סגור
ישראל כץ ואסדת לווייתן
ישראל כץ ואסדת לווייתן. פועל להגדיל את הייצוא (צילומים: קוביט קואנקס , אלברטוס)

שר האנרגיה פועל להגדלת יצוא הגז: "נשק מדיני שמחזק את ישראל"

ישראל כץ ביקר באסדת לווייתן לראשונה מאז נכנס לתפקיד והודיע כי יפעל להגדלת היקפי יצוא הגז מהמאגרים בישראל, זאת למרות האזהרות מצד בכירים במשרד האוצר בנושא

שר האנרגיה והשתיות, ישראל כץ, ערך אתמול (יום ג׳) ביקור באסדת הגז לווייתן בהשתתפות מנכ״לי חברות הגז שברון, ניומד ורציו, והודיע במהלכו על הגדלת היקפי יצוא הגז מהמאגרים בישראל. חברות הגז מפעילות בחודשים האחרונים לחץ להגדיל באופן משמעותי את יצוא הגז, וכעת מודיע כץ כי יפעל להגדלת יצוא הגז מהמאגרים בישראל, למרות האזהרות מצד בכירים במשרד האוצר בנושא.
כץ הדגיש כי לצד ההחלטה בנושא הגדלת יצוא הגז הטבעי, הבטחת אספקת הגז הטבעי לאזרחי ישראל נמצאת בעדיפות עליונה: "תפקידי להבטיח כי אספקת הגז הטבעי, קודם כל לאזרחי ישראל, תישאר איתנה לעשורים הקרובים. לצד זאת, המשך ההכנסות של עשרות מיליארדים לקופת המדינה לטובת אזרחי המדינה והמאבק ביוקר המחיה, לצד התועלת המדינית לחיזוק מעמדה של ישראל, בוודאי מצריכים לקבל החלטה להגדיל את יצוא הגז לפי הכמות הנדרשת״.
כץ ביקר באסדת לווייתן לראשונה מאז נכנס לתפקידו, במסגרת ״ציון עשור למהפכת הגז הטבעי בישראל״. הביקור החל בשיחה עם מנכ"ל "שברון" במזרח הים התיכון, ג'ף יואינג, בנוגע לתוכניות העתידיות של החברה, והשתתפו בו בנוסף מנכ"ל ״ניו מד״ יוסי אבו ומנכ"ל ״רציו״ יגאל לנדאו. לדברי כץ, ״היכולת שלנו לייצא גז טבעי באופן מבוקר מהווה נשק מדיני אדיר שמחזק את מעמדה של ישראל באזור ובעולם״.
מדיניות יצוא הגז נבחנה לאחרונה בשנת 2018, ולפי החלטת הממשלה, יש לערוך בחינה חוזרת של הנושא בכל חמש שנים. לאחרונה, שותפות מאגר הגז לווייתן, מאגר הגז הגדול בישראל, הגישה למשרד האנרגיה בקשה להגדיל את היקף יצוא הגז מהמאגר בעוד כ-180 BCM (מיליארד מטר מעוקב). למרות הצהרת כץ, במשרד האנרגיה אין החלטה בשלב זה באשר להיקף הגדלת היצוא, שכן המשרד מצוי ״בתהליך של בחינת בקשות לייצוא נוסף של גז טבעי, בהתאם לאמור בהחלטות הממשלה ולמדיניות השר״.
למרות שכץ פועל בנחישות כדי לקדם את הגדלת יצוא הגז, יש מי שמציב בפניו תמרור אזהרה בנושא ומזהיר מפני מחסור אפשרי בגז במשק המקומי והתייקרות החשמל עבור הצרכנים. יוגב גרדוס, הממונה על התקציבים במשרד האוצר, שיגר לפני כחודש מכתב למנכ"ל משרד האנרגיה, קובי בליטשטיין, והדגיש כי יש לבחון היטב את מדיניות הייצוא של ישראל.
לפי גרדוס, "התחייבות לקצב יצוא מואץ מדי של גז טבעי עלולה לסכן את הביטחון האנרגטי של מדינת ישראל ולהוביל להסתמכות על מאגר גז טבעי יחיד למספר שנים לא מבוטלות ואף למחסור בגז. משיחות עם גורמי מקצוע במשרדך עולה כי נדרש לתשתית של יבוא גז טבעי בעוד פחות מ-15 שנה, מצב לא מובן מאליו. למדיניות יצוא הגז השפעה על מחירי הגז למשק המקומי. מדיניות לא מחושבת עלולה להביא להתייקרות הגז הטבעי למשק המקומי, אשר תקבל ביטוי בעיקר בעלויות ייצור החשמל ועל ידי כך לפגיעה במשק ולעלייה ביוקר המחיה בישראל״.