סגור
Best Invest-עוברים מפיקדון לפוליסת חיסכון
(shutterstock)

אלטשולר בראש: בדקו - מה עשתה קרן ההשתלמות שלכם במרץ

קרן ההשתלמות של בית ההשקעות במסלול הכללי רשמה תשואה של 2.53% בחודש מרץ ‑ הגבוהה במסלול, שהניב תשואה ממוצעת של 2.3%. לאה פרמינגר, סמנכ"לית ההשקעות החדשה באלטשולר שחם: "אנחנו עדיין לא מאריכים מח"מ בישראל ושומרים על חשיפה למניות בשיעור גבוה"

הקאמבק של אלטשולר שחם הגיע? קרן ההשתלמות של בית ההשקעות במסלול הכללי רשמה תשואה של 2.53% בחודש מרץ ‑ הגבוהה במסלול, שהניב תשואה ממוצעת של 2.3%. הקרן של אלטשולר שחם היא הגדולה בישראל ומנהלת נכסים של כ־38 מיליארד שקל. לשם השוואה, הקרן של כלל ביטוח, השנייה בגודלה, מנהלת נכסים בהיקף 20.2 מיליארד שקל.
התשואה הגבוהה של קרן ההשתלמות של אלטשולר שחם במרץ נרשמה לצד גאות כללית בשוק המניות, בארץ ובחו"ל. ת"א־35 עלה ב־3% באותו חודש ות"א־90 הוסיף 3.3%. מדד S&P 500 עלה ב־3.1%. מעבר למומנטום החיובי בשווקים, מרץ היה החודש הראשון לכהונת סמנכ"לית השקעות חדשה באלטשולר שחם, לאה פרמינגר. היא החליפה את דני ירדני, שפרש לאחר עשור בתפקיד.
על פי פרמינגר, תשואת היתר של אלטשולר שחם נבעה מההשקעה באג"ח במח"מ קצר, בעוד שהשוק חווה עלייה בתשואות (כלומר ירידת ערך) של אג"ח לטווח ארוך. בנוסף, "תיק המניות שלנו בחו"ל מושקע, בין היתר, במניות פיננסים, אנרגיה ונחושת - ומחירן עלה בחדות בחודש האחרון".

1 צפייה בגלריה
לאה פרמינגר מנהלת את קרן אלטשולר שחם
לאה פרמינגר מנהלת את קרן אלטשולר שחם
לאה פרמינגר מנהלת את קרן אלטשולר שחם
(צילום: אוראל כהן)

אתם חשופים יותר מהמתחרים לחו"ל, מכאן נבעה התשואה הגבוהה?
"במרץ המדדים הישראליים עלו בשיעורים דומים למדדים בחו"ל, לכן אני לא חושבת שעצם החשיפה לשווקים בחו"ל הביא לתשואה הגבוהה, אלא בעיקר התמהיל השונה של תיק ההשקעות. למשל, מניות הבנקים באירופה עלו ביותר מ־10% בחודש האחרון. באופן כללי, השווקים באירופה היו עדיפים מבחינת תשואה".
מאז 7 באוקטובר מנהלי השקעות הגדילו את החשיפה לישראל בהיקף של 23 מיליארד שקל. על פי פרמינגר, עוד לא בשלו התנאים להשיב את ההשקעות של אלטשולר שחם הביתה.
"אנחנו עדיין לא מאריכים מח"מ בישראל (כלומר רוכשים אג"ח ארוכות טווח של ישראל מתוך אמונה שערכן יעלה - א"ע). אנחנו מעריכים שעל האג"ח הישראליות יהיה לחץ בתקופה הקרובה, בשל הצורך של משרד האוצר לגייס כספים לשיקום היישובים בעוטף עזה ובדרום ויישובים בצפון. בחו"ל, תשואת אג"ח ל־10 שנים בשיעור של 4.5% זה כבר יותר מעניין".
על פי בדיקת קבוצת קלי, ההחזקה המנייתית של אלטשולר שחם נאמדת ביותר מ־50%. זו קרן ההשתלמות היחידה שהחשיפה המנייתית שלה גדולה מ־50%. "אנחנו עדיין שומרים על חשיפה למניות בשיעורים גבוהים. אנחנו מסתכלים לטווח הארוך יותר ולא שנה מהיום", אומרת פרמינגר.


שלוש השנים האחרונות היו קשות מבחינת השקעות והיקף נכסים לאלטשולר שחם, שהיה בית ההשקעות הגדול בישראל ב־2021 ו־2022. קרן ההשתלמות של בית ההשקעות השיאה תשואה של 8.28%, וניצבת במקום האחרון לעומת ממוצע כמעט כפול בענף. תשואת החסר נבעה מהשקעה בחברות סיניות ב־2021, שערכן צלל באותה שנה, והשקעה במניות טכנולוגיה אמריקאיות ב־2022, שחוו ירידות חדות באותה שנה. תשואת החסר הביאה לעזיבה מסיבית מקרן ההשתלמות של אלטשולר שחם, שהיקף נכסיה המנוהלים קטן ביותר מ־40%, מ־65 מיליארד שקל ל־38 מיליארד שקל.
למרות המלחמה, קרנות ההשתלמות במסלול הכללי רושמות מתחילת השנה תשואה של 4.8%, עקב המומנטום החיובי בשוק ההון. ברבעון הראשון מובילה קרן ההשתלמות של מור, עם תשואה של 5.07%. גם בטווח של שלוש שנים מובילה מור, עם תשואה של 19.28%.