סגור
רפי סער: "כפר סבא רואה בהתחדשות העירונית ערך עליון"
"תקווה למשפחות הוותיקות": מוטי ששון ועו"ד יוסי אומיד על מהפכת ההתחדשות בחולון
עוד בזירת הנדל"ן

"הפתרון היחיד - התחדשות עירונית": על סכנת קריסת הבניינים הישנים

בחולון ורעננה נמנעו טרגדיות לאחר שדיירים פונו מבניינים מסוכנים. יוסי כהן, מנכ"ל חברת נקסט אורבן: "כל רגע שעובר מייצר פוטנציאל לקטסטרופה. הממשלה והעיריות חייבות לאחד כוחות, לקצר ביורוקרטיה ולהוביל שינוי מקיף באמצעות הליכי פינוי-בינוי"

בשיתוף מערכת זירת הנדל"ן
האסון הבא כבר ניצב ממש מעבר לפינה. קריסת הבניין ברחוב סרלין בחולון בחודש שעבר, סיפקה לכולנו את הפרומו. פינוי המבנה מדייריו אמנם מנע טרגדיה, אך לא שינה את העובדות: עשרות אלפי בניינים ישנים שהוקמו ברחבי ישראל לפני עשרות שנים כבר אינם ראויים למגורים ומסכנים באופן תדיר את מאות אלפי דייריהם. לא צריך להמתין לרעידת אדמה ולא לירי טילים מרצועת עזה, סוריה או לבנון. כל רגע שעובר מייצר פוטנציאל לקטסטרופה.
לא רחוק היום שתסריט אימים יתממש חלילה דווקא אצלנו בחיפה. בשכונות הוותיקות של העיר, אלו המאופיינות במבני רכבת סדוקים ומתפוררים, החשש הוא מוחשי. הכתובת על הקיר. די בסיבוב קצרצר בנווה שאנן, רוממה ושכונות החוף – אלו שהפכו לאורך השנים לחצר האחורית של חיפה - כדי לקבל תמונת מציאות עדכנית ומדאיגה. את מצבם הקטסטרופלי של הבניינים אי אפשר לפספס. ההזנחה זועקת מכל פינה - והמסר למקבלי ההחלטות הוא חד וברור: דרושה פעולה מקיפה כאן ועכשיו, תירוצים לא יתקבלו. כל התמהמהות עלולה לגבות מחיר כבד של חיי אדם.
קראו עוד בזירת הנדל"ן:
בעלי הדירות מאסו בסיסמאות ודיבורים, הם מצפים למעשים. פינוי הדיירים כפי שראינו השבוע בבניינים ישנים ברעננה ובבית שמש מחשש לקריסה, הוא כנראה רק אקורד הפתיחה לסצנריו שנראה במהלך הימים הקרובים בשורה של ערים נוספות. אין ספק, זוהי פעולת מנע נדרשת, אבל בטח לא כזו שמספקת מענה לשנים קדימה.
ברשויות מקומיות לא מעטות קיים מידע נגיש העוסק במבנים המועדים לפורענות, זו העת להיעזר בו. במקביל, על הרשויות לשנס מותניים: לשגר את אנשי אגף ההנדסה כדי לבדוק מקרוב את איכות הבניינים, למפות את אלו המצויים בסכנת התמוטטות ולפעול להריסתם באופן מיידי באמצעות תהליכי התחדשות. בקרה רציפה היא בגדר חובה. לא ייתכן שעירייה תעצום עיניים ולא תדע באיזה מצב מצויים המבנים השוכנים בתחומה.
2 צפייה בגלריה
הבניין שקרס בחולון. סכנה מוחשית למאות אלפי הדיירים המתגוררים בבניינים ישנים
הבניין שקרס בחולון. סכנה מוחשית למאות אלפי הדיירים המתגוררים בבניינים ישנים
הבניין שקרס בחולון. סכנה מוחשית למאות אלפי הדיירים המתגוררים בבניינים ישנים
(צילום: דוברות כבאות והצלה מחוז דן)
