סגור

אחרי 140 שנה: יקבי כרמל נכנסת לבורסה

יקבי כרמל תתמזג עם כלל משקאות, שעיקר פעילותה היא אחזקתה (30%) ביפאורה. היקב יחזיק 40% בחברה הממוזגת, שהעסקה משקפת לה שווי של 841 מיליון שקל

מותג היין הוותיק יקבי כרמל, שנוסד ב־1882 ונמצא בבעלותה של קרן קדמה, מתמזג עם כלל משקאות ונכנס לבורסה לניירות ערך בתל אביב כחלק מהחברה הציבורית.


בהתאם להסכם שנחתם עם קרן קדמה, תרכוש כלל משקאות מהקרן את כל מניות יקבי כרמל שבבעלותה (78%), כנגד הקצאת 33% ממניות כלל משקאות. בנוסף לכך תינתן אפשרות לבעלי המניות הנוספים בחברת יקבי כרמל להצטרף להסכם באותם תנאים ולמכור אחזקות נוספות בשיעור של עד 8.5%.
החברה הממוזגת צפויה להיקרא יקבי כרמל ולהיות מנוהלת על ידי מנכ"ל מותג היין לפני העסקה, נדב ארנס. לפי דירקטוריון החברה, המהלך יוצא לפועל לצורך מימוש תוכניותיה לצמיחה וחיזוק איתנותה הפיננסית.
3 צפייה בגלריה
נדב ארנס מנכ"ל יקבי כרמל
נדב ארנס מנכ"ל יקבי כרמל
מנכ"ל יקבי כרמל נדב ארנס
(צילום: שוקה כהן)
העסקה משקפת יחס החלפה של כ־60% לכלל משקאות ו־40% ליקבי כרמל. היחס נקבע, בין היתר, על בסיס הערכת שווי לאגודה, שמשקפת לכלל משקאות שווי של 505 מיליון שקל, פרמיה של כ־38% מעל שווי השוק. שווי יקבי כרמל הוערך בכ־336 מיליון שקל.
כלל משקאות היא חברה ללא גרעין שליטה, כאשר בעלי המניות המרכזיים בה הם הגופים המוסדיים: אלטשולר שחם (19%), הראל ביטוח (17%), כלל ביטוח (15%), הפניקס (8%) וילין לפידות (6%). כלל תעשיות בעבר היתה בעלת השליטה בכלל משקאות, אך ירדה לאחזקה של 14%.

3 צפייה בגלריה
 מרכז לוגיסטי  יקבי כרמל
 מרכז לוגיסטי  יקבי כרמל
מרכז לוגיסטי של יקבי כרמל
( צילום: תומי הרפז)

פעילותה העיקרית של כלל משקאות היא אחזקתה (30%) בחברת המשקאות הקלים יפאורה. ב־70% הנותרים מחזיקה קרור אחזקות, שבשליטת רוני גת ושלמה רודב. לפני כארבעה חודשים דחתה כלל משקאות את הצעת קרור לקנות את חלקה ביפאורה תמורת 450 מיליון שקל, וכעת מצאה דרך חדשה להרחיב את פעילותה עם יקבי כרמל.
קרן קדמה התחייבה כי במהלך תקופה של שלוש שנים ממועד השלמת העסקה היא תשתתף בגיוסי הון שיבוצעו על ידי החברה הממוזגת לצורכי ביצוע עסקאות בתחום המזון והמשקאות, בסכום שלא יפחת מ־300 מיליון שקל ובהתאם לתנאים שנקבעו בהסכם. בד בבד בכוונת החברה הממוזגת לשקול ביצוע הנפקת זכויות לכלל בעלי מניותיה.

3 צפייה בגלריה
יקבי כרמל
יקבי כרמל
יקבי כרמל, שנקראה בעבר כרמל מזרחי
( צילום: אוראל כהן)

השלמת הסכם המיזוג כפופה להתקיימות תנאים מתלים, ובהם אישור רשות ניירות ערך לתשקיף מדף ואישור רשות התחרות. הדיווח בדבר הסכם המיזוג עוכב במשך למעלה מחודש, מחשש שחשיפת המו"מ תמנע את התקדמות המגעים בין הצדדים. כעת, לאחר החתימה, צפויה החברה לפרסם זימון אספה כללית, שעל סדר יומה אישור ההתקשרות בהסכם המיזוג, שייכללו בו פרטים נוספים כמו הדו"חות הכספיים של יקבי כרמל לסיכום 2021.
מנכ"ל יקבי כרמל, נדב ארנס ארד, מסר: "כשחקנים מובילים בשוק היינות, נמשיך לפעול לקידום ענף המשקאות בישראל, והעסקה מייצרת פוטנציאל משמעותי לכך".
מנכ"לית כלל תעשיות ומשקאות, נופר מלובני, מסרה: "עסקת המיזוג יוצקת פעילות עסקית משמעותית לכלל תעשיות ומשקאות לטובת בעלי המניות של החברה. שווי כלל תעשיות ומשקאות במיזוג נאמד ב-505 מיליון שקל. המיזוג יוצר חברה גדולה יותר, מגוונת יותר, ואנו מאמינים שגם הסחירות במניה תגדל לצד הפוטנציאל שיביאו שותפינו לחברה הממוזגת".