סגור
ועידת טוקיו 2023 דינה בן טל גננסיה מנכלית אל על
מנכ"לית אל על דינה בן טל גננסיה. 73% מהטיסות הבינלאומיות בנתב"ג בינואר 2024 היו של אל על (צילום: אלכס קולומויסקי)

חזרת חלק מהחברות הזרות הפילה את מניית אל על ב־14%

מאז פרוץ המלחמה נהנו החברות הישראליות ובראשן אל על מבלעדיות ונתח השוק שלהן זינק. עם חזרת חלק מהחברות הזרות, מניית החברה צנחה

חברות התעופה הקטנות מתחילות להחזיר את טיסותיהן לישראל, והמונופול שנוצר לאל על בחודשים האחרונים מאז פרוץ מלחמת 7 באוקטובר בכל הקשור לטיסות בינלאומיות מישראל מתערער.
אתמול הודיעה רשות שדות התעופה כי יונייטד ואיתיחאד ישובו לטוס לישראל במרץ, ויום לפני כן הודיעה זאת חברת KLM, שתחדש את הטיסות לתל אביב מ־1 באפריל. בעקבות זאת צנחה אתמול מניית אל על ב־13.8%.
מאז תחילת המלחמה החברות הבינלאומיות עצרו את הטיסות לישראל וממנה. אך בשבועות האחרונים, עם הקטנת הסיכונים מדרום ולמרות התעצמות הלחימה בצפון - חלקן הודיעו על חזרה חלקית לפעילות, וחלקן ממשיכות לבטל טיסות. חברות התעופה האמריקאיות, בהן דלתא איירליינס, אמריקן איירליינס ויונייטד איירליינס, עדיין לא שבו לטוס לישראל. יונייטד הודיעה, כאמור, כי תחזור לטוס בחודש מרץ, אך דלתא ביטלה את לוח הטיסות שלה עד חודש מאי. ענקיות תעופה נוספות ובהן בריטיש איירווייז, אייר קנדה, אמירייטס, וירג'ין, רויאל ג'ורדניאן ואחרות לא הודיעו על כוונה לחזור לפעילות במדינה. טורקיש איירליינס, חברת התעופה הטורקית, לא צפויה לשוב לפעילות בישראל לפחות עד סוף אוקטובר וכך גם אמריקן איירליינס.
במצב שנוצר מאז פרוץ המלחמה, חברות התעופה הישראליות נותרו לבד בשמים והמחירים עלו בהתאם. מי שנהנית מהיותה כמעט מונופול על השמים מתחילת המלחמה היא חברת אל על. בינואר האחרון 73% מהטיסות הבינלאומיות בנתב"ג היו טיסות של חברת התעופה אל על. ישראייר היתה אחראית ל־10% מהטיסות וארקיע ל־3% מהטיסות הבינלאומיות שעברו בנתב"ג.
על פי נתוני רשות שדות התעופה, בחודש ינואר 2024 עברו בנתב"ג בטיסות בינלאומיות כ־600 אלף נוסעים לעומת יותר מ־1.6 מיליון נוסעים בינואר 2023, ירידה של 63% במספר הנוסעים. גם מספר המטוסים בטיסות בינלאומיות נפל ב־60% בינואר לעומת ינואר אשתקד ועמד על 4,700 מטוסים בלבד. בשל הירידה במספר טיסות הנוסעים, גם שינוע המטענים במטוסי נוסעים בטיסות נכנסות ויוצאות מישראל צנח ב־51% בינואר 2024 לעומת ינואר בשנה שעברה.
אחת מחברות הלואו קוסט הגדולות, שאהודה על הנוסעים הישראלים, היא חברת התעופה האירית רינאייר. גם היא איננה טסה לישראל באופן סדיר. מי שנחשבת לענקית טיסות הלואו קוסט הודיעה במפתיע לפני שבוע לכל הלקוחות שלה על ביטול כל הטיסות שלה לישראל וממנה.
הסיבה, על פי רינאייר, היא סגירתו של טרמינל 1 לפעילות מתחילת המלחמה והחובה לטוס מטרמינל 3 שממנו הטיסות מחויבות במסי נמל גבוהים יותר. ברינאייר לא מעוניינים לשלם את המס הגבוה יותר. אך גורמים בענף התעופה אומרים כי "מדובר בהתנהלות לא ברורה של רינאייר וכי את הפער של 19 דולר בין הטרמינלים החברה מגלגלת על הנוסע והכסף לא יוצא מכיסה של חברת התעופה". בנוסף נמסר כי גם בשדות תעופה גדולים בעולם רינאייר טסה מהטרמינל הראשי ומשלמת מסי נמל בהתאם.
חוסר הרצון מצד טייסים וצוותי אוויר זרים לטוס לאזור מלחמה מעלה חשש להתייקרות מחירי הטיסות רגע לפני תחילת עונת הקיץ שתיפתח ב־29 במרץ. גם סוגיית המטענים שרבים מהם מגיעים בבטן המטוס של טיסות נוסעים לא נפתרת וחבילות רבות תקועות בחו"ל. בהיעדר התערבות ממשלתית, החברות הזרות לא ממהרות לשוב לטוס לישראל שנשארת מבודדת מהעולם ואלפי עובדים בענף התעופה והתיירות ממשיכים להיות מחוסרי עבודה.
נחמה רונן, יו"ר קבוצת ממן שמספקת שירותי קרקע לחברות התעופה, אומרת כי "יש חשיבות עצומה לחזרתן של חברות תעופה בינלאומיות גדולות ובראשן החברות האמריקאיות. יונייטד הודיעה על כוונה לחזור לטוס לישראל אבל הצוותים שלהם לא רוצים לשהות בארץ. דלתא איירליינס ובריטיש איירווייז גם הן עוד לא חזרו לטוס לפה ויש להן חשיבות גדולה כמנוף לשוק האמריקאי והבריטי".
רונן ממשיכה ותוהה "איך אין שום פנייה מצד שרי הממשלה והקבינט הכלכלי לראשי חברות התעופה הללו. זה משהו שלא מתקבל על הדעת שמאפשרים לחברות הללו להמשיך לא לטוס לישראל. שהשרים ייקחו את עצמם ויטוסו להיפגש עם נשיאי חברות התעופה המובילות ולא יחזרו עד שיש פעילות תעופה סדורה לישראל".
לדבריה, "חברת המטען DHL טסה מאז תחילת הלחימה עם צוותים שביטוח החיים שלהם יקר. יש מאות אלפי אנשים שפרנסתם נפגעה כי אין טיסות. זה משפיע על ענף המסעדנות, על מורי דרך, על שירותי הסעות ועוד תחומים. אם היתה פה קצת יותר מחשבת מאקרו מצד הממשלה, אפשר היה לפתור את המשבר הזה".