סגור
וואווי מייט 60 פרו
וואווי מייט 60 פרו (צילום: רויטרס)

אצבע בעין של ביידן: וואווי השיקה סמארטפונים מותאמים ל-5G ללא שבבים אמריקאיים

אנשים שרכשו את המכשירים החדשים של החברה מספרים כי היכולת לא מוזכרת ברשימת הנתונים הרשמית שלהם וכי הם מאפשרים גם שיחות לוויניות. המשמעות: סין כנראה הצליחה, נוכח הסנקציות האמריקאיות, לייצר שבבים מתקדמים בעצמה

האם וואווי מצאה דרך לעקוף את סנקציות טראמפ? ענקית הטכנולוגיה הסינית השיקה בשבוע שעבר סמארטפון חדש שלפי הערכות כולל תמיכה באינטרנט סלולרי בדור חמישי (5G). זאת, למרות סנקציות שהטיל עליה ב-2019 נשיא ארה"ב דאז דונלד טראמפ, שנועדו למנוע ממנה גישה לשבבי תקשורת שתומכים ביכולת זאת.
לאורך העשור הקודם היתה וואוו אחת השחקניות הצומחות והמשמעותיות בשוק הסמארטפונים העולמי וב-2019 רשמה הישג משמעותי, כשהדיחה את אפל מהמקום השני ברשימת היצרניות הגדולות בעולם עם מכירות של 240 מיליון מכשירים – שנייה רק לסמסונג הדרום-קוריאנית. ואולם, באותה שנה הטיל ממשל טראמפ שורת סנקציות על וואווי כחלק ממלחמת הסחר שלו עם סין, שבפרט אסרו לספק לחברה ציוד ושבבים שדרושים לייצור מכשירי דור חמישי ובמקרים מסוימים אפילו שבבי דור רביעי.
לסנקציות היתה השפעה דרמטית על מכירות הסמארטפונים של וואווי, שצנחו משמעותית כשכיום יש לחברה נתח שוק של 4% בלבד והיא כבר לא ברשימת חמש היצרניות הגדולות בעולם. גם ניסיון שלה לשמר את המכירות באמצעות ספין-אוף למותג העילית שלה Honor לא צלח.
בימים אלה מנסה החברה מעין קאמבק ובשבוע שעבר השיקה שני דגמי סמארטפונים חדשים – Mate 60 ו-Mate 60 Pro. התכונות הרשמיות של המכשירים כוללות מצלמה ראשית בעלת שלוש עדשות עם חיישן ברזולוציית 50 מגה-פיקסל וחיישן טלה-פוטו ברזולוציית 48 מגה-פיקסל ויכולת לצלם סרטונים באיכות 4K, ומסך 6.8 אינץ' באיכות FHD. אבל היו אלה דווקא התכונות הלא-רשמיות שתפסו את מרבית תשומת הלב.
לפי דיווח של רויטרס, אנשים שכבר הספיקו לרכוש את המכשיר פרסמו צילומי מסך שלפיהם הוא מגיע למהירויות גלישה שאפשריות רק עם תמיכה בדור חמישי. להערכת גופי מחקר, וואווי הצליחה לייצר או לרכוש שבבי דור חמישי בסין עצמה, באמצעות כלי ייצור שבבים משלה ובשיתוף עם יצרנית השבבים המקומית SMIC. בנוסף, לפי דיווחים, מאפשר המכשיר גם לבצע שיחות טלפון לווייניות- יכולת שלא קיימת בסמארטפונים אחרים (לאייפון 14 יש יכולות תקשורת לוויינית, אבל אלה מוגבלות לשליחת הודעות טקסט או מיקום ומיועדות למקרי חירום).
"יותר משנתיים אחרי שהסנקציות האמריקאיות הורידו אותה מפסגת מכירות הסמארטפונים ואחרי הדרדרות מהירה שנראה היתה שסוגרת את עסקי הסמארטפונים שלה - וואווי חוזרת לשמחק עם טלפון מתקדם (יחסית) המורכב מרכיבים סיניים - ומראה שהסקנציות האמריקאיות אולי מאטות אותה בטווח הקצר, אבל היא, וסין כולה, ממש לא מתכוונות לוותר", אמר ל"כלכליסט" יובל וינרב, שותף מייסד ב-Krystal Eight ומנחה הפודקאסט "להבין את סין". "כרגע אלה חדשות סמליות בעיקר, כי את המעמד שלה כמי שאמורה היתה להחליף את סמסונג בתור יצרנית הטלפונים המובילה בעולם וואווי כבר כנראה לא תשיב לעולם".
עם זאת, וינרב מעריך שעדיין מדובר במהלך חשוב. ראשית, מכיוון ששוב יש לוואווי מכשיר שמאפשר לה להתחרות ביצרניות גדולות דוגמת אפל וסמסונג, הגם שרשימת המדינות שבהן היא יכולה לעשות זאת מוגבלת לאור הסנקציות עליה. שנית, לאור היכולות הטכנולוגיות המרשימות שהוא מאפשר על בסיס ייצור מקומי בלבד. "לראשונה מוצג טלפון מתקדם ואיכותי (יחסית) שלפי הדיווח בנוי כולו על טהרת הרכיבים הסיניים המקומיים", הסביר. "פיצ׳ר השיחות בלוויין לא מבוצע על ידי מערכת GPS, אלא באמצעות המקבילה הסינית, ביידואו (Beidou) - מה שמשמח את הממשל בסין במיוחד כי שימושים מסחריים במערכת סומנו כיעד מרכזי בתכנית החומש האחרונה.
"וואווי והממשל מראים פה שהנה, אפשר להסתדר גם בלי הטכנלוגיה המערבית, גם אם יש עוד פערים לסגור. אפשר לנחש שגם אם לא יתקרבו למכירות שהיו להם פעם, לטלפונים הזולים והיעילים יהיה ביקוש לא רק בסין אלא במדינות רבות בעולם המתפתח. הסנקציות האמריקאיות על סין מאוד יעילות בטווח הקצר, אבל בטווח הארוך הן עשויות להיות דווקא הזרז שגורם לסין למצוא פתרונות של חוסר ברירה, עם הגב אל הקיר, במקום להמשיך ולהיות תלויה ברכיבים אמריקאים ומערביים".
מעניין יהיה לראות איך יגיב ממשל ביידן להשקה, שגם כללה אצבע בעין ישירות כלפיו (המכשיר הושק כשמזכירת הסחר של ארה"ב, ג'ינה ריימונדו, שמגבלות הממשל נמצאות תחת אחריותה, ביקרה בסין). בפברואר כבר הטיל הממשל סנקציות חדשות על וואווי, כשהפסיק לאשר רישיונות ייצוא חדשים של חברות טכנולוגיה אמריקאיות עבורה. עתה, ייתכן שישקול הממשל סנקציות רחבות יותר, אולי תוך שיתוף פעולה עם או הפעלת לחץ על בעלות ברית, במטרה להקשות על החברה למכור את הסמארטפון החדש מחוץ לסין ולהגביל את יכולתה לפתח רכיבים ומכשירים מתקדמים יותר.