סגור
רכב אוטונומי מכונית ללא נהג
רכב אוטונומי מכונית ללא נהג (צילום: שאטרסטוק)

מי אחראי במקרה של תאונה עם רכב אוטונומי?

דו"ח של משרד המשפטים ורשות שוק ההון מתייחס בקווים כלליים לחקיקה עתידית בנושא. על פי מחברי הדו"ח, ביטוח החובה של בעל הרכב אחראי לפיצויי גוף גם אם מדובר ברכב אוטונומי

מי יהיה אחראי בעתיד במקרה של תאונה עם רכב אוטונומי? נושא זה נדון בדו"ח משותף של משרד המשפטים ושל רשות שוק ההון. הדו"ח מפרט את המתרחש במספר מדינות בעולם ומהווה המלצה לקווים כלליים לחקיקה עתידית בנושא. על הדו"ח חתומה כרמית יוליס, המשנה ליועצת המשפטית לממשלה בנושא משפט אזרחי ואוהד מעודי, סגן בכיר לממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון. מטרת הדו"ח היא: "להגביר את הוודאות של השחקנים השונים בשוק ביחס לסוגיות היסוד המשפטיות שמתעוררות בעקבות כניסתם לשוק של רכבים עצמאיים ובכך להזניק קדימה את החדשנות בשוק הנהיגה העצמאית ואת חדירת רכבים אלה לשוק".
הצוות ממליץ "שלא לסטות מההסדר הקיים במישור היחסים שבין בעל הרכב ומבטחת הרכב לבין הניזוק בנזק גוף בתאונת דרכים". כלומר להתיר תביעות לפיצויים בשל נזק לגוף במעורבות רכבים עצמאיים רק לפי חוק הפיצויים ורק נגד החבים באחריות ובפיצוי מכוחו. כלומר- ביטוח החובה של הרכב אחראי לפיצויי גוף גם אם הרכב הוא אוטונומי. אם מדובר ברכב שנמצא בניסוי ההמלצה היא "שלא לסטות מההסדר הקיים". כלומר ניתן יהיה לבטח את הרכבים בביטוח צד ג' או מקיף לפיצוי בגין נזקי רכוש לפי תנאי הפוליסה. לצד זאת הצוות ממליץ לשקול חיוב של מפעילי הרכב האוטונומי שנמצא בניסוי ברכישת ביטוח צד ג' (כלומר למקרה פגיעה באדם).
הצוות גם קובע כי אם מדובר ברכב שנמצא בניסוי, לחברות ביטוח תהיה זכות במקרה תאונה לתבוע את המפעילות או אפילו את יצרנית הרכב האוטונומי. במקרה כזה יקבע מראש אחוז ההשתתפות באחריות שיוטלו על יצרן הרכב ואחוז ההשתתפות באחריות שתוטל על החברה שמבצעת את הניסוי. לסירוגין הצוות ממליץ על שימוש ב"במנגנון השתתפות עצמית" מוגבר. על פי מנגנון זה נזקו של הנפגע ישולם על ידי חברת הביטוח, והיצרניות והמפעילות ייקחו חלק ב פיצוי באחוז קבוע ומוסכם מראש.