סגור

בלאקרוק מסתערת על ערב הסעודית ורוצה לגזור קופון מצמיחת הממלכה

הסעודים שופכים מיליארדים על פרויקטים חדשים של תשתיות ועל השקעות - ומנכ"ל ומייסד בלאקרוק לארי פינק רוצה לוודא שענקית ניהול הנכסים שלו משתתפת בחגיגה

מה בכל זאת שווה את הזמן שלך, אחרי שכבר בנית את החברה שהיא מנהלת הנכסים הגדולה בעולם? עבור לארי פינק, המנכ"ל והמייסד של בלאקרוק, חיזור אחר נכסים בהיקף של מיליארדי דולרים שמקורם בערב הסעודית הוא חלק מהתשובה לשאלה הזו.
מטוס המנהלים הפרטי שלו, מדגם גולף-סטרים, נוחת בריאד, בירת ערב הסעודית, מספר פעמים בשנה, והוא סעד שתי ארוחות ערב פרטיות לכל הפחות עם השליט בפועל של הממלכה, יורש העצר מוחמד בן-סלמאן, לפי אנשים שמכירים את הנושא.
בינתיים, בלאקרוק מגדילה בשקט את הנוכחות שלה במדינה, תוך שהיא מנהלת ההשקעות הגדולה הראשונה לפתוח משרד בריאד, שבו מועסקים כיום 20 עובדים – מספר גבוה יותר ביחס למתחרות שלה. בנוסף, מנכ"ל חברת הנפט הסעודית אראמקו, אמין חסן עלי נאצר, הצטרף לדירקטוריון של בלאקרוק בשנה שעברה.
סעודיה מהווה חלק קטן מהפורטפוליו של בלאקרוק. החברה מנהלת נכסים בהיקף של יותר מ-10 טריליון דולר ברחבי העולם, כשכ-100 מיליארד דולר מתוכם אלו נכסים שמנוהלים במזרח התיכון ואפריקה, מה שמרמז שהיקף הנכסים שהיא מנהלת בסעודיה מהווה פחות מ-1% מכלל הנכסים שתחת ניהולה.
ביצוע עסקים בסעודיה על ידי חברות מערביות הוא דבר שנוי במחלוקת בשל הרקורד הבעייתי של המשטר המלוכני של סעודיה בכל הנוגע לזכויות אדם, וכן בשל התלות של סעודיה בנפט. פינק, למשל, דיבר במשך שנים על כך שחברות צריכות לתת את הדעת על סיכונים הנובעים משינויי האקלים. כמו כן, האירועים האחרונים במזרח התיכון, ובראשם המלחמה בין ישראל לחמאס, שכעת גם איראן מעורבת בה, מדגימים שהאיזור אינו צפוי והוא סובל מתנודתיות.

סעודיה מתאימה לאסטרטגיה של פינק להתרחב לתשתיות

למרות זאת, בלאקרוק שמה בראש סדר העדיפויות שלה את הצמיחה בממלכה, אומרים אנשים שמכירים את תוכניות החברה. פינק הוא רוקם עסקאות קשוח, שרואה בעצמו שגריר של הקפיטליזם האמריקאי, והוא משקיע מאמצים כבר שנים ארוכות בבניית מערכות יחסים באיזור. בלאקרוק רואה לנגד עיניה את ההזדמנות לעצב את השוק המקומי של סעודיה, ולחבר בין סעודיה ליתר העולם. מבחינת בלאקרוק, סעודיה מתאימה ליעד האסטרטגי של פינק – להתרחב מעבר לתחום ההשקעות הפסיביות לעבר התחומים הרווחיים יותר של השקעה בנכסים לא סחירים ותשתיות.
סעודיה היא גם זירת התגוששות מול מתחרים שכן היא אחד המקורות המשמעותיים בעולם לגיוס הון חדש עבור מנהלי נכסים. לקרן ההשקעות המרכזית של סעודיה, PIF, יש 925 מיליארד דולר, והיא יכולה לבצע השקעות חדשות במהירות מסחררת, כל זמן שהן מתאימות ליעדים שהציב בית המלוכה, וכיום ההשקעות בתחום הפרייבט אקוויטי צומחות. "שם הכסף נמצא כיום", אמרה קרן יאנג, פרופסר באוניברסיטת קולומביה שמתמחה באיזור ובמדיניות בינלאומית של אנרגיה. "מדינות המפרץ הן משקיעות מאוד אקטיביות כיום".

