סגור
חנות איקאה בשטוקהולם
חנות איקאה בשטוקהולם. "אנשים מחפשים מקומות שמציעים יותר מרק קניות" (צילום: Anna Ringstrom/Reuters)

מחדשת את האסטרטגיה: איקאה מסתערת על קניונים

ענקית הריהוט רוכשת קניונים ברחבי העולם ומקווה לשנות את המגמה ולמשוך אליהם בחזרה לקוחות הודות לחנות הדגל ואטרקציות נוספות כמו חללי עבודה משותפים וגני שעשועים מקורים. "הקונים חוזרים", הכריזו בחברה. עד כה נפתחו 38 קניונים ב-15 מדינות

איקאה מנסה להחיות את הקניונים. אינגקה גרופ, המפעילה את מרבית החנויות של ענקית הרהיטים השבדית, ביססה בשנים האחרונות אימפריית קניונים משל עצמה הפועלת מסין ועד אירופה וארה"ב ובכוונתה להמשיך ולהתרחב, כך לפי דיווח בוול סטריט ג'ונרל.
התוכנית היא למשוך לקוחות לקניון הודות לחנות איקאה שבמרכזה, אך בחברה מוסיפים מאפיינים נוספים כמו חללי עבודה משותפים, אזורי הסעדה וגני שעשועים מקורים. "אנשים מחפשים מקומות שמציעים הרבה יותר, לא רק קניות", הסבירה סינדי אנדרסן, מנהלת זרוע הנדל"ן של אינגקה. בהתאם, בחברה השקיעו כבר 65 מיליון דולר לפיתוח רעיונות חדשים למשיכת לקוחות וקמעונאים לקניונים. לפי אנדרסן, הרעיונות הללו כוללים מלבד חללי העבודה המשותפים גם שימוש בחלל לקיום אירועים ופתיחת מספרות ומרכזים רפואיים.
בשלב זה מפעילה אינגקה 38 קניונים ב-15 מדינות, זאת לאחר שנאלצה לסגור בשנה שעברה 14 קניונים ברוסיה בעקבות הפסקת הפעילות במדינה.
התוספת האחרונה הייתה בנובמבר אז רכשו באיקאה קניון בברייטון, אנגליה עבור 145 מיליון פאונד (184 מיליון דולר). בקניון כבר פעלו חנויות של מותגים כמו אפל וזארה, וחנות כלבו נטושה היוותה מיקום טוב לפתיחת חנות איקאה חדשה.
כמו כן, בחברה מתכננים לפתוח השנה קניונים בערים שנגחאי ושיאן בסין, והקניון הראשון בהודו מתוכנן להיפתח בשנה הבאה. בצפון אמריקה החברה מפעילה קניונים בטורונטו ובסן פרנסיסקו, אך בכוונתם לפתוח מיקומים נוספים בארה"ב.
הכניסה של איקאה לקניונים היא חלק מאסטרטגיה חדשה בחברה, במסגרתה מתמקדים בפתיחת חנויות קטנות יותר במרכזי ערים על פני המחסנים העצומים שלרוב שוכנים בשולי הערים. לפי הדיווח, באינגקה מעדיפים לפתוח את החנויות הקטנות יותר בנכסים שכבר שייכים להם, כך שיוכלו לעצב אותם כפי שירצו ולא לשלם שכירות.
עם זאת, המהלך הזה מצד איקאה מגיע בשעה שהקניונים נמצאים במגמת ירידה כבר מספר שנים, בין השאר בשל המעבר לקניות מקוונות. בארה"ב לדוגמה תנועת הקונים בקניונים ירדה בשנה שעברה ב-4% לעומת שנה קודם לכן, והייתה נמוכה ב-12% לעומת 2019, כך לפי נתונים שאספה חברת גרין סטריט.
אולם, לדבריו של קמרון באיירד, סגן נשיא בכיר בחברת ייעוץ הנדל"ן וויזון יאנג, הפיכת הקניונים ליותר מיעדי קניות תעזור למשוך אנשים אליהם. "חל שינוי באופן בו הקניונים נתפסים, אנשים מחפשים מעין מרכז לייפסטייל, מקום להיפגש, ולא רק כדי לקנות דברים וללכת", אמר.
לשם כך השיקה החברה את רשת חללי העבודה המשותפים Hej! (שלום בשבדית). עד כה נפתחו שלושה חללי עבודה מסוג זה, כשהאחרון ביניהם בקניון בסן פרנסיסקו, ויכול להכיל עד 500 עובדים בעלות של 399 דולר לחודש. מתחם העבודה מרוהט כמובן ברהיטי איקאה. באותו קניון בסן פרנסיסקו יפתחו גם את אזור ההסעדה החדש, וישתמש בספקים מקומיים. "הקונים חוזרים לקניונים", סיכמה אנדרסן. "אנשים רוצים להיות יחד".