סגור
משבר אקלים
פאנלים סולאריים בפארק האנרגיה הירוקה הענק שמקימה קבוצת אדאני בהודו
פאנלים סולאריים בפארק האנרגיה הירוקה הענק שמקימה קבוצת אדאני בהודו (צילום: REUTERS/Amit Dave)

פי 5 מפריז בשטח: אדאני בונה את המפעל הגדול בעולם לייצור אנרגיה ירוקה

הקבוצה ההודית שהרוויחה חלק ניכר מהונה מתעשיות מזהמות בונה במערב הודו את המפעל הגדול בעולם לייצור אנרגיה סולארית ואנרגיית רוח. על פי הקבוצה, ניתן יהיה לראות מהחלל את המפעל שעלות הקמתו מוערכת ב-20 מיליארד דולר

קבוצת אדאני ההודית, שהרוויחה חלק ניכר מההון שלה מתעשיות מזהמות, בונה כעת את המפעל הגדול בעולם לאנרגיה ירוקה. ב-CNN דיווחו כי האתר במערב הודו יהיה כל כך גדול עד שניתן יהיה לראות אותו מהחלל. שטחו יהיה גדול פי 5 מפריז והוא ייצר חשמל בכמות שתספיק לצריכה של שוויץ. "אני כבר לא מצליח לעמוד בקצב של כל החישובים", אמר סאגאר אדאני, שעומד בראש חברת אדאני גרין אנרג'י לימיטד (AGEL) בריאיון ל-CNN.
סאגאר אדאני הוא האחיין של גואטם אדאני, האיש השני העשיר ביותר באסיה עם הון של 100 מיליארד דולר ובעל השליטה בנמל חיפה. קבוצת אדאני היא יבואנית הפחם הגדולה ביותר בהודו ובעלת מכרות לדלק המזהם. עם זאת, הקבוצה עוסקת במגוון תחומים, ביניהם אנרגיה נקייה.
לפי הדיווח, החברה מתכוונת להשקיע 100 מיליארד דולר באנרגיה בעשור הקרוב, כש-70% מהכסף יוקצה לאנרגיה ירוקה. באמצעות AGEL, היא בונה את המפעל רחב ההיקף של אנרגיה סולרית ואנרגיית רוח במדינת גוג'אראט במערב הודו בעלות של 20 מיליארד דולר.
התכנון הוא להקים את פארק האנרגיה המתחדשת הגדול בעולם, והבנייה צפויה להסתיים בעוד חמש שנים. לפי ההערכות, הפארק ייצר חשמל נקי שיספיק ל-16 מיליון בתים בהודו. הפארק ממוקם כ-20 ק"מ מהגבול בין הודו לפקיסטן ומתוכנן לכסות שטח של 518 קמ"ר. לפי AGEL, האתר יהיה תחנת הכוח הגדולה בעולם ללא קשר למקור האנרגיה המיוצרת.
1 צפייה בגלריה
גואטם אדאני
גואטם אדאני
גואטם אדאני. "משחק בשני צדי המגרש ומשקיע גם בדלקים מאובנים"
(צילום: REUTERS/ Amit Dave)
ההצלחה של הפארק, שייקרא Khavda Renewable Energy Park, היא מהותית למאמצים של הודו להפחתת הזיהום ולעמידה ביעדי האקלים שהציבה, ובו בזמן לעמידה בצרכי האנרגיה של האוכלוסייה הנרחבת. בשלב זה פחם עדיין מייצג 70% מהחשמל שהודו מייצרת. אך הודו הציבה לעצמה יעדים שאפתניים בכל הקשור לאקלים.
ראש הממשלה נרנדרה מודי הבטיח שמקורות אנרגיה מתחדשת כמו סולר ורוח יספקו 50% מצרכי האנרגיה של הודו עד סוף העשור. לפי אדאני הצעיר (30), הודו חייבת לעמוד ביעדים הללו. "אין להודו ברירה אחרת אלא להתחיל לעשות דברים בהיקף ובגודל שעד כה לא היה ניתן להעלות על הדעת", אמר, וזאת מכיוון שהביקוש לאנרגיה יזנק בשנים הקרובות במקביל לגידול באוכלוסיה ולצמיחה הכלכלית.
להערכת האנליסטים, הודו תצמח בשנים הקרובות בשיעור שנתי של 6% וצפויה להפוך לכלכלה השלישית בגודלה בעולם עד סוף העשור. במקביל, הביקוש לחשמל צפוי לזנק בשנים הבאות על רקע שלל גורמים כמו שיפור בתנאי המחייה ושינויי אקלים.
הפרויקט יוצא לדרך לאחר שנה לא קלה לאדאני. בינואר השנה שעברה הואשמה החברה בהונאה ופשעים נוספים ובעקבות זאת נמחקו משווי הקבוצה מעל 100 מיליארד דולר, שהובילו לירידה של 80 מיליארד דולר בהונו של אדאני עצמו. החברה הצליחה להתאושש מאז ולהחזיר לעצמה חלק מהשווי שנמחק.
היוזמות של קבוצת אדאני באנרגיה ירוקה הן אמנם מרשימות, אך לא חפות מביקורת, בעיקר בשל המשך ההשקעה של הקבוצה בדלקים מאובנים. "גואטם אדאני ממשיך לשחק בשני צדי המגרש", הסביר טים באקלי מחברת המחקר בתחומי האקלים, Climate Energy Finance. "במקום להשקיע מיליארדים בפרויקטים חדשים של דלקים מאובנים, מצבה של הודו יהיה טוב בהרבה אם אדאני ישקיע 100% מהמאמצים והמשאבים שלו בפיתוח טכנולוגיות זולות להפחתת פליטת הפחמן", הוסיף.
אולם אדאני הצעיר שולל את האפשרות הזו לדבריו, היא לא ישימה שכן בעשור הקרוב יותר מ-600 מיליון אנשים בהודו יצטרפו למעמד הביניים. "אי אפשר לשלול מהם את הצרכים הבסיסיים של אנרגיה", הדגיש. "האם הודו עושה קצת פחם? כן, כמובן. אבל האם הודו מייצרת כמות גדולה של אנרגיה מתחדשת? כן, אין ספק".