סגור

מטרנה וער"ן בשיתוף פעולה ייחודי: תמיכה רגשית להורים לאחר לידה

מטרנה ועמותת ער"ן משתפות פעולה ומפעילות שירות תמיכה רגשית להורים לאחר לידה. מוקד התמיכה של ער"ן וחברת מטרנה פעיל 24 שעות ביממה וזמין בטלפון, צ'אט ובוואטסאפ.

לידה נחשבת לאחד מהאירועים המרגשים ביותר בחייו של כל הורה, אך לצד ההתרגשות הרבה רבים מההורים חווים עומס רגשי ותנודות דרמטיות בין רגשות שמחה ואושר לבין דאגה, בלבול, וחרדה. על פי נתוני משרד הבריאות בישראל, כ–10%-15% מהנשים חוות דיכאון לאחר הלידה. מעבר לנתון זה, ידוע כי המעבר להורות אינו פשוט והורים רבים נתקלים בקשיים רגשיים בשלבי ההורות הראשונים ונזקקים לייעוץ מקצועי ותמיכה רגשית.
על פי נתוני עמותת ער"ן, בשנה החולפת התקבלו יותר מ-15,000 פניות בנושאים הקשורים להורות, ולפי מיפוי הפניות ניתן להסיק כי הורים בתקופה שלאחר לידה חווים קשיים רגשיים משמעותיים, והם זקוקים לתמיכה רגשית ואוזן קשבת.
מטרנה וער"ן משלבות ידיים
מטרנה מפעילה מרכז מתקדם לייעוץ תזונתי המסייע להורים רבים לקבל מענה בנושאים כמו הנקה, תזונת תינוקות ועוד. מדי יום, נציגות מרכז הייעוץ התזונתי של מטרנה מטפלות במאות פניות, ובשיחות רבות עולה הצורך של ההורים לקבל תמיכה רגשית מעבר לייעוץ הנדרש עבורם בנושאי תזונה והנקה.
2 צפייה בגלריה
מטרנה פוגשת את ההורים מדי יום, לכן חזון החברה הוא לספק ידע, ייעוץ ותמיכה בתחומים החשובים ביותר עבור אימהות ואבות לאחר לידה
מטרנה פוגשת את ההורים מדי יום, לכן חזון החברה הוא לספק ידע, ייעוץ ותמיכה בתחומים החשובים ביותר עבור אימהות ואבות לאחר לידה
מטרנה פוגשת את ההורים מדי יום, לכן חזון החברה הוא לספק ידע, ייעוץ ותמיכה בתחומים החשובים ביותר עבור אימהות ואבות לאחר לידה
(shutterstock)
בחברת מטרנה למדו את הנתונים ומיפו את הצרכים השונים של ההורים הטריים, ובהמשך נרקם שיתוף הפעולה עם עמותת ער"ן שבמרכזו ההחלטה להקים שירות ראשון מסוגו בישראל המעניק תמיכה רגשית להורים הטריים אחרי לידה, כאשר השירות מיועד לאימהות ואבות כאחד.
העומס הרגשי סביב תהליך הלידה, בעיקר כאשר מדובר בלידה ראשונה, הוא כמעט חלק בלתי נפרד מחוויית ההורות של האימהות והאבות הצעירים. אחד מכלי העזר המוכחים ביותר להתמודדות עם המצב במטרה להקל על התחושות המורכבות הוא שיתוף התחושות ושיחה, ללא שיפוטיות וביקורת, בפתיחות מלאה ובדיסקרטיות.
שירות התמיכה הרגשית של ער"ן בשיתוף עם מטרנה זמין 24 שעות ביממה, בטלפון 9061*, או באמצעות אתר האינטרנט של עמותת ער"ן. יש אפשרות לנהל שיחות בהתכתבות ובדיסקרטיות מלאה באמצעות הצ'אט באתר, בוואטסאפ, ב-SMS ובדואר אלקטרוני.
לעמותת ער"ן שירות מתנדבים שמציע עזרה ראשונה נפשית בטלפון ובאינטרנט לכלל הציבור הישראלי על כל מגזריו, באופן אנונימי ובזמינות מיידית, 24 שעות ביממה. העמותה הוקמה בשנת 1971 ומתנדביה הם נשים וגברים מרקע מקצועי מגוון ולכולם אוזן קשובה ונכונות לסייע לכל מצוקה של הנפש. המתנדבים עוברים תהליכי מיון קפדניים והכשרה ממושכת לעזרה נפשית בטלפון או באינטרנט. לער"ן מעל ל-1,600 מתנדבים ב-17 סניפים בארץ ובעולם.
