סגור

בלוריאל ישראל, איזון הוא לא יעד תדמיתי אלא מנוע צמיחה

שיעור הנשים הגבוה בהנהלה הבכירה ובהנהלת הביניים בלוריאל ישראל הוא תוצאה של תפיסה אסטרטגית עמוקה ומכוונת, שמקדמת גיוון והכלה בכל היבטי הפעילות. ליבי אנגל-קזס, סמנכ”לית משאבי האנוש של החברה, מסבירה כיצד מייצרים איזון מגדרי הלכה למעשה – ולא פחות חשוב, כיצד הוא מתורגם ליתרון עסקי וחברתי 

ביום אחד במרכז הלוגיסטי של לוריאל ישראל, אישה עם אפוד זוהר עולה על מלגזה – ובמטה החברה, סביב שולחן ההנהלה, יושבות נשים כמעט במחצית מהכיסאות. שתי הסצנות האלו ממחישות את תמונת המצב בחברה שבה גיוון אינו יעד עתידי – הוא מציאות יומיומית.
בלוריאל ישראל גיוון תעסוקתי אינו סיסמה - אלא חלק אינטגרלי מהאסטרטגיה הארגונית. כך למשל, מחלקת משאבי האנוש, תחום שנתפס מסורתית כנשי, כוללת בין השאר שני גברים, אמא לשלושה, סבתא ועובדת צעירה ורווקה.
הדוגמאות הללו אינן מקריות. בלוריאל פועלים באופן אקטיבי ומתמשך ליצירת סביבת עבודה מגוונת באמת. כתוצאה מכך, נשים מהוות 45% מההנהלה הבכירה ו־60% מהנהלת הביניים. בכלל החברה, 60% הן נשים.
3 צפייה בגלריה
לוריאל ישראל
לוריאל ישראל
(מימין לשמאל): אריאלה יערי, אלי שגיב, אתי עמיעד, ליבי אנגל-קזס, ערן יסעור
(צילום: רוני איילבאום)
בזכות נתונים אלו הוענק לחברה אות ההצטיינות WM Platinum - המוענק לארגונים שהגיעו להישגים משמעותיים באיזון בדרגי הניהול. עם קבלת האות הצטרפה לוריאל ישראל לקהילת WM, הפועלת למיקסום הפוטנציאל העסקי באמצעות איזון בין נשים וגברים בעמדות מפתח.
3 צפייה בגלריה
ליבי אנגל-קזס, סמנכ”לית משאבי האנוש של לוריאל ישראל
ליבי אנגל-קזס, סמנכ”לית משאבי האנוש של לוריאל ישראל
ליבי אנגל-קזס, סמנכ”לית משאבי האנוש של לוריאל ישראל
(צילום: איציק קנטי)
"גיוון נוצר מהחלטות יומיומיות"
ליבי אנגל-קזס, סמנכ”לית משאבי האנוש של לוריאל ישראל, מדגישה כי האיזון בלוריאל הוא פועל יוצא של תפיסה אסטרטגית גלובלית, המיושמת בישראל על ידי המנכ”ל אלי שגיב: “כחברה בינלאומית הפועלת ביותר מ־150 מדינות ופונה לקהלים מגוונים שמייצגים מודלים שונים של יופי, לוריאל מחויבת לקדם ערכי שוויון, גיוון והכלה עבור כל בעלי העניין שלנו – עובדים, צרכנים, ספקים וקהילות”.
עם צוותים שמורכבים מ־168 לאומים, חברת הביוטי המובילה בעולם שואפת, לדבריה, “להביא ביוטי לכל אחת ואחד, בכל מקום ובכל זמן. הצרכניות והצרכנים שלנו מגיעים מאוכלוסיות, מגדרים, זהויות ורקעים שונים, ובגילאים מגוונים. כדי לתת לכולם מוצרים איכותיים ושירות מעולה – אנחנו חייבים לשקף את המגוון הזה גם פנימה, בתוך הארגון”.
אבל איזון מגדרי, היא מדגישה, לא נוצר מעצמו: “כדי להגיע לייצוג מאוזן אנחנו פועלים באופן אקטיבי ומתמיד, ובוחנים את עצמנו לכל אורך הדרך. גיוון לא נוצר רק מהצהרות – אלא מאוסף של החלטות קטנות, מדויקות, שחוזרות על עצמן יום אחרי יום”.
איך זה בא לידי ביטוי בפועל?
“זה מתחיל כבר בשלב הגיוס. יש לנו תוכניות דגל שמבטיחות גיוון כבר בנקודת הכניסה לארגון – כמו תוכנית הצעירים שנותנת הזדמנויות קריירה בתחילת הדרך, ותוכנית Brandstorm שפותחת דלת לקריירה גלובלית ולוקלית לסטודנטיות וסטודנטים מצטיינים. בתוך התוכניות האלו אנחנו מקפידים באופן שיטתי על ייצוג מגוון, תוך עבודה ישירה מול אוניברסיטאות, ימי זרקור, ירידי תעסוקה ועוד.
