סגור
מוסף שבועי 26.1.23 מיקי זוהר שר התרבות והמדע
שר התרבות והספורט מיקי זוהר. מדינות קטנות מישראל מצליחות ללא עידוד של זרים (צילום: אלכס קולומויסקי)

דעה
ביטול המיסוי על שחקנים זרים - תוכנית הרסנית לספורטאי הישראלי

שר התרבות והספורט מיקי זוהר מציע לבטל את המס הנמוך ממילא שמשלמים ספורטאים זרים. הטבות המס לזרים נועדו להעלות את רמת התחרות והספורט בישראל, אך בפועל זה לא קורה, וישראל עלולה להפוך למקלט מס לשחקנים זרים, מה שיפגע בכלכלת המדינה ויביא לאי סדרים גם בספורט

הכותב הוא רו"ח, מומחה למיסוי, פירמת הייעוץ Auren ישראל
בסוף השבוע אושר תקציב המדינה בממשלה, ולפי פרסומים, אושר תקציב משרד התרבות והספורט בתוספת של מיליארד שקלים. הישג נוסף לשר מיקי זוהר הוא מעבר של הטוטו לאחריות משרד הספורט. המטרה בגידול התקציבי, כמו גם בשליטה על הטוטו, הבנק של הספורט, היא להגדיל את ההישגים של ישראל בתחום הספורט. לצד ההישגים הללו לכאורה, בכוונתו של זוהר לקדם מהלך שתוצאתו עלולה דווקא לפגוע בספורט ובכלכלה בישראל. לפי הדיווחים, זוהר מקדם הצעה להפסיק את תשלומי המס על שחקנים זרים. הרציונל הוא לגרום ליותר זרים לשחק בארץ ובכך לשפר את הרמה של השחקן הישראלי שיתאמן עם ספורטאים טובים יותר.
מהן חובות המס של ספורטאי זר כיום לעומת ספורטאי ישראלי? ספורטאים זרים זכאים לכמה הטבות משמעותיות, שלהן לא זכאי הספורטאי הישראלי. כך לפי תקנות מס הכנסה משנת 1998 החלות על ספורטאי חוץ: "לספורטאי חוץ קיימת האפשרות לנכות מהכנסתו מספורט הוצאות לינה או דמי שכירות על דירה בישראל, כמו גם ניכוי על ארוחות. ניכוי שכזה מופחת מהכנסתו של הספורטאי הזר, כך שישלם מס על הרווח לאחר הוצאות אלו, ויוכל להנות מתשלום מס מופחת".
ספורטאי ישראלי לעומת זאת, לא יכול ליהנות מהטבה שכזאת. "לפי התקנות, על הכנסה חייבת של ספורטאי חוץ חלה חבות מס מקסימלית של 25%, בעוד ספורטאי ישראלי יכול להגיע לשיעורי מס של 50%." פערים שכאלה יוצרים אפליה חמורה בין ספורטאים זרים לישראלים, וגורמים לכך שלקבוצות ספורט ישראליות יהיה כלכלי יותר להעסיק ספורטאי זר. הספורטאי הזר זכאי להטבות אלה לתקופה של עד 48 חודשים, ולכן אנו נתקלים בתופעה של שחקנים זרים שעוזבים את ישראל אחרי 4 שנים, לאחר שהרוויחו כאן שכר יפה מבלי לשלם כמעט מס.
1 צפייה בגלריה
יניב אנג'ל, מומחה למיסוי, auren ישראל
יניב אנג'ל, מומחה למיסוי, auren ישראל
יניב אנג'ל, מומחה למיסוי, auren ישראל
(צילום: עדי ארד)
מדוע ספורטאים זרים זכאים להטבות אלו? המחשבה המקורית בעת החקיקה הייתה שהספורטאים הזרים יעלו את רמת התחרות והספורט בישראל, ויגרמו לשחקן הישראלי להתחרות עם שחקנים טובים יותר, דבר שיביא לשיפור הספורט בישראל. במבחן התוצאה אנחנו עדיין רואים את נבחרות הכדורסל והכדורגל, ענפי היבוא העיקריים של שחקנים זרים, מתקשים להגיע להישגים. כך למשל, נבחרת הכדורגל נכשלת פעם אחר פעם בניסיונותיה להעפיל לטורנירים הבינלאומיים וגם נבחרת הכדורסל מתקשה בהישגים בטורנירים בהם משתתפת.
מה הביא להצפה של ישראל בשחקנים אמריקאים? לצד הדומיננטיות של כדורסלנים אמריקאים, שרבים מהם לא מוצאים מקום בליגת ה-NBA, ישראל חתומה על אמנה למניעת כפל מס מול ארה"ב, הקובעת שספורטאי מארה"ב זכאי לפטור ממס עד סכום של 400 דולר ביום. נוסיף לכך את הטבות המס של ניכוי הוצאות, יחד עם שיעור מס מקסימלי של 25%, וקל להבין מדוע הכדורסל הישראלי מוצף באמריקאים.
מה קורה בעולם? בשנת 2017 פרסמה הכנסת סקירה משווה המראה כי בספרד ודנמרק ,לדוגמה, יש הטבת מס דומה הנעה סביב 24%-26% מס עד לתקרה של כ-600,000 יורו, למשך חמש שנים. בצרפת עד 50% מהשכר פטור ממס, וההטבה היא עד 8 שנים, כמו בהולנד, שמעניקה פטור ממס עד 30%.
איך אפשר לקדם את הספורט הישראלי מבלי להעניק עוד הטבות לספורטאים זרים? הרעיון להפסיק את תשלומי המס של השחקנים הזרים מחריף את המדיניות הקיימת, לפיה כבר היום השחקנים הזרים בקושי משלמים מיסים. התוצאה תהיה כניסה נוספת של שחקנים זרים, אשר ידחקו הצידה את השחקן הישראלי. בנוסף, יש חשש שישראל תהפוך למקלט מס לשחקנים זרים וייווצר פתח לכספים לא חוקיים ולא מדווחים, מה שיפגע בכלכלת המדינה, לרבות פתח לאי סדרים בספורט.
לעומת זאת, כדי לעודד את הספורט בישראל יש להשקיע בתשתיות ובמגרשי ספורט ראויים. בנוסף, ראוי שהמדינה תקדם תוכנית ארוכת טווח לשיקום הספורט מהיסוד וכבר מגיל צעיר. לצד חדרי מחשבים, יש מקום לבנות בכל בית ספר חדר כושר פשוט עם כמה מכשירים. שיעורי תזונה ולימודים על חשיבות הספורט חייבים להיות חלק מתוכנית הלימודים החל מבית הספר יסודי, במקביל להוספת שיעורי ספורט. פעולות אלה יגבירו את הסיכוי להצלחת הדור הבא בספורט, לעומת עידוד שחקנים זרים להגיע לישראל בגלל הפטור ממס, דבר שידחק את הספורטאי הישראלי לקצה הספסל, לפרישה מגיל צעיר, או חיפוש מזלו במדינה אחרת.
אפשרות נוספת היא מתן הטבות מס גם לספורטאים ישראלים כדי להשוות את תנאיהם לספורטאי זר. אך הדבר עלול לגרום למחאה מצד ישראלים רבים אחרים שאינם מתפרנסים מענפי ספורט, ותחושת קיפוח של מגזרים רבים. העובדות מראות שגם מדינות עם אוכלוסייה קטנה יותר, וכלכלה פחות חזקה מישראל, מצליחות בספורט הרבה יותר, גם ללא עידוד של שחקנים זרים לשחק אצלן.