סגור
כדאי להכיר

"כי מעפר אתה ואל עפר תשוב"

חברת "שחקים" מציעה תהליך של קרמציה, בדרך אחרת - בתהליך מכובד, בליווי היקרים במהלך התהליך עם טקס משמעותי ואישי. לסיום תוכלו לקבל את יקירכם בכד, כאפר לפיזור או כעץ בחזרה אל הטבע. העתיד של הקבורה המודרנית כבר כאן והוא ירוק מתמיד.

בכל פעם כשאני עולה לירושלים, המראה המקבל את פני, של עמוס קברים הגולשים סביב ונוגסים עוד בהר, או כשאני נוסעת לאורך כביש חמש ולאורך בית העלמין ירקון מלווה אותי צל בנייני קבורהן, אני חושבת לעצמי שבטח במבט מלמעלה נראה שאנחנו חיים בקרב מיתנו, ובקצב הזה, לא יישאר מקום לחיים. משטחי האבן מכלים כל חלקה טובה על פני הארץ.
4 צפייה בגלריה
קבורת האפר בתוך מיכל לעץ. ניתן להפוך את טבעת העץ למצבה.
קבורת האפר בתוך מיכל לעץ. ניתן להפוך את טבעת העץ למצבה.
קבורת האפר בתוך מיכל לעץ. ניתן להפוך את טבעת העץ למצבה.
(צילום: אורן לוי)
זה לא סוד, שעתודות הקרקע במדינה מוגבלות ביותר, והקבורה כפי שהיא נהוגה היום היא בעייתית. בהיותה מצמצמת אזורי מחיה, עתודות ירוקות, שטחי חקלאות וכל זה בלי לציין בכלל את האפקט של אין ספור גופות הנטמנים במשך שנים על האדמה וכיצד הם מחלחלים ומזהמים את מי התהום. מספר המתים הולך וגדל והוא אין סופי.
כולם מודעים לבעיית שטחי הקבורה, ובתי קברות כבר החלו לבנות בקומות, אלא שגם זה לא פתרון, אם עד כה הקרקע נחסמה, בקרוב גם קו הרקיע שלנו יוסתר משלדי מגדלי מתנו.
הפתרון הירוק, האלגנטי והאישי ביותר הוא שריפת גופות. קרימציה, או אופרה בעברית, הוא תהליך ידוע ומוכר בעולם ואף לא זר ליהדות. שריפה נחשבה ל"קבורת מלכים", ויש עדויות בתנ"ך לקבורה בשריפה, למשל שאול המלך.
מה אומר החוק לגבי שריפת גופות?
בעוד ההלכה מתנגדת לשריפת גופות והחברה קדישא משתדלת לשמור על מונופול בכל הקשור לקבורה יהודית, בית המשפט מכיר ומכבד את זכותו של אדם לסיים את חייו כרצונו, ולפיכך מאשר שריפת מתים. לאדם יש את חופש הבחירה כיצד יובא למנוחות, ואם הוא מבקש בצוואתו להישרף, ניתן לעשות זאת, כמו גם אם זו בקשת המשפחה לאחר מותו.
והיה והחלטתם כי אתם מעוניינים בשריפה עבורכם או עבור יקירכם, ב"שחקים" מטפלים בכל ההליך, מרגע הפטירה, בהתנהלות מול הרשויות, הפקת תעודה והאישורים הנדרשים. כך שאין חשש לוגיסטי או חוקי אחר.
זאת ועוד, במקרה שיש צורך בהטסת גופה לחו"ל, הדרך הקלה, הזולה ופשוטה לעשות זאת היא על ידי שריפת הגופה והעברתה כאפר.
