חברה וסביבה

מדענים גילו שיטה להחזיר ביצה קשה למצבה המקורי - כיצד זה יעזור לטיפול בסרטן?

במחקר שנעשה בארה"ב ואוסטרליה נמצאה דרך לפרק חלבונים ולהחזירם למבנה המקורי שלהם בתוך דקות ספורות. החוקרים מאמינים שמדובר בגילוי פורץ דרך שישמש לייצור נוגדני סרטן באופן שיחסוך זמן וכסף רב

שירות כלכליסט 15:1825.01.15
מדענים גילו כיצד להחזיר ביצה מבושלת למצבה המקורי. זה אולי נשמע כמו להטוט מסיבות, אך למעשה מדובר בהישג שיכול להפחית משמעותית את העלויות של טיפולים נגד סרטן, של ייצור מזון ושל מחקרים אחרים בתעשיית הביוטכנולוגיה השווה 160 מיליארד דולר.

כפי שיודע כל מי שבישל ביצה בחייו, החלבון של הביצה ("החלק הלבן") נשאר שקוף עד שמבשלים את הביצה, זאת מכיוון שהחלבון מתחיל להתפרק בבישול ואז מתחבר מחדש במבנה הדוק ומסולסל יותר. מסיבה זו במהלך הבישול הופך החומר השקוף והלח לחומר לבן שמרקמו מזכיר גומי.

אולם כעת חוקרים באוניברסיטת קליפורניה באירווינג (UCI) ומאוניברסיטת פלינדרס באוסטרליה מצאו תהליך שיכול לפרק את החלבונים הקשורים כך שהם יוכלו להתחבר מחדש ולחזור למבנה המקורי שלהם. כיום קיימות שיטות נוספות לפירוק חלבונים, אך הן אורכות מספר ימים. לעומת זאת, התהליך החדש אורך דקות ספורות.

על פי הערכת החוקרים לגילוי יהיו גם השלכות על תחום הטיפול בסרטן. באחד הטיפולים הנהוגים כיום משתמשים בנוגדנים שיוצרו במעבדה ומתחברים לתאים סרטניים, כך שהם מאפשרים למערכת החיסון לחסל אותם. אולם ייצור הנוגדנים האלה במעבדה הוא הליך ארוך ויקר. היכולת לבנות מחדש ובזול חלבונים נפוצים מחומרים שונים כמו שמרים או בקטריית אי.קולי תוביל לפישוט הליכי הייצור של הנוגדנים ולהפוך את העלות של טיפולים נגד סרטן לנמוכים יותר. "איני יכול לחזות במדויק כמה כסף נפסיד, אבל אני יודע בוודאות שהתהליך הזה יחסוך המון זמן, וזמן שווה כסף", הגיב ל-CNBC גרגורי וייס, פרופ' לכימיה ולביולוגיה מולקולארית באוניברסיטת קליפורניה.

ביצים קשות. העובדה שניתן להחזיר את החלבון למצבו המקורי יעזור לחולים רבים ביצים קשות. העובדה שניתן להחזיר את החלבון למצבו המקורי יעזור לחולים רבים צילום: שאטרסטוק

צוות החוקרים השתמש בביצה כדי להדגים את התהליך, אך מדענים יכולים להשתמש בניסויים בסוגים שונים של חלבונים שמסתסלים ומתחברים בצורות דומות. מציאת הדרך שתאפשר לחלבונים השונים לשוב למצבם המקורי תעזור לחוקרים לחסוך זמן וכסף.

התהליך מורכב משני שלבים: ראשית, החוקרים השתמשו בחומר שהפך את חלבון הביצה המבושל לנוזלי. בשלב הבא הם השתמשו במכשיר מיוחד שפותח על ידי קולין רסטון באוניברסיטת פלינדרס, שגורם למולקולות החלבון המחוברות להיחתך ולהיבנות מחדש.

לפי הודעה שפרסמה האוניברסיטה ביום שישי, היא הגישה בקשה לרישום פטנט על העבודה, ו"עובדת עם שותפות מסחריות שהביעו עניין". הממצאים יפורסמו בשבוע הבר בכתב העת ChemBioChem.