סגור
נשים ופיננסים דף כתבה

"לא רוצות שימליצו לנו לשתות פחות כוסות קפה ולוותר על וולט"

מור יוגב, מנהלת השיווק, ורחלי בינדמן, מנהלת התקשורת והרגולציה של ONE ZERO - הבנק הדיגיטלי החדש, מסבירות איך הסיפור של הבנק קשור לנהגים פרטיים ול-Waze, ולמה הן לא חושבת שחינוך פיננסי לבדו הוא פתרון לעצמאות כלכלית של נשים

תחשבי שנייה שיכולת לקבל נהג פרטי שמסיע אותך ממקום למקום, VIP. במקום להשתגע בפקקים, את יושבת וקוראת ספר או משלימה משימות בעבודה. מה שאנחנו רוצים להביא לבנקאות זה בדיוק את זה", ככה מסבירה לי מור יוגב, מנהלת השיווק של ONE ZERO – הבנק הדיגיטלי החדש שבשליטת פרופ' אמנון שעשוע שמוביל את חזון הרכב האוטונומי, בנק שנמצא בימים אלו בתקופת הרצה – את הבשורה והחזון של הבנק.
אחרי למעלה מ-43 שנה שלא קם בנק חדש בישראל, בתחילת 2022 קיבל הבנק רישיון של קבע מבנק ישראל, הוא מצרף בימים אלו עוד ועוד לקוחות לגרסת הבטא שלו במטרה להשיק לציבור הרחב במחצית השנייה של 2022 ולהציע אלטרנטיבה, שתתחרה בחמש הקבוצות הבנקאיות הפועלות בישראל המחזיקות ב-98% משוק הבנקאות.
2 צפייה בגלריה
יוגב:"רובנו לא כל כך טובים בלנהל את הסף שלנו".
יוגב:"רובנו לא כל כך טובים בלנהל את הסף שלנו".
יוגב:"רובנו לא כל כך טובים בלנהל את הכסף שלנו".
(צילום:אייל טואג)
את חייבת להסביר לי מה הקשר בין נהג פרטי לבנק.
יוגב: "האמת שזה מאוד פשוט, נקביל את זה לנהיגה, לא משנה כמה רמזורים שמים וכמה מעברי חציה ואכיפה – לצערנו משנה לשנה יש יותר תאונות דרכים. כשמנסים להבין למה זה קורה מגלים שיותר מ-90% מהתאונות נגרמות בגלל גורם אנושי. פרופ' אמנון שעשוע, מייסד מוביליאיי פותר בדיוק את הבעיה הזו באמצעות רכב אוטונומי, שייסע במקומנו וייתן לנו חופש מלנהוג. בכל מה שקשור לכסף, המצב דומה, 50% ממשקי הבית בישראל במינוס לפחות אחת לשנה, אבל הנתון המפתיע פה הוא שיותר מ-50% מהם לא אמורים להיות. לנהל כסף זה מסובך. העיסוק בכסף מכניס אנשים ללחץ, הוא אחת הסיבות המרכזיות לגירושים, אנחנו בחוסר ודאות תמידי, איך נסגור את החודש, איך נביא הון עצמי לקנות בית, מי בכלל מדבר על לפרוש בכבוד. ההכנסות שלהם גדולות מההוצאות. רובנו לא כל כך טובים בלנהל את הכסף שלנו. והאמת? לרובנו אין את הזמן או החשק".
ואיך פותרים את הכאב הזה?
רחלי בינדמן, מנהלת התקשורת והרגולציה של הבנק: "היום, רק מעטים ועשירים יכולים להרשות לעצמם נהג פרטי שיסיע אותם ממקום למקום. בזכות טכנולוגיה אפשר לפתור את בעיית תאונות הדרכים ולהציע 'נהג פרטי' לכולם. היום רק מעטים ועשירים מגיעים לקומה השלישית של הבנק ונהנים מבנקאים פרטיים שמנהלים עבורם את הכסף, בזכות טכנולוגיה, נוכל להציע שירותי ניהול כסף כאלה לכל משק בית בישראל. מנהלי כספים אישיים שעוברים לכך כל יום על החשבון, מזהים כל דבר חריג או הזדמנות, מעדכנים ובאישור מטפלים עבורך, ממש כמו לעשירים".
