סגור
הדמיית תוכנית חזית הים חיפה יורו ישראל
הדמיית תוכנית חזית הים חיפה. "המקום בחיפה נפלא, פותח לאנשים את הצ'אקרה" (הדמיה: מן שנער, יעד אדריכלים)

חברת יורו ישראל תשלם 205 מיליון שקל על מגרש לבניית 500 יח"ד בקו ראשון לים בחיפה

החברה מנתיבות זכתה במכרז למגרש בשטח 23 דונם, שהוא חלק מתוכנית "חזית הים", המתפרסת על שטח של 1,700 דונם בין הנמל ההיסטורי של חיפה לשכונת בת גלים; יורו ישראל תשלם לרמ"י 105.7 מיליון שקל, ועוד 99 מיליון שקל הוצאות פיתוח

רמ"י (רשות מנהל מקרקעי ישראל) הודיעה הבוקר כי חברת יורו-ישראל, מנתיבות, זכתה במכרז למגרש בשטח 23 דונם עליו ניתן להקים 500 יח"ד, כולל מסחר, ברחוב העלייה השנייה בשכונת בת גלים בחיפה.
הכתובת לא מספרת את מלוא איכויותיו של המגרש המדובר, המשמש כעת את נמל חיפה כמגרש חניה ונמצא במיקום נדיר, ממש על קו המים. יורו ישראל ישלמו לרמ"י 105.7 מיליון שקל, ועוד 99 מיליון שקל הוצאות פיתוח.
מחיר השומה של המגרש, היה 283.5 מיליון שקל, כך שהזוכים שילמו פחות ממה שברמ"י ציפו לקבל. כך או כך, באופן מפתיע, למכרז הוגשו בסה"כ 4 הצעות.
1 צפייה בגלריה
הדמיית תוכנית חזית הים חיפה יורו ישראל
הדמיית תוכנית חזית הים חיפה יורו ישראל
הדמיית תוכנית חזית הים בחיפה
(הדמיה: מן שנער, יעד אדריכלים)
מרמ"י נמסר כי המגרש הוא חלק מתוכנית תמ'א 13/3/א, 'פיתוח חזית ים עירונית בחיפה', הממוקמת בין דרך חיל הים ומסוף הדלק, החוף השקט ורצועת החוף מצפון לבה"ד חיל הים בבת גלים. התוכנית אמורה לפתוח את חלקו המערבי של הנמל באמצעות מה שמכונה "הקמת חזית ים עירונית תוססת ופתיחתה לציבור".
היא אושרה בחודש אוגוסט 2017 על ידי קבינט הדיור והיא כוללת כ-1,750 דונם ברצועה החופית שבין בית המכס לחוף השקט בבת גלים. במסגרת התוכנית מתוכנן שיקום של המבנים הקיימים - רובם האנגרים ישנים - שיוסבו למבני מסחר, בילוי, שטחי ציבור ותרבות.
הנמל המנדטורי אמור להפוך לנמל נוסעים בלבד, בתוספת לשטחי תיירות ובילוי, טיילת חוף, מלונאות ועוד. בנוסף, במתחם המוכר כ"חיפה אל עתיקה" שנמצא בחלק המערבי של התוכנית, יתוכננו 500 יחידות דיור. בין היתר, התוכנית מציעה שיקוע של פסי הרכבת, מהלך שהיה אמור לאפשר מעבר חופשי לנמל, וגם, בינוי של עוד 4,500 יח"ד בשטח המסילה שמתפנה.
התוכנית, שנערכה בידי משרד האדריכלים מן שנער, ביוזמת נמל חיפה, נמלי ישראל, משרד התחבורה, משרד האוצר ועיריית חיפה, הייתה אמורה ליצור מהפכה בעיר, שמאז תקופת המנדט מתנכרת לים, ולהוות מנוע צמיחה גם לרחובות ולשכונות יותר מרוחקים ואולם, קשה לראות סימנים למימושה.
נראה כי את שיווק המכרז שבו זכתה יורו ישראל יש לייחס להסכם שנתחם בין רמ"י, חברת נמלי ישראל (חנ"י) ונמל חיפה, בחודש מאי 2022. במסגרת ההסכם נקבע שרמ"י יעבירו שטחים פוטנציאליים לקידום בנייה למגורים ולחנ"י, שטחים לצרכי איחסון ולוגיסטיקה. עיריית חיפה לא היתה שותפה להסכם, כי ראשת העיר דאז, עינת קליש רותם, ביקשה לעמוד בראש תאגיד שינהל את פרוייקט חזית הים.
עפרה חדד, סמנכ"לית ומבעלי חברת הבנייה יורו ישראל, אמרה לכלכליסט הבוקר שפרוייקט של שני מגדלים, בגובה 25 קומות, שבנו במרינה באשקלון, הבהיר להם שהמגרש בחיפה הוא מוצר ייחודי ויוצא דופן. היא מסבירה את ההיענות המתונה למכרז בכך שזו תקופה לא פשוטה ליזמים שנאלצים לקחת הלוואות: "אנחנו לא ניגשנו בשנים האחרונות לאף מכרז של מחיר מטרה או מחיר למשתכן ולא התפרענו, גם בתקופת השיא. המקום בחיפה נפלא, פותח לאנשים את הצ'אקרה. בכוונתנו לקחת אדריכל מהשורה הראשונה".