“האיזון הזה ממשיך גם לתוך מערכי ההכשרה המקומיים והגלובליים שלנו. כשהגיוון מתחיל בגיוס ונמשך בהכשרה – הוא גם מטפס באופן טבעי במעלה סולם הדרגות ומייצר איזון בדרגי הניהול.
“אנחנו לא מסתפקים בייצוג – אלא מקפידים גם על שוויון מלא בשכר עבור אותו תפקיד, ניסיון ומיומנויות. יש לנו מערכת גלובלית ומודלים למדידה ובקרה, כי חשוב לנו להוביל את העיקרון הזה הלכה למעשה".
אנגל-קזס מסבירה, כי החברה פועלת גם כדי לאזן בין חיים אישיים לעבודה: "נשים מקבלות באופן גורף שבועיים נוספים לחופשת הלידה, וגברים זכאים לשישה שבועות חופשת לידה – לא במקום בנות זוגן. גם במהלך חופשת הלידה, העלאות שכר וקידומים אינם נפגעים. רק לאחרונה ישבתי עם עובדת שחוזרת מחופשת לידה. במקום לדבר איתה על ‘חזרה לשגרה’, דיברנו על התפקיד הבא שלה. זה אולי נשמע טבעי – אבל במציאות שלנו זה עדיין לא מובן מאליו”.
תרבות ארגונית, לא פרויקט נקודתי
“גיוון והכלה אינם מובנים מאליהם", מוסיפה אנגל-קזס. "ולכן הם מוטמעים אצלנו כחלק מהתרבות הארגונית. אנחנו מקיימים תוכניות הכשרה לעובדים ומנהלים שמנכיחות הטיות לא מודעות בתהליכי גיוס וקידום. שיווין משמעו בתפיסה הלוריאלית מתן הזדמנויות שווות לכולם והענקת תחושת שייכות שלא נובעים בהכרח משוני אלא ממקום של קידום מגוון דעות ככלי לקבלת החלטות במגוון תחומים".
במקביל, היא מספרת, בלוריאל ישראל נותנים בולטות לנשים מנהלות – לא רק כמנטוריות אלא כמודלים לחיקוי: "יש לנו גם מנהלות ישראליות שקודמו לתפקידים בכירים בלוריאל העולמית. עצם הבולטות הזו משדרת לכלל הנשים בארגון שיש אופק, שיש לאן לשאוף”.
איך אתם מוודאים שהפעילות מתקדמת בהתאם לתכניות?
“כחלק מהתפיסה שלנו יש לנו מערך מדדים סדור שמלווה את הפעילות: כמה גייסנו, מאילו מגזרים, כמה קודמו, כמה הוכשרו, מהו הייצוג של גיוון באוכלוסיות מנהלים ועוד. סקרי עמדות שנתיים מלמדים אותנו על תחושת השייכות של אוכלוסיות מגוונות ועל תרבות שמקדמת אתיקה וגוון והכלה ומדדים חשובים אלה מאפשרים לנו לבדוק את עצמנו כל הזמן למול המצפן והיעדים שלנו.
“העובדה שאנחנו זוכים גם להכרה חיצונית – כמו דירוג שיא במדד הגיוון וההכלה של ארגון מעלה, ההוקרה של WM, ודירוג מתמשך בין החברות המובילות בעולם בגיוון והכללה מטעם Equileap, זו השנה השמינית ברציפות – מחזקת את ההבנה שאנחנו נמצאים על המסלול שהתוונו לעצמנו”.
ה”למה”: ערך עסקי וחברתי
מהן התועלות הנוספות שאתם מפיקים מתהליך האיזון?
“איזון מגדרי אינו רק ערך חברתי - מחקרים מעידים על כך שהוא מנוע עסקי ובלוריאל אנו רואים כיצד זה בא לידי ביטוי בפועל. כשאנשים ממגדרים, רקעים וסגנונות חשיבה שונים עובדים יחד, התקשורת מגוונת יותר, נקודות המבט מתרחבות, אנשים מעזים להתבטא - ובסופו של דבר זה מתורגם לתוצאות טובות יותר. גיוון והכלה הם לא רק מה שנכון ערכית – הם פשוט עובדים טוב יותר”.
3 צפייה בגלריה
אלי שגיב מנכ"ל קבוצת לוריאל ישראל
אלי שגיב מנכ"ל קבוצת לוריאל ישראל
אלי שגיב מנכ"ל קבוצת לוריאל ישראל
(צילום: פלג אלקלעי)
במהלך הענקת אות WM Platinum ניסח זאת מנכ”ל לוריאל ישראל, אלי שגיב, במילים חדות וברורות: “ברגע שצוותים ניהוליים מגוונים מובילים - הארגון מתחיל לחשוב טוב יותר, לפעול חכם יותר ולהישאר רלוונטי. עבורנו, איזון אינו יעד תדמיתי – הוא מנוע צמיחה אמיתי”.
ומה היעד קדימה?
ליבי אנגל-קזס: "איזון מגדרי, מבחינתנו, הוא לא יעד – אלא תפיסת עולם וסטנדרט ביומיום שלנו".