אתן אומרות שאנחנו לא טובים בלנהל כסף אבל הפתרון שלכן הוא לתת למישהו לנהל עבורנו. למה לא לקחת שליטה, ללמוד, לנהל את הכסף בעצמנו, כמו שצריך, פשוט לוותר?
בינדמן: "בתור מי שהייתה במשך הרבה שנים כתבת פיננסים, אני מאוד בעד חינוך פיננסי ובעד להבין בכסף. אבל גם אני מעבירה את החסכונות שלי למנהלי השקעות שמתמקצעים בזה. צריך רגע לגעת בנקודה הזו: האם הנשים שלומדות פיננסים עושות את זה כי זה כיף להן? נחמד להן למלא הוצאות בדוח אקסל? או שפשוט הן מבינות שאין להן ברירה. הן רוצות למקסם את הכסף שלהן אף אחד לא עושה את זה כרגע עבורן. אז הנה, אנחנו באים לעשות את זה. עבורן. כמובן, שמי שבאמת אוהבת ונהנית לנהל את הכסף שלה יכולה להמשיך לעשות זאת, זה נפלא, ממש כמו מי שירצה להמשיך לנהוג בשביל הכיף".
2 צפייה בגלריה
בינדמן:"אנשים לא נהנים להשוות הלוואות או לעבוד על החיובים בכרטיס אשראי".
בינדמן:"אנשים לא נהנים להשוות הלוואות או לעבוד על החיובים בכרטיס אשראי".
בינדמן:"אנשים לא נהנים להשוות הלוואות או לעבוד על החיובים בכרטיס אשראי".
(צילום:אייל טואג)
אתן מציגות מסר שנוגד את התפיסה המקובלת היום, שמעודדת חינוך פיננסי כבר בגיל בית ספר. איך מתקשרים ומשווקים את זה?
יוגב: "אחד הדברים הבולטים שאנחנו מרגישים משיחות שלנו עם לקוחות זה שבכל מה שקשור לכסף, הם מרגישים לבד. 'הגופים הפיננסיים, שולחים לי מילון מושגים, מה זה פריים ומה זו ריבית עוגן ומזמינים אותי ביום חמישי בערב לבוא לקורס על ניהול משק בית, שבו ממליצים לי לקנות פחות קפה בחוץ ולהזמין פחות דרך וולט, אבל אני נהנית לקנות קפה וכיף לי להזמין דרך וולט וביום חמישי אני מעדיפה לצאת עם בן הזוג שלי. זה מעבר מ'עשה זאת בעצמך' ל'נעשה זאת עבורך'. זה עושה לי הרבה יותר שכל מלחשב כמה הוצאתי על קפה בחודש".
בינדמן: "בסוף השאלה עוסקת בביטחון ובאמון. אני לא חושבת שיש ספק בכלל שאנשים היו שמחים שיורידו להם את העיסוק בכסף מהראש, שינהלו להם את התזרים, יעזרו להם לצאת מהמינוס, לחסוך, להשקיע. אנשים לא נהנים להשוות הלוואות או לעבור על החיובים בכרטיס אשראי, זה לא פאן. אבל יש בעיה של אמון. האם אני סומך על גוף עסקי שינהל עבורי את הכסף. וכאן חובת ההוכחה עלינו. זה הערך שאנחנו מביאים, זה הבידול שלנו, אנחנו נגבה כסף עבור השירות הזה. ויש לנו כאן אתגר שיווקי. אני מאמינה שברגע שאנשים יתנסו וישתפו, זו תהיה הפרסומת הכי טובה. זה מזכיר לי שסיפרו לי איך Waze צברה תאוצה בישראל. זה קרה מפה לאוזן, אנשים התנסו וסיפרו לחברים שלהם, 'וואו את לא מאמינה, פתאום אני לא צריכה לדאוג לפנות בפנייה הלא נכונה, אפליקציה הראתה לי את הדרך'".