אישיים ומשפחתיים, כך שיוכלו להשתתף ולקחת חלק בתהליך מאתגר זה. לאחר שהנשים עברו את שלבי המכינה וההכשרה המקצועית, הן מתחילות את שלב ההשמה - ליווי בחיפוש, איתור וקבלה למקום עבודה שתואם את היכולות האישיות והמקצועיות שלהן, בין השאר באמצעות מנטורית מהתעשייה שמסייעת ביצירת חיבורים ומלווה אותה בשלבים השונים. עם ההשמה במקום העבודה החדש, מתאפשרת למשתתפות עצמאות כלכלית ואופק תעסוקתי להתחלה חדשה בחייהן.
ל' בשנות ה-30 לחייה, שהתחנכה במגזר החרדי, עלתה לארץ מדרום אמריקה, התחתנה והפכה לאמא בגיל צעיר מאד. גם כשעבדה שמעה מבן זוגה שהיא לא טובה ושעיסוקה אינו נחשב באמת עבודה ולכן נשארה להיות עקרת בית, לאחר תקופה לא קלה החליטה לעשות צעד אמיץ ולעזוב את בעלה, ומאז נאלצה להתמודד עם מציאות בה נדרש ממנה לפרנס את עצמה וילדיה. אל תכנית "בדרכה" הצטרפה בהמלצת העובדת הסוציאלית שלה וסיימה אותה בהצלחה. "הרבה נשים שחוות אלימות מרגישות שהן לא מסוגלות ליותר, כי זה מה שהן שומעות ומאמינות בזה. בתוכנית שמעתי פעם ראשונה שאני יכולה ושאני טובה, זה קול שלא שמעתי אף פעם. קיבלתי ידע וכלים לחיים שיעזרו לי להתקדם, והיום אני בתהליך השמה וגם לומדת לעבוד עם פלטפורמת לינקדאין. זה צעד כלכלי משמעותי ומדהים שיכול לשנות את אורח החיים שלי בתור אם חד הורית, ואני בטוחה שאצליח".
ת' בשנות ה-40 לחייה, אם לשני ילדים, הייתה נשואה 11 שנים עם בן זוג שלא אפשר לה לעבוד מחוץ לבית תוך שהיא סובלת מאלימות מילולית וכלכלית. לאחר שהתגרשה חיה תקופה על קצבת ביטוח לאומי וחסכונות שהולכים ואוזלים, עד שהחליטה להצטרף לתכנית "בדרכה" כחלק מהצעד לעבר עצמאות כלכלית. "סיימתי קורס ניתוח נתונים והכשרה כדאטה אנליסט, ואני מרגישה שאני סוף סוף מתחילה לממש את עצמי. אמנם בתור אישה שחוותה אלימות אני מגיעה לשוק העבודה עם פחות בטחון מנשים אחרות, אך חשוב לי שיראו שיש המון נשים איכותיות שיכולות להצליח ושהשמים הם לא הגבול בשבילן, רק צריך שמעסיקים יפתחו את הראש ויתנו הזדמנות שווה לנשים כאלו בתעשייה. היום אני מגיעה עם המון מוטיבציה ורצון להישאר במקום עבודה יציב שיביא לי בטחון תעסוקתי ופרנסה עבור ילדיי."
מעסיקים המעוניינים בחיבור לנשים המוזכרות בכתבה המוכשרות כדאטה אנליסטיות וטרם מצאו עבודה, כמו כן השמות לנשים נוספות שיוכשרו בקורסים כגון ניהול רשתות +CS מוזמנים לפנות ל - uniqeworkprogram@gmail.com
החברות המובילות מעודדות הזדמנויות תעסוקה שוות בחברה הישראלית
3 צפייה בגלריה
מיכל כהן, מנכ"לית קרן רש"י
מיכל כהן, מנכ"לית קרן רש"י
מיכל כהן, מנכ"לית קרן רש"י
(צילום: ניב אהרונסון)
מיכל כהן, מנכ"לית קרן רש"י וחברה בוועדה להון אנושי בהייטק, לשעבר מנכ"לית משרד החינוך מדגישה כי עולם התעסוקה ושילוב בשוק העבודה לא רק שיוכל לסייע לחברה ולפרט, אלא לכלכלה כולה. כהן מזמינה מעסיקים וחברות מובילות להצטרף לשינוי מפת התעסוקה בישראל "מטרת התוכנית להסיר את החסם של העדר עצמאות כלכלית, ובעזרת הכשרה וליווי נכון, לסייע לנשים להתחיל חיים חדשים עם הכשרה מלאה בתפקידים בעלי אופק תעסוקתי ותנאי שכר המאפשרים מחיה בכבוד. אני קוראת לחברות נוספות לחבור אלינו ולפעול לשינוי התעסוקה בחברה בישראל".
השמה איכותית ככלי להשגת עצמאות כלכלית
סיגל מורן, מנכ"לית משרד הרווחה והביטחון החברתי: "נשים רבות נשארות בסביבה אלימה בין היתר בעקבות קשיים כלכליים והעדר עצמאות. משרד הרווחה והביטחון החברתי לא רק פועל לסייע לנשים לצאת ממעגל האלימות, אלא גם מסייע לנפגעות לרכוש כלים שיעזרו להן להתמודד ולהתמיד בחיים עצמאיים. השגת עצמאות כלכלית באמצעות שילובן בשוק העבודה ובמיוחד בעולם ההייטק, שהוא אחד הענפים המובילים בכלכלה הישראלית, היא דרך יוצאת דופן ופורצת גבולות״.