סגור

חצי חינם מודה: שיחדנו את דוד ביטן כדי שיסייע לנו

רשת המזון חתמה על הסדר טיעון לפיו שילמה 40 אלף שקל בצ'קים לעמותת ספורט בכסות של חסות פרסומית כדי שיסייע בהסדרת ענייניה בוועדת הרישוי והתכנון של ראשל"צ שביטן עמד בראשה. העונש - קנס של 30 אלף שקל ו-7.5 חודשי עבודות שירות למנהלת בכירה ברשת וכן קנס בגובה 150 אלף שקל לרשת

רשת המזון חצי חינם ומנהלת נכסי הנדל"ן של הקבוצה ליהי סונק-קופרלי (ממשפחת קופרלי השותפה עם זכי שלום ברשת) יודו בעבירה של מתן שוחד לח"כ דוד ביטן ורישום כוזב במסמכי תאגיד. כך נקבע בהסדר טיעון שהגישה הבוקר פרקליטות מיסוי וכלכלה לבית המשפט המחוזי מרכז במסגרת התיק עב הכרס נגד ביטן, בפרשה המכונה "תיק 1803" .
על פי הסדר הטיעון שנחתם בין הפרקליטות לחצי חינם ולסונק-קופרלי, הצדדים יבקשו בהסכמה מבית המשפט לגזור על סונק-קופרלי 7.5 חודשי מאסר בפועל שירוצו בדרך של עבודות שירות, קנס של 30 אלף שקל, חילוט של 40 אלף שקל ומאסר על תנאי. כמו כן יבקשו הצדדים לגזור על רשת חצי חינם קנס בגובה 150 אלף שקל.
1 צפייה בגלריה
דוד ביטן ו סניף חצי חינם ראשון לציון
דוד ביטן ו סניף חצי חינם ראשון לציון
דוד ביטן על רקע סניף חצי חינם ראשון לציון
(צילום: אוראל כהן)
במסגרת ההסדר נמחקה מכתב האישום המקורי עבירת הלבנת ההון בהן הואשמו חצי חינם וסונק-קופרלי תחילה וכן נמחקה ממנו חברת-בת של חצי חינם, "תוצרת חקלאית".
פרטי העבירות שיוחסו לחצי חינם ולסונק-קופרלי גוללו בהרחבה בעבר ב"כלכליסט" עם הגשת כתב האישום המקורי בפרשה ביולי 2021.
על פי כתב האישום שהוגש במסגרת הסדר הטיעון, סונק-קופרלי ביקשה מביטן בשנת 2014 בעת שכיהן כיו"ר ועדת המשנה לרישוי ותכנון של הוועדה המקומית בראשון לציון, לסייע בקידום ענייניה של חצי חינם בכל הקשור להסדרת שימוש חורג בחניות ציבוריות סמוכות לסניפי הרשת בעיר ולהסדרת תשלום היטל השבחה בגין השימוש.
בסמוך לטיפול של ביטן בעניינה של חצי חינם, נענתה סונק-קופרלי לבקשת ביטן, ונתנה לו באמצעות גורם ביניים מטעמו המקורב לו, 40 אלף שקל בצ'קים שנמסרו לפקודת עמותת "פינג פונג ראשל"צ בי"ס לקט רגל ולכדורגל. בכתב האישום מוגדר תשלום זה "המתת" שלמעשה מהווה את עבירת השוחד ונכתב כי קופרלי נתנה לביטן את טובות ההנאה באמצעות המקורב, בעד פעולות הקשורות בתפקידו.
בהוראתה של סונק-קופרלי, נכללו בספרי הנהלת החשבונות של חצי חינם קבלות של עמותת הפינג פונג, עליהן נרשם בכזב כי ניתנו עבור שירותי פרסום.
ביטן עצמו, כזכור, מואשם כי לקח את טובות ההנאה באמצעות אותו מקורב, אשר נתן את הצ'קים לעמותת הפינג פונג וקיבל כנגדם כספי מזומן. בכתב האישום נטען כי ביטן מצידו קיים את חלקו בעסקת השוחד: בדיון שנערך בוועדה שהוא עומד בראשה באוגוסט 2014 הבקשות למתן היתר לשימוש חורג למשך חמש שנים בחלקות אושרו פה אחד בכפוף למילוי תנאים מסוימים, וכן אושרו הבקשות לתשלום עבור השימוש בחניות הציבוריות.
