סגור
ניוז רום גג חדשדסקטופ

10 המרכיבים המרכזיים של תוכנית עסקית להקמת מסעדה

הקמת מסעדה היא בהחלט משימה לא פשוטה ולכן בניית תוכנית עסקית מוצקה היא קריטית להצלחתה. תוכנית עסקית מותאמת, לא רק שהיא עוזרת להבטיח מימון בתחילת הדרך, אלא היא גם משמשת כמפת דרכים להשגת היעדים וקבלת החלטות מושכלות בהמשך הדרך.

כדי לקבל תובנות והבנה מעמיקה יותר לגבי מה צריך להיות כלול בתוכנית בעסקית, שוחחנו עם אריק שולמן, הבעלים של "שולמן אסטרטגיה", המתמחה בליווי מסעדנים בהקמת מסעדות ומתמחה בבניית תוכניות עסקיות למסעדות ובתי קפה.
1 צפייה בגלריה
10 המרכיבים המרכזיים של תוכנית עסקית להקמת מסעדה
10 המרכיבים המרכזיים של תוכנית עסקית להקמת מסעדה
10 המרכיבים המרכזיים של תוכנית עסקית להקמת מסעדה
(FREEPIK)
תקציר מנהלים
תקציר המנהלים צריך לכלול את הרעיון, שוק היעד, המיקום והתחזיות הפיננסיות. "תקציר המנהלים הוא כמו המכתב המקדים של התוכנית העסקית שלך", אומר שולמן. "זה צריך להיות תמציתי ומשכנע, ולהשאיר את הקורא לרצות ללמוד עוד."
ניתוח שוק
ביצוע ניתוח שוק חיוני להבנת שוק היעד, המתחרים והמגמות בתעשייה. "כאן אנחנו צריכים לזהות את הצעת המכירה הייחודית (USP) שלך ומה מבדיל אותך מהמתחרים שלך", מייעץ שולמן. "זה יעזור לך ליצור קונספט משכנע שמהדהד עם הלקוחות שלך."
פיתוח קונספט
סעיף פיתוח הקונספט צריך לתאר את הנושא, התפריט והאווירה של המסעדה שלך. "הקונספט צריך להיות עקבי ומגובש, מהאוכל דרך העיצוב ועד המוזיקה", אומר שולמן. "חשוב שיהיה חזון ברור של מה אנחנו רוצים להשיג וכיצד אנחנו מתכננים לבצע זאת." כאן נציין שיש מגוון עשיר של קונספטים, החל מהתפריט, סגנון המסעדה, הקהלים שאנחנו מכוונים אליהם, האווירה שאנחנו צריכים לייצר במסעדה שתתאים לקהלים שלנו ועד המוסיקה שתלווה את העסק אם בשוטף או באירועים מיוחדים.
תחזיות פיננסיות
תחזיות פיננסיות הן קריטיות לבחינת הכדאיות של הקמת המסעדה/בית הקפה ולמשיכת משקיעים. "צריך להיות בעל הבנה ריאלית של העלויות, ההכנסות ותזרים המזומנים", אומר שולמן. "זה כולל יצירת תקציב מפורט, בניית עץ מוצר בהתאם לעלויות מפורטות, חיזוי הכנסות והקרנת הרווחים וההפסדים בהתאם לציר הזמן".
ניתוח מיקום
בחירת המיקום הנכון היא קריטית להצלחת המסעדה. "צריך לקחת בחשבון גורמים כמו נגישות, תנועה רגלית ומתחרים בסביבה. צריך לחשוב גם על תקנות ייעוד, היתרים ורישיונות". במסגרת התוכנית העסקית, אנו בוחנים במספר דרכים את ההיתכנות והכדאיות של הלוקיישן ובהרבה מקרים אף עוזרים למצוא את הלוקיישן הנכון" אומר שולמן.
צוות ניהול
החלק של צוות הניהול בתוכנית העסקית, צריך לכלול ביוגרפיה של אנשי המפתח, הגדרת התפקידים הנדרשים, האחריות (גבולות הגזרה) כולל הבעלים, השף והמנהל הכללי. "המשקיעים רוצים לדעת שיש לך צוות חזק עם הכישורים והניסיון לממש את החזון שלך", אומר שולמן. "זה חשוב במיוחד אם מחפשים מימון חיצוני.".
שיווק וקידום
אסטרטגיות שיווק וקידום הן חיוניות למשיכת לקוחות ולבניית מודעות למותג. "צריך שתהיה לנו תוכנית שיווקית ברורה הכוללת פרסום, מדיה חברתית ויחסי ציבור", מייעץ שולמן. "כמובן שבנוסף התוכנית צריכה לקחת בחשבון גם תוכניות לשימור לקוחות, אירועים מיוחדים ושותפויות עם עסקים אחרים משלימים."
תוכנית אופרטיבית שוטפת
תוכנית התפעול צריכה לתאר כיצד המסעדה שלך תתפקד על בסיס יומיומי, כולל כוח אדם, ניהול מלאי ובקרת איכות. "צריך שיהיו נהלי הפעלה סטנדרטיים לכל דבר, מהכנת מזון ועד שירות לקוחות", אומר שולמן. "זה עוזר להבטיח עקביות ויעילות."
הערכת סיכונים
סעיף הערכת הסיכונים צריך לזהות סיכונים ואתגרים פוטנציאליים שיכולים להשפיע על הצלחת המסעדה. יחד עם שאת אנחנו מרחיבים את היריעה בכך שאנו מבצעים תהליך של SWOT (זיהוי יתרונות, חסרונות, הזדמנויות וסיכונים) "צריך שיהיו לנו תוכניות מגירה לכל דבר, החל מתקלות בציוד, חוסר החומר גלם ועד כ"א", מייעץ שולמן. "זה עוזר למזער שיבושים והפעיל את המערכת באופן בטוח בכל מצב ובכל תנאי, שהרי לכל מצב ותרחיש יש תכנית פעולה"
לסיכום
כשמדובר בהקמה של מסעדה / בתי קפה, מדובר בהשקעה כספית גבוהה, ולכן, חשוב שנגדיל את רמת הוודאות העסקית עוד בתחילת הדרך. מחקרים מלמדים שעסקים עם תוכניות עסקיות כתובות השיגו רמות גבוהות יותר של מכירות ורווחים,‏‎ ‎שיעור צמיחה ‏ממוצע של 𝟑𝟎% לעומת 𝟏𝟏% עבור אלה ללא תוכנית‏!!! (מחקר שבוצע בבית הספר לעסקים של אוניברסיטת אדינבורו בנושא ‏‏"השפעת התכנון על ביצועי עסקים קטנים").
"יציאה לדרך עם תוכנית עסקית לא רק מראה שחשבנו על כל היבט של המסעדה שלנו אלא גם שאנחנו מוכנים לאתגרים שעומדים לפנינו, ויש המון אתגרים בדרך", מסכם אריק שולמן את הנושא.

זהו ערוץ פרסומי והידיעות הינן באחריות המפרסמים בלבד. לכלכליסט אין אחריות על תוכן הידיעות המפורסמות