סגור
שורת הרווח דף כתבה חדש

איך בעלי הדירות יכולים לוודא מראש את התמורות בפרויקט התחדשות עירונית?

לאחר שבעבר התוספת בפרויקט פינוי-בינוי עמדה על 25 מ"ר לדירה וצומצמה ל-12 מ"ר, לאחרונה הודיעה המדינה על כך שכל פרויקט פינוי ייבחן לגופו. צביקה רובינשטיין, משנה למנכ"ל בית וגג, מדבר על האינטרסים של היזמים, של הרשויות ושל בעלי הדירות, ועל ההשפעה השלישית של ההחלטה באשר לרמת הוודאות בתחום.

בעלי הדירות בפרויקט פינוי-בינוי שואפים לכמה שיותר ודאות בשלב מוקדם ככל האפשר בכל הנוגע לתמורות. צביקה רובינשטיין, משנה למנכ"ל בית וגג, אומר כי לעומת פרויקט תמ"א 38/2 בו התמורות קבועות, האינטרס של היזם בפינוי-בינוי הוא לתת את התמורות הגבוהות ביותר, כאשר הרשויות מעריכות את העלויות וככל שהן גבוהות יותר, ניתנות יותר זכויות להשארת רווח יזמי סביר.
עד היום, אומר רובינשטיין, העלויות חושבו על פי תוספת של 12 מ"ר לדירה, גם אם הובטחו תמורות גבוהות יותר. היום, לדבריו, מה שתואם מול הרשות המקומית עשוי להיתקל בסירוב מהועדה המחוזית, מה שצפוי ליצור פערים מול ההסכמים הראשוניים עם הדיירים - כאשר מי שישלם את המחיר הוא בעלי הדירות או היזמים.
לדברי רובינשטיין, החלטה תגביר את חוסר הוודאות וכי הדבר הנכון הוא לקבע את התוספת לשטח הדירה על רף שיהווה קונצנזוס עבור מקבלי ההחלטות. בנוסף, הרשויות צריכות לקחת בחשבון לא רק תחשיבים כלכליים קרים אלא לאפשר גמישות ולא למתוח פרויקטים עד הקצה מבחינת רווחיות, וכי חשוב לאפשר גמישות בהסכמים מול בעלי הדירות באשר ללוחות זמנים ותמורות שהיזם הצליח להשיג. בכל מקרה, אומר רובינשטיין, תמיד עדיף בניין חדש מבניין ישן ומתפורר. הצטרפו אלינו.