סגור
שטח מיועד שכונת אפיקי נחל ב אופקים
שטח לבנייה בשכונת אפיקי נחל, אופקים (צילום: חיים הורנשטיין)

חיילי המילואים לא התלהבו: ביקוש נמוך למכרז לקרקעות לווילות באופקים

ל-231 המגרשים במכרז לשיווק קרקע ל-326 בתים צמודי קרקע בשכונת אפיקי נחל, שהיה מיועד בעיקר לחיילי מילואים ובני המקום ונסגר לפני המלחמה, הוגשו רק 106 הצעות. לפי הערכות, מחירו של מגרש לבניית דירה אחת עומד על כ-800 אלף שקל. עפרה חדד, מבעלי יורו ישראל שפועלת בעיר: "זה לא זול"

מחר תדון מועצת רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) ביוזמת הממשלה לחלק מגרשים בפריפריה לחיילים שהשתתפו במלחמת חרבות ברזל, אך תוצאות מכרז שפורסמו אתמול (ב') מצביעות על האפשרות שלמוצר אין ביקוש. תוצאות המכרז מלמדות על הצלחה חלקית מאד של שיווק הקרקע. ל-231 המגרשים, שהיה מיועד בעיקר לבני המקום ולחיילי מילואים, הוגשו אולי הצעות רבות, אז זכו רק 106. המועד האחרון להגשת הצעות במכרז היה ב-23 בספטמבר אשתקד.
ע"פ חוברת המכרז, תינתן במכרזים, בהליך ההרשמה וההגרלה, עדיפות לחסרי דיור ורק אחר כך לכלל הציבור. חיילי המילואים זכאים להגיש הצעה רק ליחידת דיור אחת. ההנחה במחיר הקרקע שהציעו במכרז יכולה להגיע לעד 20% מהתמורה שהציעו, וגובהה לא יכול לעלות על 75 אלף שקל. חיילי המילואים נדרשים להוכיח ששירתו 80 ימים במילואים ב-6 השנים האחרונות.
הגודל הממוצע של המגרשים ששווקו באופקים הוא 500 מ"ר לבניית יחידה אחת, וכפול מכך לשתיים. מרבית המגרשים הם לבית בודד, ורק מעטים לשניים. לפי הערכת השמאי של רמ"י מחירו של מגרש לבניית דו-משפחתי הוא כ-1.5 מיליון שקל, ומחירו של מגרש לבניית יחידה אחת - כ-800 אלף שקל. מי שניגש למכרז נהנה מהנחה של כ-20%. הוצאות הפיתוח נקבעו מראש והן בערך 850 אלף שקל למגרש לדו-משפחתי וכ-450 אלף שקל למגרש לבית בודד.
עפרה חדד, סמנכ"לית ומבעלי חברת הבנייה יורו ישראל שבונה הרבה באופקים, מסבירה שבימים אחרים היה למגרשים האלה ביקוש, אך לא במצב הנוכחי: "אם מוסיפים להערכת השמאי של רמ"י גם את המיסים, מגיעים לעלות ממוצעת של 860 אלף שקל למגרש לבניית בית בודד. זה לא זול. בנוסף, זו תקופה של אי ודאות. מי שבנה בתים צמודי קרקע בתקופה שקדמה למלחמה היו בעיקר פלסטינים. אדם שקונה עכשיו קרקע בכלל לא יודע אם יהיה מי שיבנה לו. העובדים הזרים, סינים או מולדובים, לא עושים עבודות כאלה".
התוכנית לשכונת אפיקי נחל בעיר אופקים, שאושרה ע"י הותמ"ל ב-2018, מציעה הקמת רובע ומגורים ותעסוקה בהיקף של 7,000 דירות בצפיפות ממוצעת של 5.4 דירות לדונם. מדובר בהרחבה משמעותית לעיר, ממזרח לנחל אופקים, שהיה עד לאחרונה הגבול הטבעי של העיר.