סגור
בניית נמל הסיוע עזה רציף
העבודות להקמת המזח ברצועת עזה (צילום: U.S. Army via AP)

מקפריסין לרצועה: כך יפעל נמל הסיוע בעזה

כוחות אמריקאיים ממשיכים בהקמת הפלטפורמה הצפה שתאפשר העברת סיוע הומניטרי לרצועת עזה; בסוכנות AP פירטו כיצד תעבוד המערכת

ארה"ב ובנות בריתה ממשיכות במאמצים להקמת נמל בעזה, שיאפשר הכנסת סיוע הומניטרי לרצועה דרך הים. נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נתן את ההוראה לפני חודשיים, ומאז כוחות צבא וחיל הים אמריקאיים פועלים להרכבת פלטפורמה שטה המרוחקת כמה קילומטרים מחוף עזה, שתשמש כמרכז לקבלת המשלוחים.
בסוכנות הידיעות AP דיווחו כי הפצת הסיוע ההומניטרי עשויה להתחיל כבר בימים הקרובים. עם זאת, יש להביא בחשבון כי המבצע מסתמך על לוגיסטיקה מורכבת ועל תוכנית אבטחה לא פשוטה. בהתאם, עוד לא נסגרו כל הפרטים. לפי ההערכות בפנטגון, עלות הקמת המערכת המורכבת תהיה 320 מיליון דולר לפחות.
ב-AP פרסמו כיצד המערכת אמורה לפעול בסופו של דבר, בהתבסס על הפרטים עליהם סוכם עד כה.
התחלת התהליך תהיה בקפריסין, אליה יסופק הסיוע דרך האוויר או הים. שר החוץ הקפריסאי קונסטנטינוס קומבוס התחייב כי האספקה תעבור בדיקות ביטחוניות בנמל לרנקה, וזאת בין השאר כדי לוודא שלא יעמיסו על הספינות ציוד שיכול לשמש את חמאס לתקוף את ישראל.
בכיר בממשלה הקפריסאית הדגיש כי הבדיקות יהיו מחמירות ומקיפות, ויכללו שימוש במכונות רנטגן ניידות. בתהליך הזה יקחו חלק משרד המכס הקפריסאי, צוותים ישראליים, נציגים אמריקאים והמשרד לשירותי פרויקטים באו"ם. בכיר בצבא האמריקאי, שביקש להישאר בעילום שם, אישר כי ארה"ב הקימה משרד תיאום בקפריסין שנועד לעבוד עם הממשלה המקומית ושאר השותפים. המשרד יתמקד בתיאום האיסוף ובפיקוח על הסיוע המועבר.
לאחר השלמת הבדיקות הביטחוניות, החבילות יועמסו על ספינות מסחריות, וישוטו לנמל הצף אותו בונה הצבא האמריקאי מול חופי עזה. שם יועברו המשטחים למשאיות, שבעצמן יועמסו על שתי ספינות צבאיות קטנות יותר מסוג LSV ו-LCU, המותאמות לשיט במים רדודים. לפי מקור בצבא האמריקאי, ספינה מסוג LSV יכולה להכיל 15 משאיות בכל פעם, וספינת LCU - חמש משאיות.
הספינות הצבאיות יעבירו את המשאיות מהנמל לשביל צף (מרחק של כ-5 ק"מ), שצה"ל יחבר לחוף. לפי הדיווח, יחידת הנדסה בצבא האמריקאי עובדת בשבועות האחרונים יחד עם יחידה בצה"ל כדי להתקין את השביל הצף, שאורכו כ-550 מטר, ולשם כך התאמנו על חוף בישראל. גם משרד ההידרוגרפיה הבריטי עזר לנתח את קו החוף ולהתכונן להתקנה. התכנון הוא שכלי שיט אמריקאיים "ידחפו" את השביל הצף למקומו, ובחוף יחכו כוחות צבא ישראליים שיאבטחו אותו.
משאיות הסיוע יורדו מהספינות לשביל ומשם לאזור בטוח ביבשה, שבו יפרקו מהן את המשטחים. המשאיות יעזבו מיד לאחר מכן ויחזרו לספינות. הן יחזרו על השלבים האלה פעם אחר פעם, ויהיו מוגבלות רק לנתיב המאובטח הזה. הנהגים יהיו ממדינה נוספת, אך בארה"ב לא חשפו איזו מדינה.
בשלב זה ייכנסו לפעולה ארגוני הסיוע, שיאספו את האספקה הממתינה על החוף ממתקן שייבנה על ידי ישראל דרום מערבית לעיר עזה. ההערכות הן שבשלב הראשוני יפרקו סיוע מ-90 משאיות בכל יום, אך המספר הזה יעלה במהירות ל-150. האו"ם יצטרף גם כדי לעזור בבניית מרכז הלוגיסטיקה על החוף.
הנמל יכלול שלושה אזורים: אחד שבשליטת ישראל שבו יתקבל לראשונה הסיוע, אזור שני ממנו יעבירו את הסיוע, ושלישי שבו ימתינו נהגים פלסטינים המועסקים על ידי האו"ם כדי לאסוף את הסיוע ולהעביר אותו לנקודות החלוקה.
החששות העיקריים שעוד נותרו נוגעים בעיקר לענייני ביטחון. ארגוני הסיוע טוענים כי נמשכים הדיונים סביב הסכמי ביטחון והאופן בו יטפלו במשלוחי הסיוע, ביניהם הדרך שבם יפעלו החיילים הישראלים בעזה כדי להבטיח את שלומם של עובדי ארגוני הסיוע.
ארה"ב וישראל סירבו לספק פרטים על סידורי האבטחה, אך הבכיר בצבא האמריקאי שהתראיין ל-AP אמר כי הפרטים יתבהרו לאחר שיחלו במשלוחים, ויתקיימו הערכות יומיות לגבי צרכי האבטחה. באופן כללי, צה"ל אמור להיות אחראי על האבטחה בחוף, והצבא האמריקאי יספק אבטחה משלו לכוחות בים.