בהמשך, נטען, חצי חינם שלחה לביטן מכתבים ובהם בקשה לקבלת שוברים לתשלום עבור החניות לאור החלטת הוועדה. ביטן שלח מכתב בכתב ידו למנהל מחלקת היטלי השבחה בעיריית ראשל"צ ובו ביקש להסדיר עבור חצי חינם את התשלום עבור השימוש ב-106 מקומות החנייה הציבוריים. ביטן אף שוחח עם גורמי מקצוע בעירייה וביקש לקדם את הטיפול בנושא. בדצמבר 2014 מסרה חצי חינם צ'ק עבור השימוש בחניות בסכום של 1.37 מיליון שקל לביטן, שהעביר אותו לגורמי המקצוע בעירייה בצירוף מכתב נלווה של חצי חינם, אשר לטענת הפרקליטות, "ביטן תיאם את כתיבתו". תשלום קרן החניה הזה אפשר את השימוש שעשתה חצי חינם בחניות ואת מתן ההיתר לאישור החורג במתחמים.
חשוב להזכיר כי ביטן מואשם באירוע נוסף הקשור לחצי חינם ולסונק-קופרלי, בשנת 2017 עת כיהן כבר כחבר כנסת, בבקשת שוחד של 10 אלף שקלים. זאת, לפי הנטען, בתמורה לסיוע באמצעות קשריו לפיתרון בעיית לחץ מים באותו סניף בראשל"צ. לפי האישום, שהוגש במקרה זה רק נגד ביטן, הוא נפגש עם סונק-קופרלי בתחנת דלק, שמע ממנה על הבעיה, וכעבור יומיים סידר לה פגישה עם מנכ"לית תאגיד המים של ראשל"צ. באישום נטען כי ביטן ביקש בתמורה לשירות זה תשלום, שיועבר אליו גם כן באמצעות מקורב, אולם סונק-קופרלי לא הגיעה למקום המפגש שנקבע עמו ולא העבירה את הכסף.
עו״ד ערן שחם שביט ממשרד סבוראי, שחם-שביט, המייצג את סונק-קופרלי וחצי חינם מסר בתגובה: "לשמחתנו, עלה בידינו לשכנע את הפרקליטות לתקן את כתב האישום ולהסיר ממנו את עבירות הלבנת הון וכן את אחת מהחברות. מכתב האישום המתוקן עולה כי ליהי התנהלה מול מי שעיריית ראשל״צ מינתה מטעמה לתפקיד יו״ר הוועדה לתכנון ובנייה מר דוד ביטן. עיריית ראשל״צ קבעה שהוא יטפל בבעיות התכנוניות של סניפי חצי חינם בעיר. במסגרת טיפולו, ביקש ביטן כי חצי חינם יתרמו לעמותת ספורט בעיר העוסקת בקידום ספורט בקרב ילדים.
"כתב האישום מדבר על בקשת טובות הנאה ובדגש כי לא נתבקשו טובות הנאה אישיות שמימלא לא היו ניתנות. חצי חינם וליהי נרתמו לכך כפי שנרתמו לפעילויות וולונטריות נוספות בעיר. אותה תרומה נאספה על ידי מי שניהל את פעילות הספורט בעירייה, כאשר ליהי והחברה לא ידעו שהכספים האלה יתגלגלו מחוץ לאותה עמותה. ליהי והחברה לוקחים אחריות על הארוע, אם כי משפטית, על פי פסיקת בית משפט מדובר ברף מינימלי. לשמחתנו גם הפרקליטות ראתה כך את הדברים ואלה באו לידי ביטוי גם בענישה המידתית לה הצדדים עותרים במשותף".
יצויין שהתיק נחקר ביחידה הארצית לחקירות הונאה בלהב 433 של משטרת ישראל בשיתוף עם רשות המסים והרשות לאיסור הלבנת הון, ומטופל על ידי עורכי הדין אתי בן-דור, יעל שניידר, עדי אפלבוים-גרוזמן, רוי גורדון ותומר וירט מפרקליטות מיסוי וכלכלה.