2 צפייה בגלריה
מוקד התמיכה הרגשית של מטרנה וער"ן זמין להורים 24 שעות ביממה
מוקד התמיכה הרגשית של מטרנה וער"ן זמין להורים 24 שעות ביממה
מוקד התמיכה הרגשית של מטרנה וער"ן זמין להורים 24 שעות ביממה
(באדיבות מטרנה)
כיצד מתנהלת שיחה במוקד ער"ן?
  • השיחות אנונימיות, מתנדבי ער"ן יראו רק את הפרטים שתרצו למסור.
  • בתחילת השיחה תוכלו לבחור שם או כינוי שילווה אתכם במהלך כל השיחה.
  • האתר, השיחות, הדואר האלקטרוני והצ'אט מאובטחים כולם, ולא נעשה שום שימוש בתוכן השיחה למעט שיפור השירות והכשרת מתנדבים.
  • עמותת ער"ן שומרת על אנונימיות המתנדבים ולכן לא ימסרו פרטים אישיים לרבות שעות וימי התנדבות.
  • בשיחות וואטסאפ מופיע מספר הנייד ולכן אין אנונימיות מוחלטת, אך הנציגים לא רואים את תמונת הפרופיל או השם שלכם ואנחנו מחויבים לשמור על הסודיות והפרטיות שלכם.
  • בסיום השיחה מתקיים סקר קצר בו ניתן לרשום מסר אישי למתנדב/ת.
על דיכאון במהלך ההריון
את המושג "דיכאון לאחר לידה" כולם מכירים, הגורם המרכזי לתופעה זו טמון בשינויים במערכת ההורמונלית שמשתנה באופן קיצוני לאחר הלידה. בדומה לכך, חשופות נשים הריוניות לדיכאון וחרדות גם במהלך ההריון.
כיצד ניתן לזהות דיכאון במהלך הריון?
  • קושי לתפקד ביומיום
  • חוסר הצלחה להתמודד עם רגשות שליליים
  • החרפה של תסמיני דיכאון
  • מחושים וכאבים פיזיים מעבר למקובל באופן שמשבש את ההתמודדות עם תקופת ההריון
  • שינויים מהותיים בהרגלי השינה והאוכל כגון חוסר שינה, חוסר תיאבון ועייפות כרונית מעבר למקובל בתקופת ההריון
  • מחשבות שליליות פסימיות
  • ריחוק מבן הזוג ומעגלים חברתיים
  • דימוי גוף ירוד באופן קיצוני
  • דאגה וחרדה קיצונית מבדיקות רפואיות/ בדיקות העובר ותוצאותיהן
במידה ותופעות אלו (אחת או כמה מהן) מופיעות בדרגות חומרה שונות, יש להתייעץ עם איש מקצוע, או להצטרף למפגש קבוצת תמיכה המגובה באנשי המקצוע המתאימים.
יש להדגיש כי הריון הוא לא רק תקופה שמחה, מותר לתת מקום גם לתחושות שליליות, מכאובים וכן חששות וחרדות. החברה הסובבת אותנו לעיתים אינה סובלנית מספיק באשר לאלו ש"מעיזות" לבטא תחושות אלו במהלך ההיריון ולכן פנייה לקבלת תמיכה היא צעד נכון וחשוב. הריון מסמל תקופת מעבר משמעותית ביותר בעבור היולדת, בתהליך זה עולות מחשבות רבות ודאגות מפני העתיד, דאגה לגבי האני העצמי והפחד מביטולו לאור הלידה הקרובה ואף ספקות ופחדים באשר ליכולת העצמית והזוגית להתמודד עם התינוק שבקרוב מצטרף למשפחה. קבוצות תמיכה ואנשי מקצוע בתחום הפסיכולוגיה הם הכתובת לביטוי רגשות מסוג זה, על מנת לזכות בהקלה וסיוע בתקופת מעבר זו.
דיכאון לאחר לידה
המושג דיכאון לאחר לידה מתאר למעשה אוסף של תחושות ותופעות רגשיות שעלולות להתפתח בתקופה שלאחר הלידה. אנשי המקצוע בתחום עושים הפרדה בין המונחים "דכדוך לאחר לידה" לבין דכאון לאחר לידה. הדכדוך מתייחס לעצבות קלה וחולפת אותה עשויות לחוש נשים לאחר לידה במהלך עשרת הימים הראשונים שלאחר הלידה הנגרמת בעיקר בשל שינויים הרומונליים חדים ועשויה להתבטא ב- רגישות יתר, בכי, תנודות במצב הרוח, ירידה בתיאבון וקושי בשינה. שיא התופעה קורה בעיקר ביום השלישי והחמישי לאחר הלידה וברוב המקרים, לאחר מכן התופעה חולפת ומתפוגגת בהדרגה.