4 צפייה בגלריה
חדר ליווי ופרידה
חדר ליווי ופרידה
חדר ליווי ופרידה
(צילום: אורן לוי)
"שחקים" מחבקים את החיים שלצד המת
אחת הבעיות שמטרידות משפחות המעוניינות באופרה, הוא החשש שמא התהליך לא יכבד את המת. בשל החשש מפני התנכלויות הכבשן ובתי המשרפות מוסתרים. ועל פי רוב המשפחה לא לוקחת חלק בתהליך אלא רק מקבלת את האפר בסופו של דבר. ב"שחקים" הבינו את הצורך של המשפחה להיות נוכחים ברגע השריפה עצמה והם מאפשרים להיפרד ולקחת חלק בתהליך.
היה לי הכבוד, לקחת חלק בתהליך שכזה שערכה חברת "שחקים", ולשמחתי הופתעתי לטובה.
אומנם הצוות של שחקים נהג בחשאיות, מובנת נוכח הנסיבות, כדי לשמור על המקום והאבלים מהתנכלות. אך מרגע שהגענו, נחשף בפניי מקום נעים, צוות קשוב, עם אולם המתנה מעוצב ופינת ישיבה נעימה בחוץ. בטרקלין מעוצב, שכלל פסנתר ומטבחון, יכולים בני המשפחה והיקרים לשבת יחד באינטימיות, להיפרד על פי רצונם ובהתאם לטקס המתאים להם.
מתוך חלל האבלים אפשר להשקיף מחלון בו רואים את הכבשן, בני המשפחה הקרובה מזהים את המת, ונשארים עדים ומלווים את כל התהליך שמתבצע בצורה שקטה, אלגנטית ומלאת הוד והדר, שכבודו של המת נשמר בכל עת.
רק קרובי הנפטר נוכחים, אין משפחות נוספות במקביל. המקום כולו עומד לרשות האבלים וכל תשומת הלב מופנית אליהם. בתהליך שנמשך קרוב לשעתיים, ניתן לערוך טקס, לסעוד, לשתות וללוות את המת כרצונכם. בניגון, בהספד ועוד.
מזמן לא נכחתי בפרידה יפה יותר, אישית ועוטפת יותר מהליווי ש"שחקים" מאפשרים.
4 צפייה בגלריה
תליונים המכילים זיכרון.
תליונים המכילים זיכרון.
תליונים המכילים זיכרון.
(צילום: אורן לוי)
"שחקים" כי השמיים הם הגבול
במהלך שריפת הגופה בה נכחתי, גיליתי כי חברת "שחקים" מחלוצות התחום בארץ, מורכבת משותפים ששמו לעצמם למטרה להשאיר עולם ירוק וטוב יותר לילדנו ולהנציח את השורשים שלנו באופן מכבד. הם בעלי ניסיון עצום וממשיכים ללמוד ולהתפתח ולהביא את החידושים בתחום מהעולם. כך שהם יכולים להציע מגוון אפשרויות ודרכים מקוריות להיפרד מהנפטר. החל מהאפשרות ללוות בתהליך השריפה ולערוך אירוע פרידה כרצונכם במקום. בהמשך, את האפר ניתן לקבל במספר אופנים, כדי שתוכלו לבחור כיצד מתאים לכם ביותר לשמר את זכר הנפטר.
כדי אפר – האופציה המוכרת והידועה לכולנו, מסרטים ומסורות בחו"ל. בסיום תהליך האופרה, מקבלת המשפחה את האפר בכד מעוצב. ב"שחקים" מציעים מגוון רחב של כדים שונים, לבחירתכם, ניתן אף לחרוט את שם הנפטר, או כל מה שתבקשו על הכד.
כדים קטנים – אופציה מרגשת נוספת היא מספר כדים אחידים וזהים בהם מתחלק האפר וכך אפשר שכל אחד מהילדים יוכל לקבל לחזקתו חלק מהאפר.
פיזור האפר – ישנה גם אריזה זמנית בה תוכלו לקבל ת האפר ולפזר אותו בטבע במקום בר משמעות לנפטר. ולערוך טקס פרידה אינטימי ואישי משל עצמכם.