כמי שמכיר את השטח מקרוב, ברור לי כי הפתרון למצב הקיים טמון בשתי מילים: התחדשות עירונית. זו הדרך היחידה לשקם, לייצב ולשדרג את המבנים המסוכנים, ולא פחות חשוב - לייצר אופק אמיתי לתושבים. הריסה ובנייה מחדש, בסטנדרט מחמיר הראוי למאה ה-21, היא הכרח. מדובר בטיפול שורש יסודי, לא בקוסמטיקה זמנית. פרויקטים במסגרת פינוי-בינוי במתחמים גדולים, שלא רק מחדשים וממגנים את הבניינים, אלא מתייחסים גם למעטפת – תשתיות, מבני ציבור וריאות ירוקות – הם צו השעה. זה הזמן להתעורר.
קריאת השכמה
הביורוקרטיה בישראל, זה לא סוד, ארוכה ומסורבלת. בין הנפגעים הראשיים ניתן לציין את תחום ההתחדשות העירונית, כאשר רבים מהפרויקטים לא מגיעים לידי מימוש בשל הקושי הבלתי-נגמר הכרוך באישור תוכניות ובהוצאת היתר הבנייה המיוחל. חידוש המבנים המסוכנים מחייב את המדינה לשנות חשיבה – או במילים אחרות, לגבש וליישם מנגנון שייקצר משמעותית את לוחות הזמנים. כצעד משלים עליה לחייב את הרשויות המקומיות לאמץ את המנגנון ואף לתת תמריצים לרשות שתקדם הליכים. מנגד, על עיריות שלא ישתפו פעולה יוטלו סנקציות חריפות.
מהרגע בו ייצא לדרך מנגנון שכזה, המשמעות היא שמיד עם הגשת תוכנית להתחדשות עירונית על ידי בעלי הדירות המתגוררים בבניין מסוכן (או בידי חברה יזמית בשמם של בעלי הדירות), העירייה תהיה חייבת לפעול - בלי דחיות, בלי המתנות, בלי סרבולים. רק כשכמות הפרויקטים בצנרת תגדל באופן ניכר, ניתן יהיה לדבר במונחים של שינוי.
2 צפייה בגלריה
מנכ"ל נקסט אורבן, יוסי כהן. "המדינה חייבת לשנות חשיבה ולגבש מנגנון שייקצר את לוחות הזמנים"
מנכ"ל נקסט אורבן, יוסי כהן. "המדינה חייבת לשנות חשיבה ולגבש מנגנון שייקצר את לוחות הזמנים"
מנכ"ל נקסט אורבן, יוסי כהן. "המדינה חייבת לשנות חשיבה ולגבש מנגנון שייקצר את לוחות הזמנים"
(צילום: נקסט אורבן)
חשוב להדגיש, גם לציבור הדיירים המתגורר בבניינים ותיקים זוהי קריאת השכמה: מי שחשב לשבת על הגדר ולהמתין, מפנים עכשיו שהזמן דוחק. התאגדות בעלי הדירות וקידום משותף של מיזמי התחדשות עירונית עשויים להציל חיים.
מי שהקדימה להבין את חשיבות ההתחדשות העירונית להריסת המבנים הישנים והמסוכנים היא חברת נקסט אורבן, המקדמת כיום מספר דו ספרתי של מתחמי פינוי-בינוי בשכונות הוותיקות של חיפה, הכוללים בניית כ-8,500 יחידות דיור חדשות.
איך שלא מסתכלים על זה, המבחן הוא של הממשלה והרשויות המקומיות. הן אלו האמונות על שלום התושבים, ורק הן מסוגלות להוציא לפועל מהלכים בסדרי גודל משמעותיים. השורה התחתונה היא אחת: ללא איחוד כוחות והתגייסות קולקטיבית שתוביל לזירוז ההליכים ולפעולות מיידיות – במקום לעשות את הצעד המתבקש קדימה ולנטרל את הסכנות, נמשיך כולנו לדרוך במקום.
*הכותב הוא מנכ"ל נקסט אורבן, חברה להתחדשות עירונית המתמחה בייזום, קידום וניהול מתחמי פינוי-בינוי
עוד בזירת הנדל"ן
המומלצות שלנו
מומלצות וידאו