בלאקרוק רוצה להתרחב גם בהודו, יפן וסינגפור

סעודיה היא לא המדינה היחידה שבלאקרוק מחזרת אחריה ומשקיעה מאמצים בהתרחבות בה. היא מתרחבת גם בהודו, יפן וסינגפור, וכבר שנים שהיא מנהלת כסף ומשקיעה עבור לקוחות ממדינות המפרץ כמו כווית, קטאר ואיחוד האמירויות. יש לה אפילו משרד בדובאי. קרן העושר של כווית, בתמורה, היא אחת מבעלות המניות הגדולות בבלאקרוק עצמה. הקרן הזו, בדומה לקרן העושר הסעודיות וקרן מובאדלה של אבו-דאבי, קנו מניות בבלאקרוק בעת שחברת PNC מכרה את המניות שלה ב-2020.
"המזרח התיכון הוא שוק חשוב עבור בלאקרוק, הן מבחינת הזדמנויות השקעה והן מבחינת צמיחה עסקית של החברה ברחבי העולם", נמסר מבלאקרוק. "יש לנו מערכת יחסים ארוכת טווח עם כווית, קטאר, סעודיה ואיחוד האמירויות".
סעודיה היא הכלכלה הגדולה באיזור והיא הכלכלה ה-17 בגודלה בעולם. יורש העצר, שמכונה בראשי התיבות של שמו MBS, גיבש תוכניות שאפתניות במטרה לגוון את ההשקעות של הממלכה ולהפחית את התלות שלה בנפט, בין היתר באמצעות ביצוע השקעות מעבר לים ובמדינה עצמה. סעודיה מחפשת שותפים להשקעות במדינה ומנהלות נכסים, דוגמת בלאקרוק, יכולות לסייע לה במימון וגיוס הכסף. אבל הצמיחה הזו מתקדמת לאט מהמצופה. חלק מהמשקיעים הזרים חוששים להתחייב להשקעה בממלכה, שמים בספק את התשואה הפוטנציאלית ותוהים אם הפרויקטים הגרנדיוזיים המתוכננים אכן יושלמו בסופו של דבר. כך, למשל, סעודיה צמצמה את התוכניות שלה לבנות עיר ענק במדבר בשם ניאום, לפי דיווח של "בלומברג" החודש.
עם זאת, הפוטנציאל הכלכלי עבור מנהלי נכסים הפך לברור מאוד ב-2017, כשקרן PIF הודיעה שתשקיע 20 מיליארד דולר בקרן תשתיות חדשה של בלאקסטון, מנהלת הנכסים האלטרנטיביים הגדולה בעולם. ההכרזה נערכה במקביל לביקור של נשיא ארה"ב דאז דונלד טראמפ בריאד, יחד עם אנשי עסקים אמריקאים, כולל המנכ"ל והמייסד של בלאקסטון, סטיבן שוורצמן, אחד התומכים הגדולים של טראמפ באותה העת בוול סטריט. בלאקסטון טענה באותה העת שהעסקה נרקמה הרבה לפני שטראמפ נבחר לנשיא ב-2016.
ההשקעה הזו היוותה קריאת השכמה בתוך בלאקרוק מספרים אנשים הבקיאים בנושא. ב-2018 סעודיה גם השקיעה 45 מיליארד דולר בקרן ויז'ן של ענקית ההשעקעות היפנית סופטבנק, שממוקדת בהשקעות בטכנולוגיה. אנשים שמכירים את אופן החשיבה של פינק מבהירים שהאירועים האלו היו משמעותיים מבחינתו. אמנם באותה העת באלקרוק כבר הכריזה על כוונתה לפתוח משרד בסעודיה, אבל האירועים האלו דחפו את בלאקרוק להעמיק את האחיזה שלה בשוק הסעודי.
וזה לא היה זמן קל לביצוע הדבר. באוקטובר 2018 העיתונאי הסעודי הגולה ג'מאל חשוקג'י, שעבד עבור העיתון האמריקאי "וושינגטון פוסט", נעלם לאחר שנכנס לקונסוליה הסעודית באיסטנבול, בירת טורקיה. יותר מאוחר התברר שהוא נהרג על יד סוכנים סעודים שנשלחו להחזיר אותו למדינה. המודיעין האמריקאי הפנה אצבע מאשימה ומפורשת ליורש העצר בן-סלמאן. יורש העצר הכחיש כל מעורבות בנושא. אבל פינק, ובכירים אחרים בוול סטריט, ביטלו את ההשתתפות שלהם בכנס פיננסי שאירגנה סעודיה, שזכה לכינוי "דאבוס במדבר", שהיה אמור להתרחש באותו החודש. אבל אנשים שמכירים את פינק טוענים שזמן קצר לאחר מכן הוא ביקר בריאד, במסגרת ביקור באיזור.