דיכאון לאחר לידה, פוגע כאמור ב-10%-15% אחוזים מהיולדות. דיכאון זה הנו משמעותי ועמוק יותר ובדרך כלל מתפתח 6-4 שבועות לאחר מועד הלידה בשלב מאוחר יותר. להבדיל מדכדוך קל וזמני, דיכאון לאחר לידה לא חולף ואף עשוי להחריף ולכן מצריך טיפול ע"י אנשי מקצוע.
דיכאון לאחר לידה – תסמינים:
  • חוסר עניין בפעילויות שהסבו הנאה בעבר
  • עצב עמוק
  • קשיי ריכוז
  • רגשות אשם ותחושות חוסר יכולת להתמודד עם המצב החדש
  • עייפות קשה, הפרעות בשינה, הפרעות אכילה וכאבים לא מוסברים
  • חרדה ותחושת מלכוד, תחושת כישלון
  • ירידה בשגרת הטיפול העצמי
  • מחשבות פסימיות ואף מחשבות על מוות
  • דימוי עצמי נמוך
  • קושי ביצירת חיבור עם התינוק
הסיבות לדיכאון לאחר לידה
ישנם מספר גורמים ידועים לדיכאון לאחר לידה, המובהקים שבהם הם השינויים ההורמונליים שמשפיעים ישירות על המצב הנפשי, השינוי החד באורח החיים, העומס והתשישות הכרוכים בטיפול בתינוק ואוסף המטלות הכרוכות בתהליך, לצד הציפיות הגבוהות של המשפחה והחברה כלפי האם.
דיכאון לאחר לידה עלול להתעורר בקרב כל אישה ללא הבדל גיל, דת, רמת השכלה או רמת הכנסה, הריון ראשון או הריון חוזר. גורמים מגבירי סיכון הם היסטוריה משפחתית של דיכאון, חוסר בתמיכה נפשית ואף מצוקה כלכלית וקשיים בזוגיות.
כאשר המצב אינו משתפר בחלוף כשבועיים, מומלץ מאוד לפנות לטיפול אנשי מקצוע, אפשר להעזר ברופא המשפחה בשלב ראשון, שעשוי להפנות לגורם המתאים.
לא רק נשים, גם האבות הטריים עלולים לפתח תסמינים של דיכאון לאחר לידה. השינוי החד באורח החיים, העומס, הדאגה לרך הנולד, הפוקוס של האם שעובר אל התינוק וחוסר השינה משפיעים גם על גברים שעלולים להתמודד עם התופעה. הנתונים מספרים על 8%-10% מהאבות כסובלים מתופעות של דיכאון לאחר לידה, אם כי אלו מגיעים בדרך כלל בהדרגה ובשלבים מאוחרים יותר לאחר הלידה עצמה.
כיצד מתמודדים?
ישנן שיטות שונות ומגוונות לטיפול בדיכאון לאחר לידה, המקובלות ביותר הן פסיכותרפיה, טיפול קוגניטיבי וטיפול תרופתי. טיפולים אלו מותאמים באופן אישי על ידי אנשי המקצוע על פי הצרכים של כל אישה ואישה. השלב הראשון הוא להיות מודעים לתהליך שעובר על הגוף והנפש ובהמשך שיחה ושיתוף שיובילו לאחר מכן להערכה מקצועית וטיפול ומכאן להתמודדות טובה יותר, והקלה.
מטרנה למען ההורים
חברת מטרנה הוקמה בקיבוץ מעברות בשנת 1981, והיא החברה היחידה שמייצרת תרכובות מזון לתינוקות בתוך מדינת ישראל. החברה מעסיקה כ-120 עובדים ונמצאת בבעלותה של חברת אסם המהווה כיום חלק מקבוצת נסטלה הבינלאומית. חברת נסטלה מהווה את חוד החנית במוצרי מזון התינוקות בעולם ומובילה בחדשנות ובמחקרים בנושא, כמובן שאלו מיושמים גם במוצרי מטרנה.
מטרנה מלווה את ההורים הצעירים בישראל מזה עשרות שנים, ולצד פיתוח מוצרים איכותיים לתזונת תינוקות, למקרים שבהם ההנקה אינה אפשרית, החברה מספקת שירותים נלווים להורים הצעירים ובהם מרכז לייעוץ תזונתי.