תכשיט – ניתן לקחת חלק מהאפר ולהטמיע אותו בתוך תליון, כך שהנפטר יישאר קרוב לליבכם ותוכלו לשאת חלק ממנו אתכם לכל אשר תפנו.
קבורה בעץ או עציץ – ישנה אפשרות לשלב את האפר בתוך צמח, וכך הנפטר ממשיך להיות נוכח בחיי היקרים לו בלב ובאופן גשמי יותר כעץ. אותו תוכלו לשתול בחצר עם טבעת זיכרון והנצחה, לשבת על ספסל מתחת לעץ ולהתייחד עם יקירכם. זה פתרון ירוק, מעשי ואסתטי ושמחזק קרבה.
בחייהם ובמותם לא נפרדו – אם רוצים להיטמן לצד בן או בת זוג, ולא ניתן לרכוש עוד חלקת קבר בסמוך יש שלל אפשרויות שיתנו פתרון הולם לאחר שריפה, כגון, נטיעת עץ מאפר בן או בת הזוג בסמוך לקבר. או במקרה של הורים שכולים למשל, המבקשים כי חלק מאפרם יוטמן לצד קברו של הבן או הבת.
ניתן כמובן לשלב בין כמה אפשרויות, או להשתמש באפר ולשלב אותו ביצירת אומנות שתיצרו, או כל דרך אחרת שתיתן משמעות אישית וייחודית לאדם שהיה ולקשר המיוחד לכם.
4 צפייה בגלריה
שחקים
שחקים
שחקים
(צילום: אורן לוי)
"שחקים" הבחירה הירוקה
אחד מאבני היסוד של חברת "שחקים" והמניע לפעילותה היה החזון הירוק, כזו, החברה דוגלת בשקיפות מלאה ומאפשרת גישת המשפחות למקום.
השימוש בכבשן מודרני ומבוקר, המבטיח את השריפה המתקדמת ביותר ללא שום זיהום אוויר ובסביבה מוקפדת ונקיה.
כחלק מהמגמה הירוקה, מקימים בימים אלה ב"שחקים" בוסתן שיהווה מעין בית קברות אלטרנטיבי, אלא שבמקום גושי בטון, הוא יציע גן זיכרון נעים. כך, ישולב אפר הנפטרים בעצים צעירים שישתלו בשטח הגן, עם כתובת זיכרון לכל נפטר. ובמקום להגיע לבית הקברות להתייחד עם זכר הנפטר, תוכלו להגיע לגן, לעמוד ליד העץ של יקירכם ולבקר אותו בכל פעם שתחשקו בכך. בסביבה ירוקה, פסטורלית ועל הדרך נרוויח כולנו ריאה ירוקה.
ליווי אישי וצמוד
ב"שחקים" מודעים היטב לכך שמדובר ברגעים קשים עבור בני המשפחה, לכן הם עושים הכל כדי שהתהליך יהיה פשוט וקל, החל מאיסוף המת, אחסונו בקירור עד לשעת השריפה, התנהלות מול הרשויות, הנפקת תעודת פטירה ועוד. אם מדובר בהטסת האפר אזי אישור מהקונסוליה והתנהלות מול הגורמים הרלבנטיים. הצוות המיומן והרגיש של "שחקים" ידון אתכם באיזה אופן תרצו להיפרד מיקרכם, וידאגו לארגון הטקס כדי שיהיה אירוע מכובד כרצונכם.
אפילו על נרות הנשמה חשבו פה, ויצרו נרות מיוחדים, ירוקים שמיוצרים על ידי מוגבלים ויש בהם תרומה לקהילה. יש מספר קבורות אלטרנטיביות בישראל למי שלא חפץ או לא יכול להיקבר בקבורה הלכתית. "שחקים" מציעים דרך ידידותית לסביבה, למשפחת הנפטר ולכיס.
הנצח יכול להיות מלא בצמיחה ולבלוב חדשים.
"שחקים" מנוחה אלטרנטיבית בע"מ, 072-3316365 .