הזהירות שגילתה וול סטריט כלפי ערב הסעודית לא האריכה ימים, כשבלאקסטון המשיכה עם הקרן המדוברת שגייסה אליה כסף מסעודיה, ובנקאים בכירים שבו להשתתף בפורומים שונים בריאד. "אנשים לא רצו לעמוד על במה אחת עם יורש העצר, אבל זה נגמר", אמרה יאנג. מנגד, סנאטור דמוקרטי בכיר, שמייצג את וירג'ינה – המדינה שבה חשוקג'י חי כגולה בארה"ב – נשבע לא לאפשר לנרמל את הרצח. "זה הכרחי שלא נשכח את הברוטאליות ואת הפרת הנורמות הבינלאומיות על ידי יורש העצר", אמר בהצהרה.
פינק הצדיק את העסקים של בלאקרוק בסעודיה באמצעות הטיעון שהם מהווים גשר בין העולם לממלכה. בפוסט בליקנדאין הוא כינה את הרצח של חשוקג'י "מחריד", אבל גם ציין ששיתוף פעולה יכול לסייע להעביר את החברה והכלכלה של סעודיה מודרניזציה. "הייתי גלובליסט כל חיי, ואני גאה בהיותי גלובליסט", אמר פינק בראיון ל-CNBC ב-2018. "אנחנו מתכוונים להמשיך לעשות עסקים שם", אמר. כשנשאל אם בכוונתו לנתק קשרים עם סעודיה במידה ויתברר שבן-סלמאן הורה על רצח חשוקג'י השיב בפשטות "לא".
באופן דומה, פינק טען שאין סתירה בין לעבוד עם יצרניות נפט לבין הדאגה שלו ביחס לסיכוני אקלים, נושא שלו הקדיש חלק נרחב במכתב פתוח ששלח למנהלים ולמשקיעים של בלאקרוק. לאחרונה, בלאקרוק מתמודדת עם באק-קלאש בשל התמיכה שלה בהשקעות שתומכות במשבר האקלים. קרן של בתי ספר ציבוריים מטקסס, מדינה שמזוהה עם הפקת נפט, אמרה שבכוונתה למשוך 8.5 מיליארד דולר מהקרנות של בלאקרוק. אבל האמת היא שהקרנות של בלאקרוק תמיד השקיעו בחברות נפט בארה"ב ובעולם. "שינוי אנרגטי לא יכול להתרחש בקו ישר", אמר פינק בכנס בלונדון ב-2022, שמומן על ידי סעודיה. "עדיף לעבוד עם כל החברות, ולא נגדן". בלאקרוק היא אחת ממנהלות הנכסים שעובדות עם איחוד האמירויות על הקמת קרן של 30 מיליארד דולר שתשקיע במיזמים שקשורים למשבר האקלים.
בלאקרוק קיבלה את האישורים הנדרשים כדי לפעול בסעודיה באופן מקומי ב-2019 והחלה להתחרות בצורה אגרסיבית על השקעות מקומיות ועל עסקאות ייעוץ. כיום היא אחת מהענקיות הבודדות מוול סטריט ששמה מתנוסס על בניין משרדים בריאד. סולימאן אל גוויז, לשעבר מנהל של אחת מקרנות הפנסיה של סעודיה, משמש כיו"ר הדירקטוריון של בלאקרוק סעודיה. המנכ"ל של המשרד המקומי הוא יאזד אלמובאראק, בעל תואר MBA מסטנפורד, שאבא שלו עמד בראשות הבנק המרכזי של סעודיה פעמיים, האחרונה שבהן בשנים 2023-2021. לדברי מקורבים, אלמובאראק לא היה קשור לענייני הבנק המרכזי.
לבצע עסקים בריאד זה לא דבר פשוט גם כיום. מנהלים לאו דווקא רוצים לחיות שם, והם מעדיפים את דובאי, שנחשבת לעיר שמרנית פחות. מנהל אחד שביצע רילוקיישן מניו יורק לריאד הוא קשיף ריאז, שמוביל את פעילות הייעוץ של בלאקרוק בנוגע לתשתיות בסעודיה. אבל מי שמשווק את בלאקרוק בצורה המשמעותית ביותר במדינה הוא פינק עצמו. אנשים שמכירים אותו מספרים שהוא בנה במדינה מערכות יחסים חבריות של ממש.
הכוח של בלאקרוק ברחבי העולם נובע בראש ובראשונה מהקרנות הסחירות שלה, שמשקיעות במניות ואג"ח, בדגש על קרנות הסל וקרנות האינדקס. מדובר על עסק תחרותי מאוד, ששולי הרווחיות בו נמוכים, ולכן מקור הרווח של בלאקרוק בתחום הפעילות הזו הוא המאסה. באמצעות הקרנות האלו, בלאקרוק היא אחת מבעלי המניות הגדולים בכמעט כל אחת מהחברות שכלולות במדד S&P 500, והיא מנהלת נכסים בהיקף גבוה פי 10 מהמתחרה בלאקסטון, שממנה למעשה פוצלה בשנת 1994. אבל מה שבלאקרוק באמת רוצה הוא להשיג דריסת רגל משמעותית בתחום הנכסים הלא סחירים בסעודיה, תחום שבו מתחרות כמו בלאקסטון מקדימות אותה.
השקעות דוגמת פרייבט אקוויטי, אשראי פרטי, נדל"ן ותשתיות מהוות רק 1.3% מהפורטפוליו של בלאקרוק (כ-137 מיליארד דולר), אבל העמלות שהתחום מניב גבוהות משמעותית, והן היוו 6.5% מההכנסות של בלאקרוק בשנת 2023. בכוונת בלאקרוק להכפיל את ההכנסות מהתחום הלא סחיר בתוך חמש שנים. בהתאם, בלאקרוק גם הכריזה על רכישת קרן התשתיות GIP, שמנהלת נכסים בכ-100 מיליארד דולר, מה שיהפוך את בלאקרוק לשחקנית השנייה בגודלה בעולם בתחום. סעודיה, עם הפרויקטים הרבים שהיא מתכננת, יכולה לספק לבלאקרוק תשתית כדי לקפוץ למדרגה הבאה.
בשלהי 2021, חברת הנפט הסעודית אראמקו הודיעה על הסכם חכירה לזכויות שלה על גז טבעי למשך 20 שנה בהיקף של 15.5 מיליארד דולר. החברה הסעודית תמשיך להחזיק 51% במיזם. היתרה נמכרה לבלאקרוק וחברת ההשקעות חסאנה, ששייכת לקרן הפנסיה GOSI. מנכ"ל אראמקו נאצר הילל את העסקה בתור דוגמה ליכולת של סעודיה למשוך משקיעים בינלאומיים דוגמת בלאקרוק למדינה. ואכן, סעודיה יוצאת נשכרת מכך ששמה נקשר בשמות גדולים שכאלו.
בלאקרוק בוחנת מגוון רחב של השקעות בסעודיה, אפילו בשוק המשכנתאות, כך לדברי אנשים שמכירים את הנושא. היא החלה בגיוס קרן השקעה בתשתיות יחד עם PIF, חסאנה ומובאדלה. היעד הראשוני של הקרן הוא לגייס מיליארד דולר, אבל הסכום יכול להיות מוכפל פי כמה.
ויש גם את עסקי הייעוץ של בלאקרוק. הם אחראים לנתח קטן מההכנסות של החברה, אבל הם מקור להשפעה וליוקרה רבה. בלאקרוק כבר מייעצת לבנק המרכזי הסעודי ביחס למבחני לחץ (Stress Tests) של לווים מקומיים, וכן ביחס להקמת קרן התשתיות הלאומית, שתוכל לממן את ההשקעה הנדרשת של עשרות מיליארדי דולרים שדרושים להקמת מיזמים בתחום המים, התחבורה והדיגיטל. אם צריך אינדקציה לחשיבות שמייחסת בלאקרוק למדינות המפרץ, אז ניתן למצוא זאת בכך שאחד מבכירי בלאקרוק, צ'ארלס חתאמי, הוא שמנהל את עסקי הייעוץ במזרח התיכון והן את האיזור כולו עבור בלאקרוק.