כחברה מובילה בתחום תזונת התינוקות, מטרנה פוגשת את ההורים הצעירים מדי יום, לכן חזון החברה הוא לספק ידע, ייעוץ ותמיכה בתחומים החשובים ביותר עבור אימהות ואבות לאחר לידה. כדי ליצור אקלים מכיל ותומך ועל מנת להעצים את ההורים אחרי לידה – הוחלט בחברת מטרנה על שיתוף הפעולה עם עמותת ער"ן, וכלל ציבור ההורים בישראל מוזמן לפנות למוקד ולקבל עזרה ראשונית נפשית ותמיכה רגשית, ללא עלות, בכל זמן ובכל מקום.
שירות התמיכה של מטרנה וער"ן זמין עבור אימהות ואבות אחרי לידה 24 שעות מסביב לשעון בטלפון: 9061* או באתר האינטרנט של עמותת ער"ן בצ'אט, וואטסאפ, דואר אלקטרוני ומסרונים. השירות ניתן על ידי צוות המתנדבים של ער"ן באופן אנונימי ובחינם ומיועד לכלל אוכלוסיית ההורים בישראל.
ענבל אמסלם, מנהלת מחלקת שיווק וקשרי קהילה בער"ן:
"מדובר ביוזמה ראשונה מסוגה בעולמות ההורות, שרלוונטית למאות אלפי אימהות ואבות בישראל ואנו שואפים להנגיש אותה כבר מחדרי הלידה ודרך כל ההוויה המשפחתית. לצד השירותים הרפואיים והקהילתיים הקיימים כיום, יש חשיבות גבוהה ביותר במתן סיוע רגשי ייעודי, זמין ואנונימי להורים, תוך מתן מרחב ומקום לכל התחושות והרגשות איתן מתמודדים ההורים בזמן ההיריון ולאחריו בעת הרחבת התא המשפחתי".
ד"ר שירי דניאלס, המנהלת המקצועית הארצית של ער"ן:
"במקרים שונים תחושת המצוקה מתרחשת בסמוך ללידה ולעתים היא מתפתחת רק כעבור תקופה. מצוקה רגשית בעקבות לידה היא תופעה שכיחה ולא מוגבלת בהכרח ללידה ראשונה. בעוד שכולנו גדלנו על הנרטיב "ילדים זה שמחה", המציאות של המעבר להורות היא תהליך מורכב. הורים מוצאים את עצמם לא פעם בסערה רגשית של התרגשות ושמחה לצד דאגה וחרדה. העומס גדול, השינה מועטה ותחושת האחריות על הרך הנולד היא חדשה וחזקה ומלווה לרוב בחרדה. במקרים רבים הקשיים החדשים מלווים בתחושות של בושה, אשמה ואף בדידות שלא מאפשרות להורים לשוחח על רגשותיהם באופן פתוח וללא חשש מביקורת ומשיפוטיות. הורים יכולים לתפקד בצורה מעולה אך עדיין לחוש במקביל מצוקה לא פשוטה. לא תמיד הסביבה וגם לא הם עצמם מודעים למצבם ולעובדה שניתן לשפר מאד את הרגשתם. בשיחת ער"ן אנונימית וזמינה, יוכלו אימהות ואבות אחרי לידה, לקבל תמיכה ולגיטימציה לרגשותיהם, תוך הכלה והקשבה, יחד עם אסטרטגיות הרגעה במצבי חרדה".
יעל דוד, מנהלת שיווק תמ"ל מטרנה:
"חברת מטרנה מלווה את רוב ההורים בישראל כבר מעל ל-40 שנה ולצד פתרונות תזונתיים מתקדמים במקרים בהם הנקה אינה מתאפשרת, אנחנו רואים עצמנו מחויבים לעטוף את ההורים בישראל גם בתמיכה, ליווי ומידע במגוון התחומים הרלוונטיים להם. הצורך בתמיכה והכלה רגשית מוכר וברור לנו הן מניסיון אישי והן כחלק מהמפגש שלנו עם הורים מדי יום. השאיפה של מטרנה היא ליצור אקלים תומך, מכיל ומקבל שמעצים את האימהות והאבות ומנרמל את תחושותיהם. אנחנו גאים על ההזדמנות המשותפת עם ער"ן לקדם שירות תמיכה רגשית להורים לאחר לידה שייתן מענה גם בפן הרגשי-נפשי. שיתוף הפעולה עם עמותת ער"ן, הגוף המוביל בישראל להגשת עזרה ראשונה נפשית, מאפשר מענה לכלל ההורים בישראל, מענה אנונימי, אובייקטיבי, מכיל וניטרלי, 24 שעות ביממה ובאופן מותאם לצרכיהם הייחודיים".
עוד אודות מטרנה: