סגור
דובי פרנסס Group 11
דובי פרנסס (צילום: Group 11)

הכריש שאכזב: דובי פרנסס הפסיד למשקיעים שלו 39 מיליון דולר בשנה

שווי הנכסים של קרן ההון סיכון גרופ 11 צנח ב־16% ב־2023. מרבית הירידה בשווי הנכסים נובעת משערוכים לאחר שבשנה האחרונה אף אחת מהחזקות הקרן לא יצאה להנפקה. בין המשקיעים: מגדל והראל השקעות

דובי פרנסס נחשב כמשקיע הון סיכון ישראלי מוצלח ודמות טלוויזיונית כרזימטית, אך את השנתיים האחרונות יעדיפו המשקיעים שלו לשכוח. קרן ההון סיכון מספר חמש מקבוצת גרופ 11 של כוכב תוכנית הריאליטי "הכרישים" הפסידה למשקיעים כמעט 40 מיליון דולר אשתקד וכבר רושמת הפסד של 43 מיליון דולר מתחילת 2022. על פי הדו"ח הכספי של הקרן, שווי הנכסים שלה לסוף 2023 הוא 204 מיליון דולר, לאחר ירידה של 39 מיליון דולר לעומת 2022. כלומר, הקרן רשמה תשואה שלילית של 16% בשנה האחרונה בעוד הנאסד"ק, שכולל חברות טכנולוגיה, עלה ב־43.4%.


הקרן בניהולו של פרנסס משקיעה בחברות פרטיות שפועלות בתחום הפינטק, בשלבים שונים של הגיוס שלהן, משלב הסיד ועד השלב שבו הן מתממשות לכדי חברות ציבוריות. בין ההשקעות העיקריות שביצעה הקרן ניתן למנות חברות בשלות כמו חברת הביטוח הדיגיטלית Next Insurance, חברת התוכנה בענף התיירות TripActions והיוניקורן Tipalti שמפתח פתרונות אוטומציה. בנוסף משקיעה הקרן בחברות בשלב מוקדם יותר כמו EquityBee ו־Fintastic.
על פי הדו"חות של גרופ 11, מרבית הירידה בשווי הנכסים ב־2023, בהיקף של 33.6 מיליון דולר, נובעת משערוך נכסים. בקרן מסבירים את הירידה בכך שבשנה האחרונה אף אחת מהחזקות הקרן לא יצאה להנפקה וגם בשנה הנוכחית אף אחת מההחזקות לא צפויה לצאת להנפקה או לגיוס משמעותי. השמאות שבוצעה בקרן הקטינה את שווי ההחזקות לאור מספר מרכיבים אובייקטיבים כמו גובה הריבית וסנטימנט המשקיעים על מנת לחשב מחדש את שווי החברה. במובן מסוים, גרופ 11 חוותה ב־2023 את ירידת השווי שמניות הפינטק הסחירות חוו כבר ב־2022. הקרן רשמה הפסד גם בשנת 2022, בהיקף של 4 מיליון דולר.
לצד הפסדים משערוכים ישנם הפסדים מוחשיים מהשקעות בהיקף של 2.2 מיליון דולר ב־2023 וכן הפסד תפעולי של הקרן בהיקף 3.7 מיליון דולר.
גופים מוסדיים שמושקעים בקרן הסבירו כי ההפסד מהשקעות נעשה על רקע מכירת מניות פאפאיה גלובל, אחת ההחזקות הוותיקות של גרופ 11, ברבעון השלישי אשתקד. ב־28 ביולי 2023 שיגר פרנסס מכתב לכל בעלי המניות בפאפאיה והציע למכירה את חבילת המניות שלו בפאפאיה בהנחה של 90% על השווי בגיוס האחרון. הסיבה למהלך היתה חוסר הסכמות עם מייסדת פאפאיה עינת גז שיצאה נגד הרפורמה המשפטית ואיימה להוציא את כספי החברה מחוץ לישראל. הקרן של פרנסס השתתפה בכל סבבי הגיוס של פאפאיה ורכשה מניות בכ־13 מיליון דולר שהקנו לה החזקה של כמעט 3%. על פי הפורטפוליו המעודכן של גרופ 11, ההחזקה בפאפאיה מקוטלגת כ"אקזיט", כלומר הקרן אינה מחזיקה יותר במניות.
גרופ 11 היא שותפות שמאוגדת באיי קיימן. קרן מספר חמש של הקבוצה החלה להיסחר בפלטפורמת ה־TASEUP של בורסת תל אביב בנובמבר 2021 לאחר שגייסה 200 מיליון דולר. בין המשקיעים בקרן שורה של מוסדיים ישראליים בולטים בראשם מגדל והראל השקעות וכן מנורה מבטחים, מור בית השקעות, הכשרה חברה לביטוח, חברת ניהול ההשקעות True Capital Management ומספר חברות Family Office מארה"ב וישראל. בנוסף, הקרן הקצתה 5 מיליון דולר למסחר דרך הפלטפורמה כדי שגם משקיעים כשירים יוכלו לרכוש את יחידות ההשתתפות שלה. שווי היחידה כיום הוא 4,000 שקל, בעוד שביום ההשקה נסחרה היחידה במחיר של 5,000 שקל.
שווי הנכסים של השותף המוגבל (LP), כלומר הנכסים שמשויכים למוסדיים ולמשקיעים מחוץ לקרן, נאמד היום ב־197 מיליון דולר, אולם שווי השוק של מניותיו ב־TASEUP הוא 193 מיליון שקל. בחודשים שלאחר פתיחת הקרן, בוצע שערוך כלפי מעלה בנכסיה בהיקף של כמעט 53 מיליון דולר, אולם מאז השערוכים נעשו כלפי מטה בלבד והחזירו את הקרן פחות או יותר לנקודת האפס. מאז הקמתה גבתה הקרן דמי ניהול של 9.6 מיליון דולר.