מ-KKR ועד ברוקפילד: המתחרות על ריאד אורבות לבלאקרוק בפינה

אבל בלאקרוק לא לבד. והתחרות ממתינה לה מעבר לפינה. ענקית הפרייבט אקוויטי KKR, שיש לה משרד בסעודיה, קיבלה גם היא בתחילת מרץ האחרון רישיון מורחב לניהול קרנות במדינה. מנהלת הנכסים מקווייר אמרה בפברואר שהיא עובדת עם קרן התשתיות של סעודיה על מנת להגדיל השקעות במדינה.
קרן הפרייבט אקוויטי ברוקפילד, שמתמחה בתחום התשתיות, מתכננת גם היא להשקיע יותר כספים בסעודיה. הקרן הסעודית PIF מתכננת להגדיל את היקף ההשקעות מצד מנהלות נכסים מקומיות, והיא מפעילה לחץ על חברות זרות כדי להגדיל את הנוכחות הפיזית שלהן במדינה, במקום לשלוח את המנהלים שלהן לביקורים במטוסים פרטיים שמגיעים מאיחוד האמירויות. מנהלת הנכסים האמריקאית פרנקלין טמפלטון פתחה גם היא לאחרונה משרד בסעודיה.
בלאקרוק בוחנת באופן מתודי ועקבי את הנוכחות שלה בסעודיה. נוכחות מקומית – יש. עובדים מקומיים – יש. השקעות מקומיות – יש. מדינות ברחבי המזרח התיכון, וקרנות העושר שלהן, הופכות יותר ויותר תובעניות למול מנהלי ההשקעות שלהן, והן מבקשות מהחברות האלו להזרים עוד ועוד כסף לכלכלות שלהן. סעודיה אינה יוצאת דופן בכך. "להשקיע באיזור זה חלק ממה שאתה צריך לעשות כדי לקבל את הכסף של המדינות האלו", אמר אלכסנדר דל מול, שותף בקרן הפרייבט אקוויטי ביין קפיטל, "אבל יש גם הזדמנויות אטרקטיביות".